Ni som har häst med Si-leds problem, titta hit!!

katarina_dacke

Trådstartare
Jag var i väg med min häst på klinik för en vecka sen idag.
Andledningen till att jag åkte dit var att han har haft en del passgång och har tagit korsgalopp ibland. Har dessutom varit väldigt stel när man ridit i Höger varv, och gärna velat förböja sig i vänster varv, så nått kände jag inte var som det skulle.

Väl på kliniken gjorde en hältundersökning med både longering och böjprov. Ingen hälta eller något annat.

Denna häst har innan haft knäledsinflammation båda bak, då han var unghäst, är i dag 6 år gammal, och knäledsinflammationen hade han 2009. Då han var 4 år.

Denna veterinären var även kiropraktor, så hon undersökte honom, han ömmade över si-leden på höger sida. Så hon maipulerade vid det området, och jag fick rådet att han skulle ta det lungt i ett par dagar och sen ledas för hand, tills idag, en vecka efter behandlingen och då skulle jag sätt i gång lungt, 2 veckor efter behandling så skulle han vara fullt igång igen, om ingen kändes konstig.

Nu vill jag ha tips på hur jag ska undvika dessa problem igen!!
Fick rådet av vet att han skulle ha Back on track ryggtäcke på, och innan ridning kunde jag lägga vetevärmare över de området, och värma upp ordentligt.

Ni som haft liknande problem, hur gick det för eran häst? Hur gjorde ni, kan jag göra något för att minimer att detta återkommer?? Tacksam för alla tips och ideer , och dela gärna med er om eran "historia",
Mvh

Sv: Ni som har häst med Si-leds problem, titta hit!!

Har en häst som har/hade samma problem med ryggen.
Fick samma rådgivning som dig. Men svårt med vetevärmare eftersom den är så liten. Köpte därför en maskin som värmer upp hans rygg före & efter ansträngning. Kan pma märke & var jag köpt den vid intresse.
Annars är det bara att se till att hästen aldrig blir kall över ryggen.
Att den rör på sig ofta, inga längre vilor.
Back on track täcke & eller shabrack kan användas. Såvit det funkar eller ej är upp till vad man själv tror på :))

Jag har haft häst med artros i Si-leden. Symptomen var desamma som du beskriver. Om jag hade varit dig så hade jag velat ultraljuda leden för att se hur allvarlig skadan är. Är det "bara" en inflammation så kan det gå att häva med kortison. Har det hunnit bli pålagringar eller om det är ligament som är skadade så är prognosen sämre.

Upptäckte en riktigt kraftig låsning i si-led på hö sida i april, då hon varit halt till och från på typ alla ben samt korsgalopp, stel o orörlig.

Sveriges duktigaste ET på just Si-led behandlade och la upp ett litet program. Sen dess inga problem alls. Så är noga med täcke vid regn samt att jag linementerar med värmande (red lotion) liniment ibland vid spec tillfällen. Ger även gurkmeja i förbyggande syfte att bli lite mjukare. Hoppar en hel del, samt mkt bommar, off road i skogen osv. :)

Mkt öppna/sluta/sidvärts är jättebra! Galopp i svag backe uppför!

Senast ändrad:

Pm:a Gärna om ryggvärmare!!

Tack för bra svar, Elisha: Kan du pma om ET:n nummer, var hon/han finns osv vore jag tacksam!!

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
724
Senast: Ajda
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 088
Senast: __sofia__
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 095
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 789

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka