Ni som har häst men inte rider

Mirre

Trådstartare
Vad gör ni istället med era hästar?
Hur kommer det sig att ni valt att syssla med just det?
Varför rider ni inte?
Vad har ni för häst?
 
Nu har jag ingen häst, men skulle kunna ha häst på det viset och har haft sköthästar så.
Den ena var ett gammalt avelssto (halvblod), hon gillade inte att bli riden, jag provade några gånger men det blev oftast bara pannkaka. Gick bra om vi hade sällskap. Jag borstade och pysslade, pratade och myste med henne. Vi gick långa promenader i skogen tillsammans i grimma och grimskaft. Lekte i paddocken med henne lös och hon följde mig som en hund. Hade nog kunnat haft henne lös i skogen med men jag vågade aldrig prova. När hon hade föl pysslade jag med dem också och hon var nog glad att få vila en stund utan dem ibland ;) Hon var min bästa bästa vän och är än i dag den som legat mig närmast hjärtat, jag får fortfarande tårar i ögonen bara av att skriva om henne trots att hon dog för flera år sedan...
Den andra var en liten shettis, kunde ju inte rida honom såklart och han var inte inkörd. Jag pysslade mycket med honom, gick promenader och busade i paddocken/ridhuset. Han var en riktig liten glädjekälla! Tänkte köra in honom men hann inte så långt innan han såldes. En gång var vi på utställning och det var hur roligt som helst, tyckte både han och jag!!
Har tagit hand om en hel del hästar i olika stall också och bara borstat och pysslat med dem ibland, såna som inte får så mycket uppmärksamhet och man ser hur skönt de tycker det är och hur mycket de uppskattar att bli lite ompysslade :love:
Just det, en sköthäst jag hade promenerade jag också mest bara med för att han var skadad och inte skulle ridas. Red lite ibland men mest blev det promenader och pyssel för hans del också :)

Jag har valt detta då jag trivs bättre på marken, jag känner mig säkrare samtidigt som jag älskar hästar och att vara i deras närhet. Jag skulle gärna ha en liten shettis i framtiden och ha den mer som en hund än en häst!
 
Senast ändrad:
Jag vet en kvinna som har två araber som hon inte gör något med. Hon har dom i stall på nätterna vintertid så då antar jag hon pysslar med dom. På sommaren går de ute dygnet runt och då fyller hon mest på vatten och tittar till dom. Båda köptes som ganska unga och den ena är inte ens inriden. Två helt friska hästar. De är väl runt 15 år nu eller så, båda två.
Kvinnan är ute och går mycket men har aldrig med hästarna. Hon har erbjudits hjälp, både med ridning och annan aktivering men vill inte. Hennes förra häst både red och körde hon så jag vet inte varför de här två bara går i hagen. Jag är rätt kritisk till det. Hur kul hästliv har de två hästarna? Vore ju en sak om det vore äldre eller skadade, men att bara ha skrotat i hage i över 10 år kan inte vara kul. Den ena är luftslukare och gnager på stolparna. Hagarna är inte särskilt stora heller. Men hästarna har mat och vatten, inte halta eller vanvårdade på något sätt. Jag tycker bara det måste vara ett otroligt tråkigt liv. De åker inte ens bort på sommarbete, de släpps bara över på andra sidan grusvägen.

Hon åker på hästsemester ibland och då rider hon, men aldrig sina egna. Jag vet inte varför hon har dom. Fina att titta på? Hon har ju grannar som har häst så vill hon bara borsta kunde hon ju gå dit.

Nu har närmsta grannen dock skaffat hästar och de har släppt ihop dom och öppnat upp hagen så den är mycket, mycket större. Kvinnan var skeptisk först men det verkar ha gått bra och herrarna har levt upp lite. Äntligen litet avbrott från rutinen.

Jag tycker inte den sortens häst hållning är riktigt okej. Inte i flera, flera år och inte med unga och friska hästar. Den ena var unghingst när den kom, det är den som aldrig blivit inriden. Den har verkligen bara skrotat i hela sitt liv.
Visst man behöver inte rida, absolut inte, men då får man ju aktivera hästarna på något annat sätt. Promenader, trickträning, körning, tömkörning, utställning... ja vad som helst. Bara man gör något annat än att enbart ta dom från stall till hage.

Sen vet jag ju de som haft småhästar som de promenerat med, tömkört och pysslat.

Min kompis har uppfödning och då rider man ju inte de första åren. Fölen/unghästarna tas med när de äldre hästarna körs, de lär sig hanteras på alla sätt och vis. Man kör med skrämselträning, tömkörning, de löshoppas och aktiveras på olika sätt.
 
Jag och min man har en hel hög med hästar, runt trettio totalt här och i USA men vi rider otroligt sällan. Största anledningen att vi rider så lite är tidsbrist, men att rida är ändå inte huvudanledningen till att vi har hästarna. De är nokotahästar (en typ lantras från Norddakota, USA) och att vi har dem beror för att vi verkligen brinner för rasen och dess bevarande, så de vi har här är främst avelsdjur, ston och hingstar. Vi avlar dock inte heller särskilt mycket just nu, då efterfrågan på hästar i allmänhet inte direkt är skriande och vi inte haft dem i Sverige så länge så mycket är fortfarande under uppbyggnad.

Vi tog hit rätt många hästar då vi hade och fortfarande har möjlighet till det och det känns bra att vi är en såpass vid genbank för rasen och att hästarna får fortsätta gå i flock som de varit vana vid. Jag trivs också med att ha en rejäl flock hästar runt mig. Jag saknar lite att rida men det kommer med tiden (småbarnsförälder plus att många av hästarna är unga än). En av dem är gårdens traktor och en annan ska snart bli inskolad till detsamma, men annars gör vi inte direkt något som substitut för ridning, annat än vardaglig hantering. Några av hästarna har dock "medryttare" eller vad man ska säga eller har varit hos fodervärdar och en är ridskolehäst och vi tycker bara det är roligt att andra vill hålla på med våra hästar. Eller rättare sagt, tycker vi det är bra för medryttarna/fodervärdarna/ridskoleeleverna att de också får upptäcka så fina hästar ;)
 
Jag vet en kvinna som har två araber som hon inte gör något med. Hon har dom i stall på nätterna vintertid så då antar jag hon pysslar med dom. På sommaren går de ute dygnet runt och då fyller hon mest på vatten och tittar till dom. Båda köptes som ganska unga och den ena är inte ens inriden. Två helt friska hästar. De är väl runt 15 år nu eller så, båda två.
Kvinnan är ute och går mycket men har aldrig med hästarna. Hon har erbjudits hjälp, både med ridning och annan aktivering men vill inte. Hennes förra häst både red och körde hon så jag vet inte varför de här två bara går i hagen. Jag är rätt kritisk till det. Hur kul hästliv har de två hästarna? Vore ju en sak om det vore äldre eller skadade, men att bara ha skrotat i hage i över 10 år kan inte vara kul. Den ena är luftslukare och gnager på stolparna. Hagarna är inte särskilt stora heller. Men hästarna har mat och vatten, inte halta eller vanvårdade på något sätt. Jag tycker bara det måste vara ett otroligt tråkigt liv. De åker inte ens bort på sommarbete, de släpps bara över på andra sidan grusvägen.

Hon åker på hästsemester ibland och då rider hon, men aldrig sina egna. Jag vet inte varför hon har dom. Fina att titta på? Hon har ju grannar som har häst så vill hon bara borsta kunde hon ju gå dit.

Nu har närmsta grannen dock skaffat hästar och de har släppt ihop dom och öppnat upp hagen så den är mycket, mycket större. Kvinnan var skeptisk först men det verkar ha gått bra och herrarna har levt upp lite. Äntligen litet avbrott från rutinen.

Jag tycker inte den sortens häst hållning är riktigt okej. Inte i flera, flera år och inte med unga och friska hästar. Den ena var unghingst när den kom, det är den som aldrig blivit inriden. Den har verkligen bara skrotat i hela sitt liv.
Visst man behöver inte rida, absolut inte, men då får man ju aktivera hästarna på något annat sätt. Promenader, trickträning, körning, tömkörning, utställning... ja vad som helst. Bara man gör något annat än att enbart ta dom från stall till hage.

Sen vet jag ju de som haft småhästar som de promenerat med, tömkört och pysslat.

Min kompis har uppfödning och då rider man ju inte de första åren. Fölen/unghästarna tas med när de äldre hästarna körs, de lär sig hanteras på alla sätt och vis. Man kör med skrämselträning, tömkörning, de löshoppas och aktiveras på olika sätt.

Nu vet jag ju inget just ditt exempel och nog tycker jag också att det är lite synd att ha hästar så när de nu inte har så stora hagar, men jag måst ändå flika in att det här med tristess nog inte heller behöver vara vad vi gärna tror. Iofs skriver du om luftslukande och gnag och det är ju inga bra tecken, men "att ha tråkigt" behöver inte nödvändigtvis vara dåligt för en häst. Ser man på vildhästar (och jag har haft möjlighet att se en hel del i USA) så har de ofta till synes "tråkigt". De betar, de står med hängande huvud och viftar bort flugor, de lunkar till vattenhålet... Jag har nog aldrig sett en vuxen vildhäst leka. Nu är självklart inte två araber i en liten hage alls samma sak, men jag tror att många tror att hästar behöver aktiveras mer än de egentligen behöver.
 
Nu vet jag ju inget just ditt exempel och nog tycker jag också att det är lite synd att ha hästar så när de nu inte har så stora hagar, men jag måst ändå flika in att det här med tristess nog inte heller behöver vara vad vi gärna tror. Iofs skriver du om luftslukande och gnag och det är ju inga bra tecken, men "att ha tråkigt" behöver inte nödvändigtvis vara dåligt för en häst. Ser man på vildhästar (och jag har haft möjlighet att se en hel del i USA) så har de ofta till synes "tråkigt". De betar, de står med hängande huvud och viftar bort flugor, de lunkar till vattenhålet... Jag har nog aldrig sett en vuxen vildhäst leka. Nu är självklart inte två araber i en liten hage alls samma sak, men jag tror att många tror att hästar behöver aktiveras mer än de egentligen behöver.

Fast man kan ju inte riktigt jämföra med vildhästar. De har sin flock, de kan ströva på stora områden, de letar mat istället för att få en hög med hö inslängt. Deras mentala aktivering ligger ju högre. De håller koll på andra flockar, på rovdjur osv. De håller koll på rang och ställning i flocken. De står väl inte på samma område i 10 år.
Visst, herrarna lever upp en stund när man rider förbi, men annars har de bara sin lilla tillvaro. Eller hade, nu har de det bättre. Den ena av dom har fått "ett syfte i livet". Han är flockpappa. Inte ledare, men den som håller koll så alla är på plats och mår bra. Det är luftslukaren. Tror inte hans tråkiga beteende ändrats dock, men efter flera år så är det ju rätt befäst. De är mycket mer sällskapliga nu också. Förut genade man genom deras hage när man skulle fylla vatten i en beteshage bredvid. Då kom de här aldrig fram. Nu kommer de fram i hagen och hälsar. Man har nu byggt ihop deras lilla sommarhage med den stora beteshagen som fanns bredvid så nu är de 6 grabbar på en mycket, mycket större yta.
 
Ett tag (nästan 4år) hade jag en häst som blev två hästar som jag inte red (mer än någon skritt runda då och då), stot skadade sig så jag tog ett föl på henne.
Vad jag gjorde var första tiden att pussa, borsta, mata och promenader sedan börja tömköra och senare köra in unghästen.

Nu mera är det fd fölet 10år och inriden men stot några promenade då och då.
 
Jag vet en kvinna som har två araber som hon inte gör något med. Hon har dom i stall på nätterna vintertid så då antar jag hon pysslar med dom. På sommaren går de ute dygnet runt och då fyller hon mest på vatten och tittar till dom. Båda köptes som ganska unga och den ena är inte ens inriden. Två helt friska hästar. De är väl runt 15 år nu eller så, båda två.
Kvinnan är ute och går mycket men har aldrig med hästarna. Hon har erbjudits hjälp, både med ridning och annan aktivering men vill inte. Hennes förra häst både red och körde hon så jag vet inte varför de här två bara går i hagen. Jag är rätt kritisk till det. Hur kul hästliv har de två hästarna? Vore ju en sak om det vore äldre eller skadade, men att bara ha skrotat i hage i över 10 år kan inte vara kul. Den ena är luftslukare och gnager på stolparna. Hagarna är inte särskilt stora heller. Men hästarna har mat och vatten, inte halta eller vanvårdade på något sätt. Jag tycker bara det måste vara ett otroligt tråkigt liv. De åker inte ens bort på sommarbete, de släpps bara över på andra sidan grusvägen.

Hon åker på hästsemester ibland och då rider hon, men aldrig sina egna. Jag vet inte varför hon har dom. Fina att titta på? Hon har ju grannar som har häst så vill hon bara borsta kunde hon ju gå dit.

Nu har närmsta grannen dock skaffat hästar och de har släppt ihop dom och öppnat upp hagen så den är mycket, mycket större. Kvinnan var skeptisk först men det verkar ha gått bra och herrarna har levt upp lite. Äntligen litet avbrott från rutinen.

Jag tycker inte den sortens häst hållning är riktigt okej. Inte i flera, flera år och inte med unga och friska hästar. Den ena var unghingst när den kom, det är den som aldrig blivit inriden. Den har verkligen bara skrotat i hela sitt liv.
Visst man behöver inte rida, absolut inte, men då får man ju aktivera hästarna på något annat sätt. Promenader, trickträning, körning, tömkörning, utställning... ja vad som helst. Bara man gör något annat än att enbart ta dom från stall till hage.

Sen vet jag ju de som haft småhästar som de promenerat med, tömkört och pysslat.

Min kompis har uppfödning och då rider man ju inte de första åren. Fölen/unghästarna tas med när de äldre hästarna körs, de lär sig hanteras på alla sätt och vis. Man kör med skrämselträning, tömkörning, de löshoppas och aktiveras på olika sätt.

Varför tycker du det är skillnad på om det är en frisk eller skadad häst som skrotar i hagen? hästens mentala behov ändras inte.
 
Fast man kan ju inte riktigt jämföra med vildhästar. De har sin flock, de kan ströva på stora områden, de letar mat istället för att få en hög med hö inslängt. Deras mentala aktivering ligger ju högre. De håller koll på andra flockar, på rovdjur osv. De håller koll på rang och ställning i flocken. De står väl inte på samma område i 10 år.
Visst, herrarna lever upp en stund när man rider förbi, men annars har de bara sin lilla tillvaro. Eller hade, nu har de det bättre. Den ena av dom har fått "ett syfte i livet". Han är flockpappa. Inte ledare, men den som håller koll så alla är på plats och mår bra. Det är luftslukaren. Tror inte hans tråkiga beteende ändrats dock, men efter flera år så är det ju rätt befäst. De är mycket mer sällskapliga nu också. Förut genade man genom deras hage när man skulle fylla vatten i en beteshage bredvid. Då kom de här aldrig fram. Nu kommer de fram i hagen och hälsar. Man har nu byggt ihop deras lilla sommarhage med den stora beteshagen som fanns bredvid så nu är de 6 grabbar på en mycket, mycket större yta.
Nej precis, jag skrev ju också det att det inte är alls samma sak, men det jag menar är att ser man på vildhästar så ser de ut att hemskt "tråkigt" för det mesta. Visst håller de koll, men vad är det som säger att inte andra hästar (som exempelvis våra ston) kan vara lika mentalt aktiva? Så mycket instinkter har vi ju faktiskt inte avlat ur dem, de flesta vet väl exempelvis hur flyktbenägna även våra tama hästar är. Men faktiskt så har olika band sina revir från år till år och det är inte så ofta olika flockar "drabbar samman" om områden. Men som sagt så vet jag inget om hästarna i ditt exempel och jag kommenterade inte just dem. Jag menade inte heller att du inte skulle veta bättre än jag hur de har det :).
 
Jag vet en kvinna som har två araber som hon inte gör något med. Hon har dom i stall på nätterna vintertid så då antar jag hon pysslar med dom. På sommaren går de ute dygnet runt och då fyller hon mest på vatten och tittar till dom. Båda köptes som ganska unga och den ena är inte ens inriden. Två helt friska hästar. De är väl runt 15 år nu eller så, båda två.
Kvinnan är ute och går mycket men har aldrig med hästarna. Hon har erbjudits hjälp, både med ridning och annan aktivering men vill inte. Hennes förra häst både red och körde hon så jag vet inte varför de här två bara går i hagen. Jag är rätt kritisk till det. Hur kul hästliv har de två hästarna? Vore ju en sak om det vore äldre eller skadade, men att bara ha skrotat i hage i över 10 år kan inte vara kul. Den ena är luftslukare och gnager på stolparna. Hagarna är inte särskilt stora heller. Men hästarna har mat och vatten, inte halta eller vanvårdade på något sätt. Jag tycker bara det måste vara ett otroligt tråkigt liv. De åker inte ens bort på sommarbete, de släpps bara över på andra sidan grusvägen.

Hon åker på hästsemester ibland och då rider hon, men aldrig sina egna. Jag vet inte varför hon har dom. Fina att titta på? Hon har ju grannar som har häst så vill hon bara borsta kunde hon ju gå dit.

Nu har närmsta grannen dock skaffat hästar och de har släppt ihop dom och öppnat upp hagen så den är mycket, mycket större. Kvinnan var skeptisk först men det verkar ha gått bra och herrarna har levt upp lite. Äntligen litet avbrott från rutinen.

Jag tycker inte den sortens häst hållning är riktigt okej. Inte i flera, flera år och inte med unga och friska hästar. Den ena var unghingst när den kom, det är den som aldrig blivit inriden. Den har verkligen bara skrotat i hela sitt liv.
Visst man behöver inte rida, absolut inte, men då får man ju aktivera hästarna på något annat sätt. Promenader, trickträning, körning, tömkörning, utställning... ja vad som helst. Bara man gör något annat än att enbart ta dom från stall till hage.

Sen vet jag ju de som haft småhästar som de promenerat med, tömkört och pysslat.

Min kompis har uppfödning och då rider man ju inte de första åren. Fölen/unghästarna tas med när de äldre hästarna körs, de lär sig hanteras på alla sätt och vis. Man kör med skrämselträning, tömkörning, de löshoppas och aktiveras på olika sätt.

Jag tror att många har kvar sina hästar trots falnat intresse utav sentimentala skäl. För det finns många, många människor som har häst på det här viset. Personligen kan jag räkna upp en handfull hästägare som inte engagerar sig i hästarna eller aktiverar dem. Ibland pga rädsla, ibland tidsbrist eller bara brist på motivation. Men de tycker om hästarna och verkar ha råd att hålla dem för nöjes skull. Jag förstår inte heller fullt ut, det är ju just väldigt kostsamt med häst, även om de "bara" ska ha mat, vatten, strö, veterinärvård och hovslagare. Synd på friska, fullt fungerande hästar i många fall men de lider nog inte, åtminstone inte de jag känner till.
 
När jag hade min pensionär kvar gjorde hon inte särskilt mycket mer än att skrota i hagen. Ibland skrittade jag ut en runda på henne, och hade det varit nu hade jag nog gjort det mer kontinuerligt. Men hon var inte särskilt intresserad av mitt sällskap faktiskt, hon tyckte inte om att bli borstad och hade aldrig varit den där som kom fram i hagen.
Hon fick såklart gå i flock i stor hade sommartid och var sällskapstant på vintern, men jag tror faktiskt att hon trivdes ganska bra med tillvaron. Och hon hade det så i 5 år.

Min andra häst hade blivit fullständigt odräglig av det livet, hon behöver mycket mer aktivering.
 
"åretrunt"
Vad gör ni istället med era hästar?
Hur kommer det sig att ni valt att syssla med just det?
Varför rider ni inte?
Vad har ni för häst?

Sedan lite mer än 5 år (åren går så fort att tidsuppfattningen blir lite fel, men ca iaf) så har vi 8 hästar, 3 kallblodstravare och 5 varmblodstravare (+ ett gotlandsruss som är den enda aktiva hästen som barnen kör och rider)
flera skulle vi fortfarande kunna starta-de är friska/hela och under max ålder men någon pensionär och avelssto som inte heller fått föl på några år men som vi har kvar pga känslomässiga skäl. (även de är skadefria)

vi har helt enkelt inte tid för aktiva travhästar med barn och gård och annat att sköta, och hästarna klagar inte de går oskodda och ilösdrift.
i bland tar vi någon körtur eller ridtur med släkt och vänner,men annars pysslar vi bara med att sköta omdom.

Vi kommer börja om igen med travet om något år är planen men tycker det är härligt nog att bara se dom i hagen och bara vara hästar och bli välkommen med gnägg varje gång man närmar sig. jag har ingen behov av att köra eller rida men känner att ett liv utan hästar vill jag inte ha!

sen kan jag så här mot vår och sommar sakna att ha starthästar men det dalnar mot höst-vintern. och den här tiden så använder vi hästarna lite mer-simmar bla
 
Senast ändrad:
Jag har två hästar, den ena är 17 år och den andra 1 år, mor och dotter. Den äldre köpte jag sensommaren 2010, då red jag henne. Tyvärr skadade hon sig allvarligt i en sena ca 7-8 månader efter jag köpte henne så det blev ett års rehabilitering för att få skadan att läka ihop. Tillslut läkte det, men hon har en liten rörelsestörning i det benet så jag har valt att inte rida henne mer. Hon mår bra ändå, hon går på lösdrift där hon har sällskap av ca 4-5 andra hästar (ibland mer, ibland mindre) och sin åring.
Jag snackade ihop mig med veterinären och han trodde absolut man kunde ta föl på henne. Så nu har jag två som jag inte rider haha! Unghästen ska dock ridas in så småningom. Den äldre tycker det är sådär ball att bli borstad, så hon får morötter och mys en gång i veckan typ, blir väl friserad då och då. (De har tillsyn varje dag utav stallägaren) Hon har det svinbra med sin flock, lösdrift på vintern och på sommaren har de ett stort fint sommarbete. Jag är glad att hon tycker om det livet hon har nu, tar hand om sin lilla flock och uppfostrar små unghästkräk ;)
 
Jag rider aldrig, men har travhästar så jag kör ju istället :)
Stoet rids av andra dock.
Jag tycker trav är roligare helt enkelt :)
Jag har haft ridhäst tidigare, men min kropp håller inte för ridning och jag saknar det inte heller särskilt mycket.
 
Min ena häst som är 27 år gammal som jag har haft i snart 15 år, rider jag inte längre. Händer att jag skrittar en tur men hon gillar inte att bli riden så hon får vara. Hon går i hagen, ibland tränar vi lite från marken med lydnad och stretching, verkar henne själv, masserar henne, borstar och myser. Hon är rätt lat och inte särskilt arbetsvillig överlag så hon gillar upplägget och står ut med mattes kramar och pussar. Har en treåring som jag rider istället.
 
En häst behöver inte ridas, den mår inte bättre av att ridas eller köras.
Får hästen gå i stor fin hage om dagarna altingen på lösdrift eller om box om natten. Den blir ompysslad och borstad och får hovar och sånt årliga saker kollade så mår den lika bra.

Det är mest vi människor som fått för oss att hästar mår bättre av att ridas och tränas=)

Jag menar man köpet ett föl och skulle den må dåligt menar ni fram tills 3 års ålder då man börjar rida den?

Nä så är det ju självklart inte=). Man kan använda hästen till enbart trickträning, man kan köra den man kan bara gå långa promenader och nysa med sin häst så som med skulle vara en hund.

Man måste inte rida bara för man har häst=)

Man kan alltså köpa sig en superflott häst med supersteg och ha den hemma i hagen och aldrig rida in den utan att hästen lider eller mår psykiskt dåligt.
Det är nog mer människan som mår psykiskt dålig av att veta att en ev VM häst går förlorad som aldrig blir riden och får visa vad den kan.
Men hästen... den mår superbra och är lyckligt ovetande av vad den skulle ha kunnat=)

Tycker det är en massa måsten när man har häst,, man måste rida och träna och tävla och utvecklas hitan och ditan.
Annars är man oseriös och dålig hästägare.
Även om folk inte säger de rakt ut.. så står de mellan raderna och hela luften vibrerar meningen.

Alla dessa som bara skogsrider med sina hästar vad mkt skit de få ta. Men du som har sån fin häst med fina steg klart du måste träna och tävla och ta vara på hästens talanger blablabla!!

Nä man måste ingenting!!!
 
Vad gör ni istället med era hästar?
Hur kommer det sig att ni valt att syssla med just det?
Varför rider ni inte?
Vad har ni för häst?

Har två hästar, båda snart 20. De går mest i hagen och skrotar, går ute året runt med lösdrift. Rids mycket sällan, mest p.ga att jag bor på annan ort (hästarna står på föräldrarnas gård).
Har lite dåligt samvete till och från att de inte rids mera, men å andra sidan, de har varandra, mat och tak över huvudet. Ingen av dom är särskilt arbetstokig, när vi väl skrittar en runda är de rätt "meh" med det hela. Mamma tar in dom och borstar och ger morot, de verkae nöjda med det.
 
Har en shettis, så jag kan inte rida, har kört istället. Men pga av en skada så körs han inte längre utan vi håller på med agility och tömkörd precision.
 
Jag anser inte att en häst behöver ha ett tråkigt liv för den inte rids eller aktiveras?
Har den kompisar, stor hage, fri tillgång på mat på vintern, lösdrift/mycket utevistelse tror jag de mår så bra en häst kan.
En häst som lever så, har det bra mycket bättre än en häst som tränas 6 dagar i veckan i ridhus, bara går ute ett fåtal timmar per dag, ensam i relativt liten hage. För att inte tala om små grushagar... och aldrig få gå på sommarbete eller ute dygnet runt..

I ditt exempel var ju inte hage och flock optimalt, men att hästarna har ett trist liv. Nej det tror jag inte på.
Stereotypa beteenden är otroligt vanligt bland hästar på box, men väldigt ovanligt på hästar som lever som dessa. Så visst kunde de haft det bättre, med tex större hage och större flock.

jag har aldrig sett en häst på lösdrift (som bara "skrotar") med stereotypa beteenden, inte Heller med den där tomma blicken många hästar har, som lever enligt mitt exempel ovan.

Påminner mig om när jag hörde ett argument om dessa dyra hästar som aldrig får gå ut, då jag påpekade att det är fruktansvärt; men de blir ju borstade jätte noga varje dag, får gå i skritten och får massa kärlek.

Hästar är hästar! Det får inte glömmas bort.

Citatet försvann.. det var svar till @purity_666 första inlägg
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Som rubriken lyder.. vilken gren/grenar eller annat inom häst sysslar ni med och hur kom det sig att ni började med just det?
2
Svar
36
· Visningar
1 851
Senast: Roxy
·
Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 040
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
1 157
Senast: Ananazen
·
  • Omröstning
Gnägg Vi har fyra hästar i familjen. Först och främst familjemedlemmar De 2 stora rids emellanåt Shettisarna promenader Under vissa tider...
Svar
13
· Visningar
747
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fråga?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp