Min drar 1,1-1,2 med släp och häst. Jag har en enkelaxlad star med häst som väger drygt 650 kg.
Visst är bensinförbrukningen högre än en tvåhjulsdriven men det är den ju även om man tex har en "jeep" som grand vitara eller honda CRV. Jag har kört fast med släp på leriga ängar en gång för mycket, jag vägrar ha tvåhjulsdriven bil så länge jag regelbundet åker iväg med pållen. Förra vintern fastnade jag med 240:n och släpet i en backe, kom inte upp. DET var inte kul.
Nu bor ju jag i stockholm så det gör ju sitt för bränsleförbrukningen, när jag är hemma i skåne ligger snittet på 0,8. Tilläggas bör att motorn är en 1,8Ts, ca 180 hästar.
Jag trivs med den och känner mig tryggare vid taskigt väglag. Det är såklart dyrt att serva den men något som man kan ta i beaktande är audis mobilitetsgaranti vilket jag själv fick utnyttja häromveckan. De har nämligen en garanti som säger att om bilen lägger av så ringer man ett nr och får bilen bärgad och en hyrbil helt utan kostnad. Det hände faktiskt mig, mitt i stockholm, med hästtransport på... en söndag... Tack och lov utan häst, vi höll på att flytta. Kopplingen gick sönder (en förslitningsgrej) och bilen blev stående. Vi fick bärga bil, släp och hela faderullan men det kostade inte en spänn (utom reparationen förstås men den gick på försäkringen). Denna gäller förstås om man servar bilen på auktoriserad verkstad MEN den gäller under bilens hela livstid.
Det låter kanske futtigt men just då var jag j-kligt glad att den fanns.
![Bow :bow: :bow:](/bilder/smilies/bow.gif)
Bärgning av bil OCH släp är inte billigt, inte heller när man måste fixa hyrbil med dragkrok.