Ni som har era hästar ute på bete nu

HannaPP

Trådstartare
Mina har gått ute i 10 dagar och jisses vad dom lagt på sig, unghästarna skjuter i höjden och dom andra är helt uppblåsta. (jag vande in dom på betet först)

Min frågor: När/om ni tar in dom för natten, ger ni som mat inne då?

Jag har haft mina ute när det var så varmt på natten men har haft dom inne på nätterna i 2 ggr nu för det blev ju lite kallare + regn, dom har fått ensilage till kvällsmat,alltså dom kommer in vid 21:00 och får då mat,,, funderar på om det är en dum ide? dom kanske mår bäst av att vila magarna lite nu det är sådan "sprutt" i gräset. Jag vågar inte ge kraftfoder utan bara mineraler.

En av ponnysarna fick nämligen fång som jag upptäckte idag, en connemara maxad D-ponny som aldrig haft fång förut.

Hur gör ni?

Mvh Hanna
 
Sv: Ni som har era hästar ute på bete nu

Ensilage kan ju vara ganska kraftigt i sig och svårt att få det att hålla så här års. Min går ute hela dagarna, hon får lite hö på kvällen för att ha något att göra. Ger henne även halm eftersom hon står på spån. Halmen, som är fiberrik men energifattig, hjälper till att hålla igång magen.
 
Sv: Ni som har era hästar ute på bete nu

Min pålle går ute dygnet runt. Äter bara gräs, får lite kraftfoder efter ridning då pållen tränas mycket.

Fick täcke på natten nu när det regnat och blivit lite kallare.
 
Sv: Ni som har era hästar ute på bete nu

Mitt sto släppte jag på bete för 3 dagar sedan och hon får endast lite kraftfoder vid ridning bara för att magen inte ska glömma bort betfor och de som hon nu får..Annars måste jag hålal på ochvälja henne vid kraftfodret sen i höst..

Så hon får endast för magens skull nu.

Hon går på kraftigt bete och redan på 3 dagar ser jag skillnad på magen!

Shettisarna går kvar i vinterhagen eftersom de är fånghästar!
 
Sv: Ni som har era hästar ute på bete nu

Min häst gå bara på bete på dagen inte under natten. Utan vi tar in sen på kvällen.
Hon har blivit rätt rund nu så jag ger henne 3kg hösilage på kvällen och en tuss på morgonen. Har betfor och grund fortfarande på kvällen eftersom hon rids rätt mycket. Hon får morötter till de andra målen för att hon ska få något i sin krubba.

Så gör jag nu men få se om jag ändrar sen under betes gången. Kan också säga att hon står på halm.
 
Sv: Ni som har era hästar ute på bete nu

Min kuse går ute och äter gräs för fullt nu. Vi tar in dom sent på kvällen , ca 21 tiden, sen kommer dom ut igen vid 6,00 tiden på morgonen. Han får bara 2 kg hö inne och det räcker gått, han har inte ens ätigt upp det på morgonen. Han står väll och är hungrig och längtar efter det gröna goda gräset kan jag gissa :d .

Men jag skulle inte låta dom stå utan bara för att dom får mycket på dagarna. hästen behöver ju ha någonting i magen under natten i alla fall.
 
Sv: Ni som har era hästar ute på bete nu

Min häst får inget annat än betet och hon började lägga på sig redan i vinterhagen när det började växa där :p :D
Nu har hon naturbete som inte är riktigt lika kraftigt som det nyuppväxta korta.
 
Sv: Ni som har era hästar ute på bete nu

Mina går ute nu dygnet runt och det har dom gjort i närmare en månad. Hagen är ordentligt nerbetad men nu börjar det explodera när vi äntligen fått regn.

Vi har en tjej i stallet som är alldeles förtvivlad över att vi har släppt ut hästarna nu, hon anser att det är bättre att hästarna står inne hela sommaren. Dessutom så får hennes häst cirka 6 kg betfor uppblött per dag, och nästan inget hö.
:bump:
 
Sv: Ni som har era hästar ute på bete nu

Mina shettisar o varmblodet går ute dygnet runt nu o har gjort det i ett par veckor, igår fick de ny hage med lite mer gräs i o idag vad shettisarna som spärrballonger så det blir till o ta in dom på nätterna tillsammans med mina fångisar
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 587
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 245
Senast: Roheryn
·
Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
3 845
Senast: Pallen
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 920
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp