ni som har hästar med kvickdrag.

jassica

Trådstartare
jag ska bli fodervärd åt en ponny, 25 år vars huvudsakliga uppgift blir att gå som sällskap åt min häst.

Dock så går han att rida, och jag kommer göra mycket annat med honom, så han inte bara blir ståendes.

Han har kvickdrag, och enligt ägaren är det inga större problem, han hat gått på astmamedicin men det gjorde varken till eller från.

Jag har lösdrift, och det är väl en stor anledning att ägaren vill att han ska tillbringa sina sista år här.

Så ni som har sånna här hästar, hur är det?

givetvis kan ni inte veta hur det kommer bli för mig, men jag vill ändå höra lite hur det är, så jag på bästa sett kan ta hand om ponnyn.

Sv: ni som har hästar med kvickdrag.

verkar visst vara ovanligt med kvickdrag?

Det finns massor av trådar om detta.
Man kan komma långt med en bra miljö. Mycket utevistelse och bra ventilation i stallet (alltid fönster öppet). Lösdrift måste vara jättebra. Sedan är det viktigt med fodret. Vår hosthäst som en gång för flera år sedan fick diagnosen kvickdrag kan idag äta hö om det är av bra kvalite. Men i början fick jag doppa det i vatten först. Ensilage är bättre för honom. Det får han mitt i vintern (ganska torrt ensilage det som en del kallar hösilage). Om man ger krossad spannmål så kan det damma. Jag ger honom i så fall det tilsammans med betfor. Det är bättre för dem att äta utomhus. Om de har halm måste den vara bra.
Vår häst är pensionerad från ridning men det är bra med motion.

Sedan tror jag att det kan vara bra att lägga på ett täcke om det är dåligt väder dvs regnigt och blåsigt. Man kan ge en blandning av anis och timjan som man kokar i vatten. Det finns recept här i ngn tråd.

Detta var lite av mina erfarenheter av några år med en hosthäst. Han är i dag i stort sett bra från sin hosta.

Sv: ni som har hästar med kvickdrag.

Okej, det var lite tips att tänka på, tack så mycket.

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
358
Senast: Malva1978
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
783
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka