Ni som har/haft tunna/magra hästar

Sv: Ni som har/haft tunna/magra hästar

Ok.
Jag skulle nog om jag var du ge 3-4 kg lusern, fritt med hösilage, 2-3 kg havre kross (5-7 liter?) och 2-3 dl olja till en början så att hon verkligen börjar fläska på sig och sen efter ett tag så kan du ju sänka/höja om det behövs.
Ett annat tips är att byta havren mot hippo alfa som de går upp väldigt bra på!

Har du kollat tänderna på hästen?

Ja tänderna är ok.. Hon har iof tappat tänder nyligen och inte fått alla ännu ;) Avmaskning är gjord, prep som vet skrev ut men minns ej namnet.

Hon är ju duktig att äta iallafall..:p Köper lusernpellets och provar med det, ökar på oljan lite till.. Hur lång tid kan det ca ta innan jag ser resultat?

gav min fri tillgång på hösilage med mycket bra värden. gav korn, müsli, pellets m. mycket protein + betfor å olja

Måste fråga vad är det för skillnad på alfa och lusern?

:bump:

Allt utgår från grovfodret och dess innehåll och mängd.

Vad och hur mycket äter hästen idag (ange mått i KG)

Den hästen behöver både mera protein och energi, så MER mat är det första.

Lucern är ett bra tillskott som räknas som grovfoder och har hög proteinhalt. Jag skulle vänja in och sedan ge ett par kg.

Sen vill jag tipsa om Krafft Rehab som jag sett bra resultat med, det är lättsmält för hästen och de flesta tar sig bra med detta.

Jag skulle INTE träna den hästen under uppbyggnadsperioden utan ta det lugnt och gå promenader etc.

Hur mycket protein innehåller lucern? Ser att det ges titt som tätt till magra hästar och verkar ändå inte ge resultat alla gånger.

Hälsning Maja

Det beror ju på vad det kombineras med.
Kan inte värdena på lucern så här på rak arm, men det är som ett riktigt riktigt bra hö. Att det är populärt att ge beror även mycket på att det räknas som grovfoder och inte räknas in i kraftfodergivan.

Är hästen mager så behöver den inte ha proteinbrist alla gånger utan kanske en kombination av för lite mat (brist på både energi och protein) eller tom ett överskott av protein (eftersom det går åt energi till att bryta ned proteinet och vid överskott blir det brist på energi ( = tunn häst)

Hur mycket protein innehåller lucern? Ser att det ges titt som tätt till magra hästar och verkar ändå inte ge resultat alla gånger.

Hälsning Maja

Jag tror att de flesta lusernfoder innehåller 105 g smältbart per kg.
Att inte alla hästar tar sig med hja det kan ju bero på många olika anledningar. Jag har gett det till mina hästar i vinter. Våra stora hästar har fått det och sedan lite sojamjöl. De brukar annars behöva en del kraftfoder för att hålla sig fina. Men de var visserligen inte magra från början.

kl

Till min arab som aldrig gick upp i vikt (provade musli Mustang, Dynavena, kornkross, fri tillgång på hösilage, krafft groov, m.m.) var jag så illa tvungen att ge en massa havre (som han blev skogstokig av), och det var det enda som hjälpte. Så småningom vande han sig vid energin och lugnade ner sig.

När han åt som mest fick han 2.5 kg havre (5 l), 1 dl olja och fri tillgång på hösilage dvs 13 -14 kg/dygn. Ökade på hela tiden tills han inte orkade mer och lämnade kvar mat i krubban, och på den givan stannade jag. Idag ser han ut som en riktig fläsktunna, och jag är till och med tvungen att dra ner på fodret eftersom revbenen knappt känns :angel:. Som en liten miniandalusier ser han ut som :love:

Till mitt fullblod som jag har idag använder jag samma taktik, i dagsläget får han 1 kg lucern, 4 kg havre (8 l), 2 dl olja, några dl betfor för att göra maten saftigare och fri tillgång på hösilage (12 kg/dygn). Han verkar ganska mätt, men när jag sätter igång med träningen hårdare (är bara 3 år) så lär jag få öka på ytterligare.

Mycket havre är alltså mitt tips, vet andra hästar som gått upp rejält på det, i stora mängder sas.

fri tillgång på hö + ett jättebra foder från dodson & horrell som heter build up, finns i både pellets och müsli form! lucern i mängder och gräs i rimliga mängder är även bra!
med build up'en ser man resultat snabbt.

Avmaska mot bandmask! Om det inte redan är gjort? Öka grovfodret, ev ge ett par kg lucern. Krafft sport är ett bra foder för hästar som är dåliga i hull som behöver "ta" sig snabbt.

Var i samma sits förra sommaren, träckprov visade mask så avmaskning gjordes. Gav två givar om dagen med olja lusern kornkross och betfor. Kunde ha gett bara lusern och olja om han hade ätit det, men icke. Blev tydligen godare med korn.

Nu vägrar jag köpa lusernhack eftersom de chockhöjt priserna igen, och nu köper jag pellets hos en annan leverantör.

Men jag tyckte att det såg bättre ut på iaf, köpte en dunk rapsolja på w*llys och lade till två dl på morgonen och två på kvällen och tog det lugnt med ridningen.

beroende på vart min häst har bott och vad jag har haft för grovfoder har foderstaten varit olika.

det enda som alltid varit detsamma är mängden.
hon äter ca 120-130 MJ + en kvot på 6,5-7.
så länge jag får ihop det behöver jag inte fundera.

Jag har samma erfarenhet som du vad gäller Hippo Alfa

Min tunna åring svarade bra på det fodret!

Mitt förra hbl hade iof fel på levern mm men innan jag viste om de så provade jag med allt för att få upp henne och hon fick följande

Fri tillgång på bra hö

4 liter luzern
2 liter Kornkross
1 dl mineraler
Vitamintillskott
vitlök en klyfta om dagen för att när dom är magdra är imunförsvaret försvagat och de är känsliga och blir lätta sjuka:(

Hon fick även Ett kraftfoder som var bra för magen och tarmarna

Endå gick hästen NER men som sagt efter mkt undersökningar kom vet fram till att pga åldern så hade hennes lever och njurar mkt dålig kapacité och jag fick avliva henne!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 896
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 678
Senast: Snurrfian
·
Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 644
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 340
Senast: lovehorses
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?