Ni som har häst men inte rider

Våra pensionärer gör inte allt för mycket längre. Syrran rider/kör kanske 1 eller max 2 gånger på en vecka vintertid, just nu skrittar uppsuttet 1 gång i veckan på sommaren, hästen är en vbl travare på 23 år och i strålande form! Välmusklad och blank, går på sommarbete från början av juni till slutet av september nu med sin tant. Tanten är min vbl travare på 18 år, har använt henne mycket till ridning och körning för att hålla igång hennes rygg där hon har broskbildningar precis mellan 2 rygg/ländkotor som gör hon känslig för belastning. Det är jättebra att hon rör på sig men fick en skada i höstas när hon ramlade omkull, ett stort överben på kronbenet och det var nära att hon blev utdömd men mirakulöst så blev hon haltfri i skritt och trav för hand och fick fortsätta att leva ett drägligt hästliv. I samråd med veterinären så skulle jag prova och se vad hon klarade av så har kört hon på vårkanten vilket hon alltid har älskat, pigg och glad och mer än gärna travat (fort om hon hade fått). Tömkörde hon för första gången för instruktör i juni på böjt spår i nån annan gångart än skritt för att se hur det påverkade henne, lite stel och visade en liten rörelsestörning på det bakbenen och tiden får utvisa om det går bort eftersom hon blir mer smidig och utstretchad igen. Hon gick ändå 7 månader med smärta och tillsammans med hennes ryggskada så har det gjort henne kort i musklerna. 8 månader efter skadan fick hennes medryttare sitta upp och börja skritta ut vilket har fungerat toppen, glad häst. Men jag anser att jag väger för mycket för att sitta upp och skritta än, hon får stärka sig mer först.

Kanske aldrig blir att jag börjar rida igen mer än att skritta rakt fram i naturen ibland när lusten faller på, beroende på hur hon tar sig i tömkörningen. Men hon ser mer än nöjd ut att få gå på sin lösdrift vintertid och bli körd ibland eller gå som handhäst bakom när syster kör så då får hon fortsätta med det :-) Tanken har alltid varit att hon ska få avsluta sitt liv när gammelfarbrorn ska vandra vidare då han blir oerhört deprimerad utan henne, hon stod på box 1 månad i vinter och då slutade han mer eller mindre att äta.

Tanten mår dessutom bäst av lösdrift. Var tvungen att ha henne på box vintertid 2 år och det tog mycket på hennes kropp trots att jag och syrran kunde ordna att de kom ut innan vi började jobbet (syrran släppte ut vid 05.00 och jag vid 06.00) och in så sent som möjligt, dvs vid 21-22 tiden precis innan vi skulle göra klart för att sova själv. De vi delade stall med hade alldeles för tidigt in- och utsläpp för att passa våra hästar. De ville inte ens in vissa kvällar.
 
Jag har häst och rider inte. Jag jobbar till och med med hästar men har ingen lust att rida någon annans häst.

Nu är ju min häst bara två år, men jag vet inte om jag kommer att rida henne då jag inte är så himla sugen på det faktiskt.
För det första är hon liten och sen så har jag inte ridit ordentligt sedan början på 2011. Vi får väl se om hon ens kommer att bli
inriden ordentligt. Hon mår bra ändå, får tillsyn, omvårdnad skötsel och så vidare. Går på stort sommarbete på sommaren och på
lösdrift som är 10 hektar på vintern. Tror hon kommer vara rätt nöjd även om hon inte får jobba något.

Skulle kunna tänka mig att köpa en större häst att rida på. Men av någon anledning så är jag väl inte jättesugen att rida på min unghäst i framtiden. Har ingen aning varför, men jag älskar henne av hela mitt hjärta ändå! Det kan ju såklart ändras i framtiden men just nu så är det såhär jag känner mig.


Din dam skulle jag köra in =) på så sätt kan du om du vill ha ett aktivt liv med henne utan att du rider henne=) Inte för att du på långa vägar är för lång/tung för henne i alla fall!
Hon tror jag skulle kunna gå långt inom körning med de fina steg hon har=)
 
För att det är så, i många fall. Som jag skrev i mitt första inlägg så är det inte alla. Vill man rida seriöst och träna så vill man för det mesta stå på en anläggning med boxar och bättre träningsmöjligheter.

Jag rider och tränar seriöst, även om jag inte är speciellt duktig, och skulle aldrig kunna tänka mig att ha häst på en anläggning där hästen inte får ordentligt med hagtid, med hästkompisar och i tillräckligt stora hagar. Men jag kanske är en väldigt ovanlig hästägare? Fast konstigt nog känner jag mig väldigt normal. ;)
 
Din dam skulle jag köra in =) på så sätt kan du om du vill ha ett aktivt liv med henne utan att du rider henne=) Inte för att du på långa vägar är för lång/tung för henne i alla fall
Hon tror jag skulle kunna gå långt inom körning med de fina steg hon har=)

Ja jag funderade på att köra in henne, men jag vet inte om jag har lust! Hon är ju hur snäll som helst och har blivit mycket tömkörd och gått med skaklar och så, det vore inte något problem. Men jag vet inte om jag tycker att körningen är tillräckligt rolig för att lägga ner så mycket arbete på det. Just nu är jag i en svacka med hästeriet, hon får såklart den omvårdnaden hon behöver och lite träning då och då - man kan ändå inte göra så mycket med en tvååring. Men att hålla på och köra in nu skulle jag inte orka med.
 
Jag har tre hästar som mest jobbar som gosedjur, ögongodis och gräsklippare.
Travaren på 18 år skadade sig för några år sedan och blev aldrig ridhäst mer, men han går och ser snygg ut.
Ardennern skulle köras in, men då det är ett stycke instabilt monster, ansåg vi i familjen att någon körhäst skulle hon aldrig bli, så hon går mest och myser.
Min arabkorsning köpte jag förra året fullt medveten om att någon ridhäst skulle hon kanske aldrig bli igen, då hon dels varit skadad, dels är en problemhäst överhuvudtaget. Henne gör jag sakta framgångar med, så en dag kanske hon blir ridbar igen. Blir hon inte det får hon tjäna som promenadsällskap bara.

För mig är inte ridningen det viktigaste. Mina hästar går ute mycket i enorma hagar, är friska och glada.
 
Det blir vad man gör det till. Min har alltid gått på lösdrift förutom dom där vintrarna då vi var tvungen att ha de uppstallade några timmar de timmarna på nätterna. Men tränat seriöst har jag gjort ändå då det går alldeles utmärkt att kombinera lösdrift och hårdare träning, dock tävlade jag aldrig med min men tränade 2 dagar i veckan på ridskolan dit jag hade 20 minuters skrittväg, halvklippte henne och hade ordentliga täcken när det var kallt, hon mådde prima.
 
Ja jag funderade på att köra in henne, men jag vet inte om jag har lust! Hon är ju hur snäll som helst och har blivit mycket tömkörd och gått med skaklar och så, det vore inte något problem. Men jag vet inte om jag tycker att körningen är tillräckligt rolig för att lägga ner så mycket arbete på det. Just nu är jag i en svacka med hästeriet, hon får såklart den omvårdnaden hon behöver och lite träning då och då - man kan ändå inte göra så mycket med en tvååring. Men att hålla på och köra in nu skulle jag inte orka med.

Ja jag körde ju in min som 10 åring.. så du har ju tiiid=) Alla har vi våra svackor med hästar som har haft häst länge.
Jag hade min för 1 år sedan, den gick så långt att jag slängde ut hästen på annons.
Men kom på i sista sekund vad orsaken till min svacka var och fixade till den och nu när jag fått körningen in mitt liv har nog aldrig hästar varit så roligt.
Och jag har ridit sedan jag var 3 år.. alltså 29 år med hästar och förrens nu som jag känner wow=)
Att jag inte började med körningen mkt tidigare.
 
Jag rider och tränar seriöst, även om jag inte är speciellt duktig, och skulle aldrig kunna tänka mig att ha häst på en anläggning där hästen inte får ordentligt med hagtid, med hästkompisar och i tillräckligt stora hagar. Men jag kanske är en väldigt ovanlig hästägare? Fast konstigt nog känner jag mig väldigt normal. ;)
Jag rider och tränar seriöst, även om jag inte är speciellt duktig, och skulle aldrig kunna tänka mig att ha häst på en anläggning där hästen inte får ordentligt med hagtid, med hästkompisar och i tillräckligt stora hagar. Men jag kanske är en väldigt ovanlig hästägare? Fast konstigt nog känner jag mig väldigt normal. ;)


Ja jag måste vara konstig jag med, för jag tränar och ska börja tävla seriöst här snart i körningen.
Min häst går ute från ca 0630-20-23 har 7 hästkompisar i hagen och just nu går hon på bete dygnet runt.
Funkar hur bra som helst=)

Innan stod jag på en superstor anläggning med över 100 hästar totalt och allt var bra just förutom små hagar och ute på tok för lite!
 
Jag rider och tränar seriöst, även om jag inte är speciellt duktig, och skulle aldrig kunna tänka mig att ha häst på en anläggning där hästen inte får ordentligt med hagtid, med hästkompisar och i tillräckligt stora hagar. Men jag kanske är en väldigt ovanlig hästägare? Fast konstigt nog känner jag mig väldigt normal. ;)
Jag har hästen på lösdrift i flock i stor hage och även jag tränar och rider seriöst, har mål till och med med ridningen, har stått på alla möjliga sortes anläggningar och kan ju säga att det gör ingen skillnad alls när det gäller träningen.

Tror det mesta när det gäller folk som vill stå på större anläggningar att det handlar om att dom vill ha lite bekvämlighet. Bättre träningsmöjligheter än i små stall är bara skitsnack oftast tycker jag. Alla småstall jag stått i har haft bra träningsmöjligheter på det sättet att det är skrittavstånd till manege, finns en paddock, och framförallt bra ridvägar.

Men kan säga att majoriteten som stått på större anläggningar som jag stått på har inte varit mera än vanliga skogsmullar fast med liiite mera inriktning på träning, kanske rider något pass eller två i manegen per vecka, än riktiga skogenskogsmullar som aldrig ens tittar på ridbanor.
 
Jag har hästen på lösdrift i flock i stor hage och även jag tränar och rider seriöst, har mål till och med med ridningen, har stått på alla möjliga sortes anläggningar och kan ju säga att det gör ingen skillnad alls när det gäller träningen.

Tror det mesta när det gäller folk som vill stå på större anläggningar att det handlar om att dom vill ha lite bekvämlighet. Bättre träningsmöjligheter än i små stall är bara skitsnack oftast tycker jag. Alla småstall jag stått i har haft bra träningsmöjligheter på det sättet att det är skrittavstånd till manege, finns en paddock, och framförallt bra ridvägar.

Men kan säga att majoriteten som stått på större anläggningar som jag stått på har inte varit mera än vanliga skogsmullar fast med liiite mera inriktning på träning, kanske rider något pass eller två i manegen per vecka, än riktiga skogenskogsmullar som aldrig ens tittar på ridbanor.

I de storstall jag stått i har merparten enbart ridit i ridhus eller i paddocken dessvärre, ena stallet var nog värst.
Hästarna kom in 13 när de kom ut stod de själva i en hage på 30x30 meter. Hästarna fick inte gå tillsammans utan måste gå själva. Hästarna fick mat 13 och sedan inget förrens 21.
Stallägaren tog in sina hästar vid senast 10. och red sin häst ytterst sällan. G
Föl på 6 månader stod själva i hagen och stod inne i boxen utan möjlighet till kontakt till andra hästar. Fölet fick gå ca 4 timmar om dagen hagen vissa dagar stod den inne då de regnade lite.:crazy:

På de 2 år jag stod där red stallägaren ut en gång, andra red aldrig ut utan red alltid i ridhuset(fanns ingen paddock)

Jag stod ut i 2 år sedan fick jag nog, aldrig någon som ville ride ut med en och tyckte synd om hästarna där och mådde dåligt.
Skäms för jag utsatte min häst för sån hästhantering i 2 år:o
Idag har jag en mkt gladare häst och jag värdesätter de före mina behov av bekvämligheter.
Ridhus finns i närheten men jag är hellre ute. jag har så otroligt fina ridvägar så de duger bra=)
 
Kanske skiljer på i vilken ända av landet man bor i. Små stall här har minst en halvtimme-timme i transporten för att ens komma till ridhus, många har inte någon ridbana utan bara mindre plan med varierande underlag. Självklart kan man träna och tävla bäst man vill ändå även om man har häst på lösdrift, det verkar som att många gick igång på det svaret, även om jag gjorde klart ett flertal gånger att jag inte menade att det gäller precis alla.
 
Just nu har jag ingen häst men jag rider inte när jag har det. Tycker inte det är kul längre helt enkelt. Jag håller på med körning istället. Sen jobbar jag även mycket med arbete från marken (AR, T-team, Frihetsdressyr, trickträning, tömkörning, långa tyglar mm). Man måste inte rida bara för att man har häst.
 
Vi har en urväxt ganska så fräck shettis som absolut inte är någon nybörjarhäst tyvärr då denne är expert på att lämpa av orutinerade små ryttare. Denna tömkör vi (inte tömkör rakt fram i skogen utan denne jobbas i form, gör diverse rörelse som skänkelvikningar, öppnor och slutor på töm) den körs även med vagn ibland, löshoppas och får även följa med som handhäst på uteritter. Min kompis som bor inne i stan och håller på med löpning brukar ibland ta bilen ut till oss för att få lite lantluft och tar då med shettisen på löparundan :) Detta är en Donna som vi inte kan försummad motionen på. Vilket är positivt för annars blir det lätt att när man ridit sina hästar och är trött för dagen så "får hon klara sig tills i morgon" (missförstå mig rätt, men hon är ingen häst som trimmas i tävlingskondition och när man ridit 4-5 hästar ibland, då är man TRÖTT!) Blir det för mycket "hon får klara sig tills i morgon" så hittar hon på mycket egna hyss. Favoriten är att bryta sig ut ur hagen 17 gånger på en dag och kolla läget i byn :devil: Så hon får oss lata människor att hålla oss på mattan och ge henne precis det hon behöver! ;)
 
Jag har häst, som inte rids. Men det beror på att hon bara är 2 år.
Hon går på lösdrift och det går ingen nöd på henne där. Men jag gör en hel del med henne. Utöver promenader, skötsel i stallet så har vi åkt på träningar i trail (at hand) och tävlat två gånger i blåbärsklass. Jag har tömkört, haft på sadel och pysslat och donat. Vi gör normalt "något" 1-3 dagar i veckan, i övrigt går hon bara.

Hon BEHÖVER inte det, hon kan gå på lösdriften och skrota men jag märker en avsevärd skillnad på henne då hon får göra saker. Om vi har varit iväg på träning eller tävling eller gjort något speciellt så blir hon förvisso lite trött samma dag. Men nästa gång jag ska hämta henne så kommer hon med full fart och möter mig i hagen. Om hon får göra "ingenting" under en period är hon mer frånvarande och kan vara lite "off". Blir ofta lite stökigare när man tar in henne i stallet för att göra nåt. Får hon jobba lite lagom, framförallt mentalt, så verkar hon mer tillfreds med tillvaron.
 
Jag kör vagn med den ena och den andra är sällskap. När jag var lite red jag och höll på med min ponny, en B-ponny. Men med tiden växte jag ur henne så vi båda skolade om oss till körning. Sällskapsponnyn köpte vi när jag hade hästarna hemma, han är också B-ponny. Men hos tidigare ägare blev han skrämd framför vagn, så han fick gå med som handhäst. Men nu vill han inte det längre, han vill bara gå i sin hage och ha det bra (26år), så då får han det.
 
Vad har ni för häst?
Jag har två, den ena rids regelbundet den andra ganska så sporadiskt. De rids alltså båda två, men den ena så lite att det knappt räknas.
Den som inte rids är en c-ponnyvalack, fjord/island, 19 år.

Vad gör ni istället med era hästar?
Jag kör. Han är en alldeles underbar liten körhäst! Ibland är jag ute och springer med honom (mest för att jag behöver konditionsträna och då får han vara med som sällskap. Då tänker jag dessutom mer på att han måste röra på sig än att jag blir uttråkad och trött :angel:). Pysslar en hel del med trickträning och (någon slags) löslongering, lite tömkörning.

Hur kommer det sig att ni valt att syssla med just det?
Det är så kul att köra. Och hästen uppskattar det tiotusen gånger mer än att bli riden! Tricken, lösarbetet använder jag mycket för att motivera honom att röra sig mer. Han är rätt fet :angel: Brukar använda klicker, det får fart på honom! Lägger ofta fram bommar och små hinder.

Varför rider ni inte?
Jag får ont i höfterna av att rida honom för mycket. Han är helt enkelt för bred för mig, även när han är i bra form.
Fast jag tror jag ska rida honom mycket en månad framöver, tänkte ta med honom till vårt KM i slutet på augusti.
Måste ändå säga att han är en bra tävlingshäst, han blir som en annan häst på tävlingsbanan (och sjukt publikkåt!) och går så fantastisk bra! Kanske ska det få bli vår sista tävling tillsammans, kanske kommer jag ångra mig och börja ta med honom överallt igen :angel:
 
Vad gör ni istället med era hästar?
Hur kommer det sig att ni valt att syssla med just det?
Varför rider ni inte?
Vad har ni för häst?

Hej!

Nu är det inte min häst, utan min hästs hagkompis. Han är shettis på gränsen till mini och jag kan uppenbarligen inte rida på något så litet. Jag kör honom och långtyglar/tömkör. Idag var vi med och tränade när min medis red för sin tränare. Jättekul! Hade jag haft mer tid hade jag köpt honom, men tiden räcker knappt för en :-(.

/Lavinia
 
Hejsan! För ca ett halvt år sedan köpte jag mig en Welsh moutin på fyra år. Knappt hanterad. Jag valde att skaffa mig en liten pigg och atletisk ponny med fint steg, för jag helt enkelt tycker att ridningen inte är utmanande nog längre. Kom på att det vore roligare och svårare att träna dom till att kunna gå msv dressyr från marken med hjälp av tömkörning, än från ryggen. Och det är det roligaste jag någonsin har gjort! Han är även en liten show och trickhäst. Som redan kan spansk skritt, både från mark och rygg. Stegra, buga, löslongeras, och en del saker till! Börjat att rida in honom med, han är maxad moutin så kan rida honom lite med, jag är inte så stor ;) Så att jobba från marken är hur kul som helst och man får en sån härlig kontakt med sin häst!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Som rubriken lyder.. vilken gren/grenar eller annat inom häst sysslar ni med och hur kom det sig att ni började med just det?
2
Svar
36
· Visningar
1 851
Senast: Roxy
·
Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 040
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
1 157
Senast: Ananazen
·
  • Omröstning
Gnägg Vi har fyra hästar i familjen. Först och främst familjemedlemmar De 2 stora rids emellanåt Shettisarna promenader Under vissa tider...
Svar
13
· Visningar
747
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fråga?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp