Ni som har Cob/Ponny Idealselen..

snigelfarmor

Trådstartare
Kan ni hjälpa mig?

Jag har fått så himla olika mått på ideal selarna så jag blir inte riktigt klok på det.

Tror ni min klena dponny kan ha cob? Han har 175 runt magen, och 95-105 i brösta.

Vill ni mäta eller tänka o tycka? Har nämligen fått erbjudande på en ny ideal till reducerat pris Cob. Men misstänker att han kommer försvinna i en sån.

Sv: Ni som har Cob/Ponny Idealselen..

Jag har en cob till min haflinger (D-ponny), den passar perfekt! Men han är en lite grövre kille. Innan så hade jag selen till en liten c-ponny, det gick att ha den till honom med, men remmarna blev lite långa.

Jag kan mäta på honom, men det tar någon dag för jag skall byta stall i morgon!!!

Men jag tror ändå att du skall satsa på en cob...

Ella

snigelfarmor skrev:
Kan ni hjälpa mig?

Jag har fått så himla olika mått på ideal selarna så jag blir inte riktigt klok på det.

Tror ni min klena dponny kan ha cob? Han har 175 runt magen, och 95-105 i brösta.

Vill ni mäta eller tänka o tycka? Har nämligen fått erbjudande på en ny ideal till reducerat pris Cob. Men misstänker att han kommer försvinna i en sån.
Jag kan mäta, har den hängande ute i sadelkammaren och det är bara tvärs över gårdsplanen. ;)
Tänka eller tycka blir det värre med :angel:

snigelfarmor skrev:
Kan ni hjälpa mig?

På innersta hålen fick jag till ca 155 på däckeln ned gjordar (går att göra några fler hål...
Men bröstan, lite mer exakt hur lång bit? är det hela bröstan jag ska mäta? hjärnan har gått i strejk :eek:
Mätte jag hela så blev det ca 113.

snigelfarmor skrev:
dponny kan ha cob? Han har 175 runt magen, och 95-105 i brösta.

Tror att det blir i största laget men det kan nog gå. Har sele strl ponny på stor c-ponny, som är ca 170 cm i omkrets och 110 i brösta, och det passar bra men jag har inte en ideal sele utan en från equilex. Han brukar kunna ha cob på en del saker men då brukar man få göra extra hål.

Varför får du reducerat pris???
Är den helt ny??
Är det nått fel på den?

Eller du kanske inte svarar på mina frågor.....
Äh jag har frågat iaf :smirk:

/L

_L_ skrev:
Varför får du reducerat pris??? Den är begagnad men ouppackad.....eller för att jag har vipstatus?
Är den helt ny?? NEJ/JA
Är det nått fel på den? Ja, stoppningen trillar ut och bröstan är sprucken, lädret luktar apa och ena draglinan är rosa..

Eller du kanske inte svarar på mina frågor.....Svarar snällt, men tycker du är liiiiiite dryg med dina frågor Lisa..du frågar konstiga saker och påstår konstiga saker denna veckan..faktiskt.
Äh jag har frågat iaf :smirk: Det skadar inte att fråga :)

/L

Kram på dig, nu på alla hjärtans dag. jag menar inget illa. :D

Tack för era svar, vill ha fler funderingar o mått :)

En brösta på 11 cm?? !! Jag vill ha 7-9 max. Vet ni om ponnyselens är smalare? Har du Maratonmodellen Skogstomten?

hur kan en(min) d ponny ha 100 i brösta om en c ponny har 110? Det är alltså bröstan som krånglar till det för mig, för Cob passar ok utom i bröstan verkar det som.
Min förra häst hade med superklen bog så hon skulle behövt en Cob trots sina 160 cm i mkh.

Det är inte snyggt med bröstan halvt bakom selen ju..:cry:

Har fått hjärnsläpp vad gäller selar. Jag väntar hem en från Holland av lite sämre kvalitet än vad jag egentligen vill ha, ska prova den och se om jag är intresserad sen, Vad tycker ni jag ska köpa för sele. Jag har en budget på 6000:- Gärna mindre såklart.

Tack alla för svar åter igen.

skogstomten skrev:
På innersta hålen fick jag till ca 155 på däckeln ned gjordar (går att göra några fler hål...
Men bröstan, lite mer exakt hur lång bit? är det hela bröstan jag ska mäta? hjärnan har gått i strejk :eek:
Mätte jag hela så blev det ca 113.

mätte du insida, ytterkant till ytterkant? Då är den nog gjord som 110. Den kanske tänjer sig?

/jenny

snigelfarmor skrev:
mätte du insida, ytterkant till ytterkant? Då är den nog gjord som 110. Den kanske tänjer sig?

/jenny
Ja den är ju begagnad så förmodligen töjer den sig lite.

En brösta på 11 cm?? !! Jag vill ha 7-9 max. Vet ni om ponnyselens är smalare? Har du Maratonmodellen Skogstomten?

Japp, en maraton, ja den ser en smula bred ut. Har faktiskt bara provat den på hästen, sen blev det vinter så då till slädarna fungerade lokselen bättre.

Lädret, nu när jag plockade fram den efter att den hade fått legat ett tag känns väl sådär. Min loksele som hase för stora lokor så den bara fick häng rätt länge den var inte alls så påverkad.

Drygt 11 cm på cob hur bred är då bröstan i full strl :eek:
10 cm är väl lagom till häst även i maraton eller...?
Men passar din(a) fjordingar i brösta, fjordingar brukar ju ha bred hals...?

/Lisa

Drygt 11 cm på cob hur bred är då bröstan i full strl :eek:
Nu vet jag inte riktigt, men det kans inte vara så då att det inte skiljer så mycket på bredden på bröstan mellan cob och full?!

Men passar din(a) fjordingar i brösta, fjordingar brukar ju ha bred hals...?

/Lisa
Nä men jag älskar att plåga mitt sto :devil:
Nädå, men det är bara den ena hästen som körs med sånt skrot och hon är väl onormal då inte fet och övergödd. :devil:
För övrigt fick jag köpa nya lokor till lokselen av just anledningen, hästen hade för liten hals... ;)

Haha! Fet o övergödd o fett på, ovan o under halsen :D
Ja så ser ju nästan min fjording ut! :eek:
Nejdå men hon har mkt fett på halsen men inte överdrivet på kroppen :crazy:
Svårt med lokorna då hon inte har den där "svackan" som ska vara efter bogbladet :eek:
En brösta sitter säkerligen (har inte provat) sämre då hon nästan har hals ända ner mellan frambenen :D

/Lisa

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka