Ni Som Har Fullblod Haster:

Sv: Ni Som Har Fullblod Haster:

Har ett arabiskt fullblod. En svårfödd 3,5 åring. Ca 151 cm.

3 kg hippo alfa uppdelat på 2-3 mål
fritt med hö (vanligtvis 10-12 kg men nu äter han lite mindre)
biovimin ett par ggr i veckan
även olja har börjat ges och ska upp i 2-3 dl/dag

Just nu går han ute dygnet runt men annars är han ute mellan 5,00-21/22,00.

Minnie äter just nu, skadad och vilande:

8 kg hö
0,25 kg betfor
150g mineraler

68 MJ
Kvot 7,1

Hur har ni kommit främ till just din hast foderstat?
Alliop!
Arizona

Hur har ni kommit främ till just din hast foderstat?
Alliop!
Arizona
Foderstaten räknar du ut genom att ta reda på hur stort energibehov just din häst har (hänsyn tas till vikt och träningsmängd). Finns bra litteratur! Sedan analyserar du ditt grovfoder (energimängd, smrp, ca, p) och kompletterar eventuellt med kraftfoder, där ev energimängden, smrp-mängden och mineralmänden ökas, om så behövs. Samma foderstatsberäkning på alla raser, ej bara fullblod. Man måste givetvis koppla på "hästögat" och titta på hästen så att den är fin i hullet.

Engelskt fullblodssto, 16 år, 159 cm hög. Svårfödd och ger di ca ett par veckor till.

Får:

30-35 kg hösilage ca (fri tillgång)
2 kg lusernpellets
2 kg havre
0,5 kg soja

170-189 mj och en kvot på 10 drygt(ändå har hon fallit ur sista månaderna så det blir bra för henne att bli avvand från sin fölunge)

När hon är avvand kommer hon få fri tillgång på hösilage och fritt med lusernpellets (i boxen) och nåt kilo havre tills hon uppnått önskad vikt igen.

Hon har ett grundbehov på 120-130 mj och behöver en kvot på minst 7 för att se fin ut i kroppen och det är där jag kommer att lägga henne när hon ätit och musklat upp sig igen. Då räcker det att jag ger fritt med hösilage och lite havreskrammel förhoppningsvis. Äter hon 30 kg hösilage då och ett kilo havre så blir det 135 mj och en kvot på 9,5. Det blir kalas:laugh:

Hur jag kommit fram till att hon behöver runt 120mj och en lite högre kvot är att jag har testat mig fram genom åren för att se vad hon ser finast ut på både hullmässigt och muskulärt, och hon behöver klart mer än medelhästen. En förutsättning är i grunden en grovfoderanalys och så att ögonen är med givetvis :-)

Senast ändrad:

Hara bara ett fbl i stallet just nu, han får:

8 kg hö
1,5 l betfor (mätt i torrvara)
2 dl sojapellets (mätt i torrvara)
0,5 kg havre
+ vitaminer/mineraler

Det är vad som täcker hans behov, han äter det glatt och fungerar bra i hantering, ridning och verkar mycket välmående.

Tack alliop:
Lita Bakgrund. Jag har en gamle Fjörd mammi och en 6 år Varmblod, som ni vet är foderstat gänska enkel, 8kg. hö och 1kg. havre på kvälen nu som det bli kallt, lös drift med ligg hal, fri tillgång på det som buds i skogen.

Jag har ställt frågern till er Fullblod Folk just därför att dina haster har i regelt svor att hålla hull. Har hört mig för och har fått upplysning att 15kg. hö och lika mycket?! kraftfoder kräves.
Jag se att ni ger gott om Govfoder (30kg.?) men lita sparsom på kraft, och att dina haster har bra hull.

Ni som änalysera foderet, hur ofta, foder är ett Fräsk Varor som bli sämra med tiden.
Arizona

Mitt fullblod som jag förlorade förra året gick på lösdrift med fri tillgång på analyserat hösilage, kommer inte ihåg hur mkt kraftfoder hon fick men det var i runda slängar ca 1 kg havre + ½ kg betfor uträknat från analysen. Hon var rund och fin i hullet, täcke när det var blött eller riktigt kallt eftersom hon annars fick ont i ryggen, men med bara några minusgrader så gick hon utan.

Sto nummer 1 engelskt fullblod med 6 månaders föl vid sidan får fri tillgång på grovfoder med bra värden och ca 2 kg lusern och lite morötter. På det är hon tjock som en liten gris.
Sto nummer 2 engelsk fullblod med ett halvt avvant föl får fri tillgång på grovfoder, fri tillgång på lusern, 4 kg kraftfoder och ett par kilo morötter och ganska tunn men kan inte äta mer.

Efter som mitt grovfoder är inplastat så håller det värdena under hela vintern. Har ju ganska många hästar så en bal går åt på max tre dagar.

Ni som änalysera foderet, hur ofta, foder är ett Fräsk Varor som bli sämra med tiden.
Arizona
Innehållet av energi, protein och mineraler förändras inte med tiden, bara vitaminerna. Så det räcker gott med att analysera en gång när det är nyskördat.

Mitt eget dräktiga snart 18-åriga fullblodssto får just nu fri tillgång till ensilage ute i hagen på dagtid. Vid insläpp på kvällen får hon knappt 1 kg lusern och ½ kg Derby (energifoder) + en skvätt betfor plus hösilage, så mycket hon vill ha. (annat hösilage inne än ute i hagen)
Hon klarar sig normalt på bara grovfodret, men föll ur en hel del i oktober då hon valde att gnaga enstaka grässtrån i stället för att tugga i sig av hösilagebalen som stod i hagen. Så jag har fodrat upp henne en del med lusern+derby+betfor så att hon ska ha en buffert att ta av när hennes föl föds senare i vår. Kommer minska på tillskottsfodret om några veckor, eftersom hon nu börjar likna en "fullblodsardenner" igen... :D

Allihop:
MYCKET GROV FODER, Höensilage, Lucern, och en näva kräft!
Och alla är i bra hull.
Då har jag blivit missinformed! och en Fullis behöve inte så mycket kräft.
Hur komma det sig att ni ger så mycket Grovfoder.
I Proff. Gösta Bengtsson´s ABC Om häster, 1976 pg. 135
Foderstat för Fullvuxen Sport Tävlingshästar 500kg:
Träning:
Hö 5kg.
Havre 6kg.
Vetekli .2
Sojajöl .3
Morot 1kg.
Proffesor Bengtsson göra igen skillnad mellan Värmblod - Fullblod - Fullblod Arab som gå på banan.

För Större Ridhäster & Arbetshäster 600kg: pg.147
Motionarbetet: Hårtarbetet:
Hö 6kg Hö 8kg
Halm 1kg Blandsäd 6kg
Havre 4kg Vetakli 3kg
(blandsäd i lika delar havre/korn i krosset from)

Jag kan inte följer dina närings giv därför att i mina gamla studia bok stå det i Koncentration och Energivärdet om Kalvac/kalvax.

Ett foderstat är enbart en Tum Regal och måsta änpassa till den individe hästen.
Vär har ni fått era foderstate ifrån?
Arizona

Jag räknar ut mina varje år efter vilka värden jag har på mitt grovfoder. Jag har SLU:s lilla häfte "Utfodringsrekommendationer för häst" som hjälp. Den kan man beställa om man vill ha den.

Sedan är ju mina fullblod inte rid eller tävlingshästar utan de går ju som avelsston vilket gör att de har helt andra behov. Tror även professor Bengtsson hade haft en lite annorlunda foderstat till dem.

Fullblod,sto,14år,155cm och tränas i dressyr. Hösilage:fri tillgång ca 12kg,, ts 74% smrp 87g/kg foder,energi 8.2mj/kg foder,3kg krafft grund,3dl olja+mineraler. Denna foderstat håller hon sig jätte fin på.

Bra hö/hösilage och utgår från värdena om jag har analys.
I år äter mitt (engelskt)fullblod som är ridhäst ,rids ca 1 timme om dagen går i hage och horsewalker .
12 kg hö ökas vid behov tex om det blir kallt med minusgrader
3 kg havre
0.25 kg betfor
3 dl linfrökaka
3 dl olja
1,5 dl mineral
Lucern vid behov om grovfodret inte har tillräckligt med protein
Han är välmusklad och liten mage.
ABC om hästar är en gammal bok med gamla rönoch råd om fodring.
Hade fullblod (engelskt) i galoppträning på 80-talet och den fick mer kraftfoder än hö men idag har även galopptränarna börjat ge mer hö. Dock inte så mycket som ridhästar.

Jag räknar ut mina varje år efter vilka värden jag har på mitt grovfoder. Jag har SLU:s lilla häfte "Utfodringsrekommendationer för häst" som hjälp. Den kan man beställa om man vill ha den.

Sedan är ju mina fullblod inte rid eller tävlingshästar utan de går ju som avelsston vilket gör att de har helt andra behov. Tror även professor Bengtsson hade haft en lite annorlunda foderstat till dem.

Foderstat för avelsston 600kg.
Första dräktighetstiden:
Hö 5kg (6kg vid högdräktig)
Halm 1kg
Havre 2kg
Sojamjöl .2kg
Morot 2kg

Digivning:
Hö 6kg
Havre 6kg
Vetelki 1kg
Sojamjöl 1kg
Morot 1kg

Jag har inte SLU´s häfet, kan du kola on Bengtssons ligga nära deras?
Ariona

Visst är den i åren men ensålänga har jag inte hittet en lika bra Handbok För Hästägern. Jag sog att den sista upplägg från 1990 tal. var det en ändring i Foderstat för Arbetenade häster, kraftfoder hade minsket till nästan halften, äntalingen att vad ses som Motion - Normal - Sträng i dagens mening är inte det samma som för 40 år sen.
Sen 1976 har jag änvänt Proff. Bengtsson´s foderstat för mina häster + - berörenda på arbete och har aldrig haft en häst i underhul, snarer för-valmån.
Arizona

Allihop:
MYCKET GROV FODER, Höensilage, Lucern, och en näva kräft!
Och alla är i bra hull.
Då har jag blivit missinformed! och en Fullis behöve inte så mycket kräft.
Hur komma det sig att ni ger så mycket Grovfoder.
I Proff. Gösta Bengtsson´s ABC Om häster, 1976 pg. 135
Foderstat för Fullvuxen Sport Tävlingshästar 500kg:
Träning:
Hö 5kg.
Havre 6kg.
Vetekli .2
Sojajöl .3
Morot 1kg.
Proffesor Bengtsson göra igen skillnad mellan Värmblod - Fullblod - Fullblod Arab som gå på banan.

För Större Ridhäster & Arbetshäster 600kg: pg.147
Motionarbetet: Hårtarbetet:
Hö 6kg Hö 8kg
Halm 1kg Blandsäd 6kg
Havre 4kg Vetakli 3kg
(blandsäd i lika delar havre/korn i krosset from)

Jag kan inte följer dina närings giv därför att i mina gamla studia bok stå det i Koncentration och Energivärdet om Kalvac/kalvax.

Ett foderstat är enbart en Tum Regal och måsta änpassa till den individe hästen.
Vär har ni fått era foderstate ifrån?
Arizona

det står att boken är från 1976? jag tror att man hade annan syn på hästarnas foder då än vad man har idag. med mer forskning så har man kommit fram till att hästar behöver mkt grovfoder eftersom det är deras basfoda. om man har ett bra grovfoder räcker det med bara hö/silage men tyvärr är det inte alltid så lätt att få tag på. så har man då en svårfödd häst, tex fbl så måste man tillskottsfodra. men helst med så lite kraftfoder som möjligt då det inte är den riktigt naturliga födan.

Tog precis bort mitt fullblod men när han levde fick han:

18 kg hösilage med "medelvärden"
1.5 kg krafft grund
1.5 kg havre
7 dl sojamjöl (ca 500 gram)
5 dl olja
Evitamin med selen
multivitaminer
salt

Här finns Kung Karl lX foderstat för sina Karolina Häster 1680:

16 Skolpund Hö: (6.800gr.)
2 Kannor Havre: (5.2lt. el 3.500gr.)
4 Kannor Hackelse: (10.4lt.)

Hästen Skal Kunn Bahra på ett gott dagsverk av 5 mil.
Ryttare: 70kg.
Vapen & Kyllret: 24kg.
Sadeluttrustning: 16kg.
Proviat & Packningt: 25kg. alså 135kg. som allt.

Om sina Ryttare sa han:
"Må Herran Gud Göra Mina Tjänare Säliga;
Rika Kommer De Icka Att Bli"
En Husbonda som var inte lätt att dras med.

Som ni märker, hans foderstat ligga nära till Proff. Bengtsson´s.

O, förestan, vet ni var Karl Xll och han Karolinar fyrad jul, 300 år sen?
Arizona

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
506
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 926
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Någon som har erfarenhet av kollagen- tillskott till häst med ligament- / senskada ? Självklart är hästen under vet uppsyn och nu även...
Svar
0
· Visningar
111
Senast: ako
·
Foder & Strö Vad behöver man egentligen ge till sin häst utöver grovfoder såsom hösilage?
Svar
3
· Visningar
228
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka