Ni som har EU-bidrag

fejko

Trådstartare
Har ni fått era? Får man lika mycket i år som man fick förra året? Har säkert fått någon information om detta som jag borde ha läst, men någon snäll bukefalist kan säkert upplysa mig om vad som gäller i stället :p

Sv: Ni som har EU-bidrag

Det beror på vilken typ av bidrag der rör sig om. Är det gårdsstödet så kommer att utbetalas den 28:e december om man inte är utsatt för någon kontroll eller sanktion. Naturstöden betalades till 70% ut i oktober och resternade kommer också den 28:e.
Hur mycket det blir kan variera från år till år också detta beroende på vilketn typ av stöd men också beroende på valuta kursen för Euron (stava?).
Har inte riktig koll på handjurs, mjölk och utrotningshotade rasers utbetalnings datumar.

Jag tycker administrationen är lite märklig när det gäller EU-stöden.

Olika sorters stöd beslutas vid olika tidpunkter och betalas ut vid olika tidpunkter.

Vore det inte enklare och effektivare om en handläggare på Länsstyrelsen hade ansvar för hela min ansökan och beslutade om allt som rörde mig vid ett enda tillfälle?

Till båda: Tack för svaren! Då har jag antagligen inte fått gårdsstödet ännu och det är väl den största delen? Angående utbetalningssystemet kan man nästan undra om det inte är lite gjort för att förvilla :p (precis som elräkningen)

Delvis kl*
Jag tycker att det hela sköts mycket märkligt. Om den enskilde "bonden" råkar lämna in SAM blanketten så lite som en dag efter "sista" datumet t ex för att han haft sjukdom. Så får vederbörande avdrag på sina stöd, tas ingen hänsyn utan då gäller det strikt. Om den enskilde har gjort något fel, så´blir obönhörligen sanktioner med avdrag på stöden o s v.
MEN om utbetalnde och kontrollernade myndigheter gör samma sak så får inte den enskilde bonden någon kompensation. Under de här åren sedan -95, hur många gånger har inte utbetalningarna blivit försenade för att myndigheterna inte hinner med? Hur många gånger har inte enskilda bönder hamnat i ekonomiska svårigheter för att satta utbetlaningsdatum inte hålls? Om man klagar och undrar vad som hänt så får man rådet att ta ett banklån så länge! Hur många gånger har inte enskilda handläggare fattat felaktiga beslut som påverkat någons utbetalning? Som sedan efter lite samtal med klarläggande av fakta och omständigheter ändrats mycket snabbt utan ens att brukaren fått en ursäkt.

Ja mycket underlig är det!

Ja visst är det så och det är väl likadant med skattemyndigheten.

Men värmer det inte inombords när man vet att man varit med om att rädda Sverige från att överskrida utgiftsstaket i statsfinanserna? :smirk:

Men värmer det inte inombords när man vet att man varit med om att rädda Sverige från att överskrida utgiftsstaket i statsfinanserna? :smirk:

Visst gör det:angel:
Bara att de som ska pengar av mig kunde se det på samma sätt:smirk:

Visst gör det:angel:
Bara att de som ska pengar av mig kunde se det på samma sätt:smirk:

Tror du man kan skicka ett brev till Skatteverket när de vill att skatten skall betalas där man förklarar att man inte kan betala förrän nästa år eftersom utgiftstaket överskridits? :devil:

Fast sveriges jordbrukare klagade ännu mer det året då SJV snabbade upp sina utbetalningar så att de kom samma år som stödet omfattade (som det är nu). Alla som hittills hade bokfört "fel" fick stå ut med att deras intäkter från stödet dubblades det året.

Fast det är väl aldrig bra när någonting ändras precis intill årsskiftet. Det kastar ju omkull hela bokföringen.

Fast det är väl aldrig bra när någonting ändras precis intill årsskiftet. Det kastar ju omkull hela bokföringen.

Egentligen gör det inte det om man bokfört korrekt. EU-stöden skulle egentligen bokförts det året de beviljats även om utbetalningen kom efter nyår. Man bokför som en fordran på Jordbrukeverket helt enkelt.

Det var de bönder som av olika anledningar valde att bokföra fel som fick problem.

Egentligen gör det inte det om man bokfört korrekt. EU-stöden skulle egentligen bokförts det året de beviljats även om utbetalningen kom efter nyår. Man bokför som en fordran på Jordbrukeverket helt enkelt.

Det var de bönder som av olika anledningar valde att bokföra fel som fick problem.

Fast om allt går som det ska och jag är med på utbetalningen den 28:e. Så har jag fått två miljöstöd i år. Som ska bokföras i år också. För det som borde kommit förra året försenades och beslutet kom inte förrän i januari och pengarna i maj! Så visst jag kommer att ha fina inkomster i år, tur att inte hästarna som är sålda ska leveras och betalas förrän efter nyår. Har redan fått restskatt på 50 000:- för två år sedan när jag sålde hästar och fick dubbla bidrag. Känns inte så upplyftande. Har varit en hel del kontroller här nere i slutet av bidragsperioden som gjort att besluten försenats. Utan beslut blir det inte så lätt att bokföra det heller.

KL
Vi har nu blivit registrerade som lantbruksfastighet i sommar då vi köpte till mark till huset.
Vad är det för bidrag ni söker? Kan jag oxå söka det?

Vad är det för mark ni har och brukar ni den själva eller arrenderar ni ut den?

Hej!

...bara lite info

man behöver ej ha en reg lantbruksfastighet för att få EU-stöd, det räcker att ha ett hus och lite mark.

MVH/Carina

KL
Vi har nu blivit registrerade som lantbruksfastighet i sommar då vi köpte till mark till huset.
Vad är det för bidrag ni söker? Kan jag oxå söka det?

Du ska ansöka om stödrätter från nationellfonden hos Jordbruksverket till att bör´ja med. Dessa behövs för att få det som kallas för Gårdsstöd. Du kan också köpa stödrätter från stödrättsfonden.

Du ska sedan se till att få något som heter SAM.blankett för att ansöka om utbetalning av stödet. Sedan beror det på vilken typ av mark och vad som ev odlas vilke mer stöd som finns. Lännsyrelsen kan ge dig svar på alla frågor om vad finns för just er fastighet.

Du kan gå in på SAM internet och logga in på ditt konto så ser du när och hur mycket du får.

Rolle
Islandshästar på Lösdrift

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
2 579
Senast: Tilly_85
·
Fritid Vilken djungel. Undrar om någon kanske har tips? Blir inte många tältnätter per år men är dags att köpa nytt. Vi är 2-3 vuxna. Tältar...
2
Svar
24
· Visningar
948
Senast: Zpunk
·
Hästvård Jag tror att min häst fått löss. Hon började klia sig enormt och fick klåda. Nu har hon dock slutat klia sig men tappar päls och får...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 856
Senast: aglaonema
·
Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
519
Senast: FrDrake
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25