Ni som har eller haft lastproblem?

Sv: Ni som har eller haft lastproblem?

Gör det till en daglig vana att lasta. Istället för att gå från hagen till stallet, gå via hagen-transporten (där det är fodring)-stallet.

Jag lovar, på tre dagar har problemet försvunnit. Men det gör det inte av sig själv...

Jag förstår också att det inte löser sig själv.

Sen att jag också varit väldigt slarvig med att just träna lastning.
Men i vissa lägen har det bara inte känns så kul det här med hästar.
Men jag ska ta tag i det ordentligt.

Jag tror inte t ex lastträningsproblem ska lösas med en quickfix. Det är ett långsiktigt arbete eftersom jag vill att hästen ska kunna lita på mig när jag ber den om något. Genom snabba insatser där man inte ger hästen tid att få förtroende tror jag man på sikt raserar mer än man bygger upp. Problemen poppar upp senare i något annat sammanhang.

Jag tror du löser det här själv, på egen hand. Och tjänar ännu lite mer tillit hos din häst.

Jo det kanske är så.

Men skulle gärna ha förklarat vad LA gör?

Jag hade en sån märr, en treårig som varit helt okomplicerad att lasta, hon skadade sig ganska allvarligt i börja av treåessäsongen med bla annat hål på hörselgången, skallbasfraktur, hornhinneskada mm mm..vi fick ju ta en del resor till kliniken och hon mådde ju inte som en prinsessa direkt...tillslut började hon krångla med att gå på finkan....och jag förstod henne men bad henne snällt för vi var som tvugna iväg.... sedemera blev hon fölsto och var väl halvkrånglig i några år ( de ggr man åkte på semin) men idag är hon klockren att lasta, bara kliver på....jag har inte gjort nåt alls, inte tränat eller nåt, bara bett henne snällt att kliva på :D

Fladde skrev:
Men skulle gärna ha förklarat vad LA gör?

Jag anser att LA själv får förklara sina metoder och tillvägagångssätt, det kan inte bli annat än tyckande och tänkande och troende om någon annan ska uttala sig om den röda tråden.

Dessutom är det ju mer ett tänkande, en filosofi där tillvägagångssättet anpassas efter individen. Så klart.

Lovisaleonora_ skrev:
Jag anser att LA själv får förklara sina metoder och tillvägagångssätt, det kan inte bli annat än tyckande och tänkande och troende om någon annan ska uttala sig om den röda tråden.

Dessutom är det ju mer ett tänkande, en filosofi där tillvägagångssättet anpassas efter individen. Så klart.

Okej.

För han själv annser att han kan hjälpa oss på söndagkväll..

Fladde skrev:
Okej.

För han själv annser att han kan hjälpa oss på söndagkväll..

Hjälpa? Han tar inte betalt alltså? :idea:

Själv skulle jag inte ta till hjälp "utifrån" förrän behandlingen var avklarad och man började åka till roligare ställen om jag på något vis kunde få in hästen själv.

Men så finns det ju ett tidsperspektiv i svårlastad häst också. Mina är ju svårlastade den dagen de fjantar lite extra. ;)

/// ghost

Min pålle kan oxå vara ruskigt svårlastad (läs envis) lasttränade ibland på morgonen och körde sedan ut honom i hagen. Väldigt förvånad häst första gången då vi slutade turen i hagen.

Han har blivit lättare men kan ibland få bakslag. Kan vara jobbigt om man står på en tävlingsplats och inte får in honom. Men han går heller inte att pressa för då blir han hysterisk. Tålamod och åter tålamod är konceptet. ;)

Lycka till.

Njaa han skulle ta betalt..

Hur lång tid brukar det ta er att lasta när ni har kvasten med???

min lill stinta som jag hade förr...var inga problem att lasta i början men sen kom hon på att hon skulle testa tålamodet på en å hon började jävlas å vägra gå på enbart för att se hur länge man orkade hålla på....testade tillslut att knyta fast ett blåsnöre i transporten sen fick någon hålla upp det bara bakanför henne då traskade hon på.. :smirk: hon insåg väl att det inte var nån idé att jävlas då :)

Fladde skrev:
Ca 1 min ibland lite mer..

Oj, vilken evighet. ;)

Nej, skämt åsido, om det inte är större problem med kvast skulle jag inte anlita någon utomstående förrän jag hade åkt "färdigt" till alla kliniker och eller åtminstone regelbundet till roligare ställen däremellan.

Men det är min åsikt, du gör självfallet precis som du vill. :idea:

/// ghost

Hej
Jag tror inte heller att lastträning är en snabbfix,jag jobbade med min häst ,varje dag i två veckor.Det var inte så komplicerat,jag höll tryck framåt i grimskaftet,och så fort hon svarade så gav jag eftergift.Min dagliga målsättning var inte att hon skulle gå in,utan jag tog det i etapper,Tex dag 1: stå med bägge fötterna på rampen och vara avslappnad,Dag 2: samma sak men ännu lite längre tid,och ännu mer avslappnad osv,med de små stegen så misslyckades vi inte en enda gång,och vi blev aldrig upphetsade.
När hon efter fjorton dagar glatt gick in,så fick hon morötter i transporten.
Nu tränar vi på att skicka på henne,när jag bara pekar.Jag har ännu inte stängt luckan om henne,men tar det fjorton dagar till så är det OK.Jag vill ha en häst som lastar sig själv,och som står nöjd och stilla i transporten tills jag ber henne att gå ut.
Min häst har haft en del traumatiska upplevelser vid tidigare resor,men jag tror att tar man det lugnt,ger hästen den tid den behöver,och tränar regelbundet så löser det sig

ghost skrev:
Oj, vilken evighet. ;)

Nej, skämt åsido, om det inte är större problem med kvast skulle jag inte anlita någon utomstående förrän jag hade åkt "färdigt" till alla kliniker och eller åtminstone regelbundet till roligare ställen däremellan.

Men det är min åsikt, du gör självfallet precis som du vill. :idea:

/// ghost

Nä 1 min är inte lång tid men det är en farlig minut med massor av hovar i luften och så :crazy:

Det magiska ordet är tålamod!
Mina grannar skulle lasta sin foderhäst och köra iväg henne igår.
Dom har haft erfarenhet av att hon har slitit sönder grimskaft och allt när hon väl är inne för att ut. Alltså snabbt in - ännu snabbare ut direkt.
Dom får då inte äns på henne från början. Så igår hjälpte jag dom.
Vi hade endast en lina på vänstersidan som man höll emot för att hon inte skulle slinka runt med rumpan mellan transporten och staketet.
Sen gick jag på och hästen följde efter fram till rampen.
Väl här står jag och har konstant tryck i grimskaftet.
Vid minsta framsteg eftergift och belöning. Sen fortsätter man med trycket.
Backar dom eller slänger sig så håll emot så gott du kan, sen börja om.
Till slut kommer hästen in lugnt och sansat.
Och då har hästen själv valt att gå in i transporten.

När jag gjorde detta med grannens sto tog det mig kanske 15-20 min att få på henne första gången. Då gick jag inte under bommen fram utan stod kvar på hennes sida tills dom stängt bak. Jag satte absolut inte fast henne förrän allt var stängt.
Men hon var cool-lugn!
Sen visade det sig att dom inte kunde åka då. Så då skulle vi lasta av. Jag fick longerlina för att slippa flyga med om hon kastar sig ut. Men jag är bestämd och visar att hon ska stå kvar tills jag säger till att man ska backa.
Sen gjorde vi en gång till för att träna bara och då fick hon backa ut direkt utan att stängas bakom. Denna gång tog det kanske 10 min.
Sen blev det väl bestämt att dom skulle åka. Den gången gick hon på inom 5 min när dom lastade.
Så ha tålamod och träna många gånger. Och visa att det är inte så otäckt att gå på transporten.
Tålamod och tid lönar sig i längden.

Veronika skrev:
Och hur gick det igår då? Kom han ut och hjälpte dig?

Nej han kommer ut nu i veckan istället vi tog klinikbesöket först

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 979
Senast: Mabuse
·
Utrustning Har köpt en begagnad Fautras Provan fr 2011 för att underlätta för unghästen som får lite härdsmälta när han ska lastas borta. Hade en...
2
Svar
27
· Visningar
2 896
Senast: HannaZ
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 524
Senast: IngelaH
·
Hästhantering Jag har en ny häst som jag haft i några månader nu och jag visste redan när jag fick hem den att den inte var helt bekväm med att åka...
2
Svar
27
· Visningar
3 140
Senast: kryckan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka