Ni som har exemhästar!

Limaha

Trådstartare
Har sökt runt lite bland gamla exemtrådar men hittar inte riktigt de svar jag är ute efter.
Behandlar just nu min lilla shettis med Horsol en gång i veckan och Probolja varannan dag + smörjer med Equilotion övriga dagar och vid behov. Exemtäcke kvällar och nätter och flugtäcke dagtid.
Nu till frågorna...
Har era hästars exem förvärrats med åren eller varierar det beroende på väderlek=mycket eller lite knott?
Har ni alltid exemtäcke på eller får de lufta sig dagtid?
Har betet, dvs mycket eller lite gräs någon betydelse?
Hur fort utvecklade sig era hästars exem? Min har från att ha haft lite mjäll tidigare år bara som över en natt uvecklat fullt exem! Värst på halsen och manen, lite i svansen och under magen.

Tacksam för alla svar!

Sv: Ni som har exemhästar!

Svaren på dina frågor finns egentligen i den uppsjö av trådar i ämnet eksem.

Ja eksem kan förvärras från år till år, vissa eksemperioder kan också vara värre än tidigare. Denna sommar lär vara väldigt jobbig för många eksemhästar, till skillnad mot den förra som var oerhört varm och torr.

Min eksemhäst kan få vara utan sitt täcke vid regn och blåst, men man måste vara snabb som en kobra när dessa moment försvinner. Insekterna kommer mycket snabbt när detta avtar, står hästen installad så har den varit befriad från sitt täcke.

Nybetet har en tendens till att förvärra eksem, det kan bero på fruktanerna som finns i gräset. Däremot är avsaknaden av fruktaner påtaglig i övervuxet bete så vill man reucera riskerna med ett utbrott så släpper man hästen på ett sådant.

Ja eksem kan komma över en natt, men det måste finnas en förutsättning i hästen för att få eksem vilket din häst förmodligen har och har haft med tanke på mjällandet.

Man måste tänka långsiktigt när det gäller hästar med eksem, det här är den period som man kan behandla med sekundära medel. Övrig tid av året går ut på att stabilisera hästens mage, och förbereda den för kommande eksemperioder.

Att din häst visar tecken på eksem under magen tyder på en obalans där, olika probiotica medel kan vara användbara vid förändringar inte bara nu under eksem säsong utan även vid andra förändringar i foder under resten av året.

Ja, jag vet att där är en uppsjö av exemtrådar och jag har letat runt eftersom jag aldrig haft en exemhäst förut. Har hittat många bra tips varav Horsolet var en klar hit. Det har förbättrat hennes tillstånd avsevärt.
Exemet under magen är knappt märkbart, men har också hört det du säger att det kan vara obalans i mag-tarm systemet. Hon äter sedan ett par år tillbaka foderjäst och periodvis mag-tarmbalans och får även linfröolja på maten året runt. (Detta var för att jag i min enfald trodde skulle räcka för att inte förvärra situationen!)
Men... man lär så länge man lever!
Tack för ett bra och snabbt svar, tror för övrigt att det var du som skrev om Horsolet! :bow:

Jag ägde en eksemponny för några år sedan när "B ponnytiden" var över och hon ändå skulle säljas fick jag tipset om att sälja den långt upp i landet - vilket jag gjorde - för att eksemen pga kallare vädret ej blev så "blommande" . Livet= eksemen för denna ponny blev MYCKET bättre när den fick kortare sommar och allmänt kallare väder enl de nya ägarna.
OM ni någon gång tänkt och sälja ponnyn? - sälj den långt upp i landet så blir eksemen lindrigare ...

Både ja och nej på det, beroende på vilken lokalisation hästen hamnar på. Har man otur så hamnar den på ett ställe med enorma mängder knott vilket inte alls gynnar en eksem häst, då pratar vi om orter i närheten av sjöar, älvar och andra vattendrag. Längre upp mot fjällen kan det vara enormt mycket mera gynnsamt för en eksem häst, beroende på vädrets makter.

B ponnyn såldes till kring trakten av Åre Järpen som ju ligger i Jämtlänska fjällen - så den verkar hamnat i rätt miljö med hänsyn till eksemproblem.. geografiskt sett..

Undrar om inte Skånska slätten är väl så bra i så fall, inte mycket skog och blåst för jämnan.
Nu bor visserligen jag i Skåne, men tyvärr i skogen och här är det knott vill jag lova. För att inte tala om bromsar...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en islandshäst på 11 år och förra sommaren så upptäckte vi att han har fått sommarexem. Vi började behandla så gott vi...
2
Svar
23
· Visningar
4 539
Senast: linda93
·
V
Hästvård Behöver lite råd och tips nu. Har köpt en shettiskorsning som sällskap till min andra häst. Förra ägaren sa att hon hade exem, och jag...
Svar
2
· Visningar
1 010
Senast: krambanan
·
R
Hästvård Har en cob med måttligt exem (man och svans avkliad elefanthud och fjällig) Exemhästen har täcke men brukar ändå klia sönder sig...har...
2
Svar
26
· Visningar
5 583
Senast: racerkorv
·
S
Islandshäst Min häst har ju nån typ av väldigt lindrigt eksem, som hon fick förra året. Mankammen blir lite bucklig ibland (huden blir ej förändrad...
Svar
14
· Visningar
1 588
Senast: wizo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka