A
arizona
Vad har ni för foderstät?
Arizona
Arizona
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Foderstaten räknar du ut genom att ta reda på hur stort energibehov just din häst har (hänsyn tas till vikt och träningsmängd). Finns bra litteratur! Sedan analyserar du ditt grovfoder (energimängd, smrp, ca, p) och kompletterar eventuellt med kraftfoder, där ev energimängden, smrp-mängden och mineralmänden ökas, om så behövs. Samma foderstatsberäkning på alla raser, ej bara fullblod. Man måste givetvis koppla på "hästögat" och titta på hästen så att den är fin i hullet.Hur har ni kommit främ till just din hast foderstat?
Alliop!
Arizona
Innehållet av energi, protein och mineraler förändras inte med tiden, bara vitaminerna. Så det räcker gott med att analysera en gång när det är nyskördat.Ni som änalysera foderet, hur ofta, foder är ett Fräsk Varor som bli sämra med tiden.
Arizona
Jag räknar ut mina varje år efter vilka värden jag har på mitt grovfoder. Jag har SLU:s lilla häfte "Utfodringsrekommendationer för häst" som hjälp. Den kan man beställa om man vill ha den.
Sedan är ju mina fullblod inte rid eller tävlingshästar utan de går ju som avelsston vilket gör att de har helt andra behov. Tror även professor Bengtsson hade haft en lite annorlunda foderstat till dem.
Allihop:
MYCKET GROV FODER, Höensilage, Lucern, och en näva kräft!
Och alla är i bra hull.
Då har jag blivit missinformed! och en Fullis behöve inte så mycket kräft.
Hur komma det sig att ni ger så mycket Grovfoder.
I Proff. Gösta Bengtsson´s ABC Om häster, 1976 pg. 135
Foderstat för Fullvuxen Sport Tävlingshästar 500kg:
Träning:
Hö 5kg.
Havre 6kg.
Vetekli .2
Sojajöl .3
Morot 1kg.
Proffesor Bengtsson göra igen skillnad mellan Värmblod - Fullblod - Fullblod Arab som gå på banan.
För Större Ridhäster & Arbetshäster 600kg: pg.147
Motionarbetet: Hårtarbetet:
Hö 6kg Hö 8kg
Halm 1kg Blandsäd 6kg
Havre 4kg Vetakli 3kg
(blandsäd i lika delar havre/korn i krosset from)
Jag kan inte följer dina närings giv därför att i mina gamla studia bok stå det i Koncentration och Energivärdet om Kalvac/kalvax.
Ett foderstat är enbart en Tum Regal och måsta änpassa till den individe hästen.
Vär har ni fått era foderstate ifrån?
Arizona