Ni som har häst men inte rider

En häst behöver inte ridas, den mår inte bättre av att ridas eller köras.
Får hästen gå i stor fin hage om dagarna altingen på lösdrift eller om box om natten. Den blir ompysslad och borstad och får hovar och sånt årliga saker kollade så mår den lika bra.

Det är mest vi människor som fått för oss att hästar mår bättre av att ridas och tränas=)

Jag menar man köpet ett föl och skulle den må dåligt menar ni fram tills 3 års ålder då man börjar rida den?

Nä så är det ju självklart inte=). Man kan använda hästen till enbart trickträning, man kan köra den man kan bara gå långa promenader och nysa med sin häst så som med skulle vara en hund.

Man måste inte rida bara för man har häst=)

Man kan alltså köpa sig en superflott häst med supersteg och ha den hemma i hagen och aldrig rida in den utan att hästen lider eller mår psykiskt dåligt.
Det är nog mer människan som mår psykiskt dålig av att veta att en ev VM häst går förlorad som aldrig blir riden och får visa vad den kan.
Men hästen... den mår superbra och är lyckligt ovetande av vad den skulle ha kunnat=)

Tycker det är en massa måsten när man har häst,, man måste rida och träna och tävla och utvecklas hitan och ditan.
Annars är man oseriös och dålig hästägare.
Även om folk inte säger de rakt ut.. så står de mellan raderna och hela luften vibrerar meningen.

Alla dessa som bara skogsrider med sina hästar vad mkt skit de få ta. Men du som har sån fin häst med fina steg klart du måste träna och tävla och ta vara på hästens talanger blablabla!!

Nä man måste ingenting!!!

Kloka ord!!!! :)
 
Jag har häst och rider inte. Jag jobbar till och med med hästar men har ingen lust att rida någon annans häst.

Nu är ju min häst bara två år, men jag vet inte om jag kommer att rida henne då jag inte är så himla sugen på det faktiskt.
För det första är hon liten och sen så har jag inte ridit ordentligt sedan början på 2011. Vi får väl se om hon ens kommer att bli
inriden ordentligt. Hon mår bra ändå, får tillsyn, omvårdnad skötsel och så vidare. Går på stort sommarbete på sommaren och på
lösdrift som är 10 hektar på vintern. Tror hon kommer vara rätt nöjd även om hon inte får jobba något.

Skulle kunna tänka mig att köpa en större häst att rida på. Men av någon anledning så är jag väl inte jättesugen att rida på min unghäst i framtiden. Har ingen aning varför, men jag älskar henne av hela mitt hjärta ändå! Det kan ju såklart ändras i framtiden men just nu så är det såhär jag känner mig.
 
Om en häst får gå i en stor hage med en flock mår den säkert alldeles utmärkt. Många hästar där ägaren tröttnat men inte vill sälja får gå i en platt hage av ungefär ridbanestorlek. De får mat, vatten och hovvård, men det är också allt. Numera är det åtminstone krav på att de ska vara minst två, hur väl det följs vet jag inte.
 
Vad gör ni istället med era hästar?
Hur kommer det sig att ni valt att syssla med just det?
Varför rider ni inte?
Vad har ni för häst?

Jag har en liten shettis som jag inte rider, jag själv är ju allför stor för henne. Om det är små barn som nöjer sig med att bli ledda i skritt tycker hon att det är rätt trevligt, men när större och mer erfarna barn har försökt rida "på riktigt" är det uppenbart att hon inte är road. Så jag låter henne slippa det.

För att motionera henne kör jag istället, det tycker hon är jättekul! Ibland löshoppar jag henne, och är jag lat eller har bråttom longerar jag eller släpper henne lös på ridbanan. Att gå promenader tillsammans är också mysigt, men hon är oskodd och det är mest grusvägar häromkring. Och borstar och pysslar om henne såklart, det älskar hon.
Jag köpte henne som sällskap åt min första häst, men ville aldrig att hon skulle gå och skrota för det. Hon är lika viktig för mig som min ridhäst.
 
Om en häst får gå i en stor hage med en flock mår den säkert alldeles utmärkt. Många hästar där ägaren tröttnat men inte vill sälja får gå i en platt hage av ungefär ridbanestorlek. De får mat, vatten och hovvård, men det är också allt. Numera är det åtminstone krav på att de ska vara minst två, hur väl det följs vet jag inte.

Är det krav på att dom ska va minst 2?? Vad jag sett följs det inte direkt ;) :(
 
jag har aldrig sett en häst på lösdrift (som bara "skrotar") med stereotypa beteenden, inte Heller med den där tomma blicken många hästar har, som lever enligt mitt exempel ovan.
Jag har sett många hästar som har tråkigt på lösdrift trots varierade hagar och en flock, främst hästar då som har varit vana sen innan vid ett aktivare liv. Min häst blir inte rolig om han bara får gå i hagen på lösdriftet, han tycker om att få komma ut. Blir väldigt nere av att bara skrota utan att få arbeta.

Men jag tror det mesta handlar om när det gäller det där vad hästarna har lärt sig tycka är kul. Unghästarna tex i hagen bryr sig inte ett dugg att dom sällan får gå ut, dom vet ju heller inget annat än det livet dom lever. Så det är svårt det där och jag tycker det är tråkigt när folk dumpar hästarna i lösdriftet med tanken att jo men dom går ju ändå ute, behöver inte vara där och aktivera.

Men det är ju som sagt otroligt olika, min häst kommer förmodligen aldrig att trivas med livet som haghäst, han tycker det är kul och behöver träningen.
 
Min kära häst, (fullblod 16 år) har taggiga hovben och tunna sulor, och kissing spines. Jag tränar litet Frihetsdressyr på mjukt underlag.
Han verkar lycklig och glad.
 
Jag har en varmblodstravare, omskolad, 12 år. Rider henne inte (med undantag för en lugnare tur varannan vecka eller så) sedan kanske ett år tillbaka. Jag har faktiskt inget konkret svar på varför. Tror det är en kombination av tappat intresse, tidsbrist, brist på ridsällskap, att jag vill tävla, att jag egentligen inte vill hålla på med ridning utan trav. samt en ökad bekvämlighet hos mig; Jag vill inte rida i mörker, dåligt väder eller kyla och när man bor i Sverige diskvalificerar det ju en hel del av årets dagar, särskilt när man inte har tillgång till ridhus på gården.

Jag har stundtals något dåligt samvete, visst. Dels då jag vet att min häst är fin, fått många lovord och av många anses för trevlig för att bara skrota bort. Dels då hästen går ensam i en hage som inte är alltför stor. Å andra sidan har jag haft henne i åtta år och kan läsa varje muskelryckning hos henne som en öppen bok, och jag har aldrig märkt några tendenser till att hon skulle ha tråkigt. Inga olater eller andra beteendestörningar, bus i blicken, muskler och fin och blank hårrem, lika kelig och social som hon alltid varit och blir varken nipprig eller ovillig när jag väl rider. Faktum är att vi hade betydligt fler konflikter när hon reds och dressyrtränades regelbundet.

Jag tror faktiskt att hon är rätt nöjd med att äta dagarna i ända, hänga med sin kavaljer som går i hagen intill (även om hon säkerligen varit mer nöjd med att gå ihop med honom), bli pysslad och kelad med vid in- eller utsläppet och få komma ut och lulla ett par gånger i månaden. Min häst är av typen som vill ha uppmärksamhet, men jag tror inte att den nödvändigtvis behöver ta sig uttryck genom motion.
 
Jag gör inte så mycket med mina, arbetsnarkomanen är utlånad. De andra tre är i huvudsak nöjda med att skrota i hagen, ungponnyn kräver ibland uppmärksamhet och då tömkörs hon. Ska ridas in i höst eller vår.

Jag gillar pysslet mer än ridningen.
 
Jag vet en kvinna som har två araber som hon inte gör något med. Hon har dom i stall på nätterna vintertid så då antar jag hon pysslar med dom. På sommaren går de ute dygnet runt och då fyller hon mest på vatten och tittar till dom. Båda köptes som ganska unga och den ena är inte ens inriden. Två helt friska hästar. De är väl runt 15 år nu eller så, båda två.
Kvinnan är ute och går mycket men har aldrig med hästarna. Hon har erbjudits hjälp, både med ridning och annan aktivering men vill inte. Hennes förra häst både red och körde hon så jag vet inte varför de här två bara går i hagen. Jag är rätt kritisk till det. Hur kul hästliv har de två hästarna? Vore ju en sak om det vore äldre eller skadade, men att bara ha skrotat i hage i över 10 år kan inte vara kul. Den ena är luftslukare och gnager på stolparna. Hagarna är inte särskilt stora heller. Men hästarna har mat och vatten, inte halta eller vanvårdade på något sätt. Jag tycker bara det måste vara ett otroligt tråkigt liv. De åker inte ens bort på sommarbete, de släpps bara över på andra sidan grusvägen.

Hon åker på hästsemester ibland och då rider hon, men aldrig sina egna. Jag vet inte varför hon har dom. Fina att titta på? Hon har ju grannar som har häst så vill hon bara borsta kunde hon ju gå dit.

Nu har närmsta grannen dock skaffat hästar och de har släppt ihop dom och öppnat upp hagen så den är mycket, mycket större. Kvinnan var skeptisk först men det verkar ha gått bra och herrarna har levt upp lite. Äntligen litet avbrott från rutinen.

Jag tycker inte den sortens häst hållning är riktigt okej. Inte i flera, flera år och inte med unga och friska hästar. Den ena var unghingst när den kom, det är den som aldrig blivit inriden. Den har verkligen bara skrotat i hela sitt liv.
Visst man behöver inte rida, absolut inte, men då får man ju aktivera hästarna på något annat sätt. Promenader, trickträning, körning, tömkörning, utställning... ja vad som helst. Bara man gör något annat än att enbart ta dom från stall till hage.

Sen vet jag ju de som haft småhästar som de promenerat med, tömkört och pysslat.

Min kompis har uppfödning och då rider man ju inte de första åren. Fölen/unghästarna tas med när de äldre hästarna körs, de lär sig hanteras på alla sätt och vis. Man kör med skrämselträning, tömkörning, de löshoppas och aktiveras på olika sätt.

Varför förutsätter du att de tvunget mår bättre när de rids än sköts som i ditt exempel?
 
Jag har två islänningar som jag inte rider pga min egen hälsa. Jag har en medryttare på den ena och den andra är ett avelssto som inte har ridits på många år.
 
Jag hör ju till den typen som har skaffat häst för att jag verkligen tycker det är roligt att rida. Jag gör mig dock inga föreställningar om att hästar som inte rids inte har det bra för det är befängt.

För egen del tycker jag att det är lite för dyrt att ha häst bara för att pyssla och gosa så hade jag inte velat rida så hade jag nog hållit mig till att bara ha katt. Och förmodligen terroriserat mina hästägande vänner och bett om att få komma och pussa mule nån gång då och då. :)
 
Varför förutsätter du att de tvunget mår bättre när de rids än sköts som i ditt exempel?

Har inte sagt att de måste ridas. Jag förutsätter att hästar mår bättre om de får någon form av stimulans i livet. I 10 år har de spenderat vinterhalvåret i en hage av storlek större ridbana. Sommarhagen var i storlek av tre större ridbanor ungefär. Det var deras hela tillvaro. Aldrig promenad, aldrig någon form av trickträning/tömkörning. Två hästar i en hage. Det var allt. Den ena blev luftslukare till slut. Jag antar att de inte mådde toppen.
 
Här är en till som i perioder inte rider alls. Rider när jag har lust och bra förutsättningar. Ser ingen mening med att halka runt i kolsvart mörker i trettiofem minus bara för att "man ska".

Har mina hästar för att jag vill ha häst, och hade jag inte köpt dom så hade dom varit slaktade båda två. Ena p.ga oduglighet på banan och andra p.ga ålder och platsbrist. Tanten rids sporadiskt någon gång varannan vecka, hon har aldrig något emot att vara ut men går lika gärna i hagen. Den andra är ett större projekt att ta itu med så han har fått lalla kravlöst längs någon grusväg någon gång. Jag vägrar att ge mig själv skuldkänslor om jag inte orkar eller prioriterar annat. Jobbar mycket och mina hästar lider inte av det livet dom har. Ena tycker mycket om att köras men jag har inte köpt någon vagn hittills så vi tömkör när lusten faller på. Han är en riktig gårdshäst och är gärna med i precis allt som görs på gården. Han är nöjd bara han får titta på och bli kliad och pussad emellanåt.

Tror inte att hästar som tränas aktivt mår bättre än dom som inte gör något särskilt. Skillnaden är ofta att hästarna som bara är går på lösdrift och kan röra sig fritt, medan hästarna som tränas ofta (nej självklart inte alltid) står på anläggningar med ganska mycket boxtid per dygn. Kort sagt, hästar mår bra av att få röra på sig som naturen skapat dom till, men jag tror inte nödvändigtvis det behöver vara under ryttare för att vara meningsfullt.
 
Kanske ska tillägga att om min yngre hade stått på box 12-16 timmar per dygn så hade han självklart behövt aktiveras för att inte bli helt nipprig och ledsen. :)
 
Varför sätter många personer likhetstecken med att en häst som inte rids går på lösdrift och en häst som rids står i box 12-16 timmar om dygnet? Det finns väl alla varianter man kan tänka sig när det gäller sysselsättnings- och aktiveringsgrad. Just saying.
 
För att det är så, i många fall. Som jag skrev i mitt första inlägg så är det inte alla. Vill man rida seriöst och träna så vill man för det mesta stå på en anläggning med boxar och bättre träningsmöjligheter.
 
För att det är så, i många fall. Som jag skrev i mitt första inlägg så är det inte alla. Vill man rida seriöst och träna så vill man för det mesta stå på en anläggning med boxar och bättre träningsmöjligheter.


Jag har turen att kunna ha henne på box en då nära lösdriftaktigt som möjligt.
Hon går på bete ute dygnet runt 4 månader om året och när hon stallas in kommer hon ut innan 07 och in allt emellan 20-23 på kvällarna. Så hon står väldigt lite inne i boxen på vintern.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Som rubriken lyder.. vilken gren/grenar eller annat inom häst sysslar ni med och hur kom det sig att ni började med just det?
2
Svar
36
· Visningar
1 851
Senast: Roxy
·
Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 040
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
1 157
Senast: Ananazen
·
  • Omröstning
Gnägg Vi har fyra hästar i familjen. Först och främst familjemedlemmar De 2 stora rids emellanåt Shettisarna promenader Under vissa tider...
Svar
13
· Visningar
747
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fråga?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp