Ni som har barn på uteförskola

Balahé

Trådstartare
Nu håller vi på och skolar in dottern på en förskola där de är mycket ute:up: Det är inte en ren ute-/ur-och-skur-förskola men de är ute flera timmar per dag om det inte är alltför kallt eller stormar. Nu funderar vi över det här med ytterkläder. Barnen blir ju så jäkla smutsiga när de far runt på gården. Vi kommer att åka buss åtminstone ena vändan till/från föris och är väl sådär sugna på att ha en lerhög med i vagnen hem.

Ni som har barn på ur-och-skur-förskola hur har ni gjort? Överdragskläder i galon, extra overall att gå dit och hem i? Annan lösning vi inte tänkt på?

Nu håller vi på och skolar in dottern på en förskola där de är mycket ute:up: Det är inte en ren ute-/ur-och-skur-förskola men de är ute flera timmar per dag om det inte är alltför kallt eller stormar. Nu funderar vi över det här med ytterkläder. Barnen blir ju så jäkla smutsiga när de far runt på gården. Vi kommer att åka buss åtminstone ena vändan till/från föris och är väl sådär sugna på att ha en lerhög med i vagnen hem.

Ni som har barn på ur-och-skur-förskola hur har ni gjort? Överdragskläder i galon, extra overall att gå dit och hem i? Annan lösning vi inte tänkt på?
Barnen blir rejält smutsiga hos oss också, trots att vi är en "vanlig" förskola. Många föräldrar behåller barnets overall här, och låter barnet komma och gå med en jacka på sig.

När min minsting var hos dagmamma var de ute jättemycket och ja, blöta och smutsiga var och varannan dag..
Vi hade då "åka hem-kläder", så att overallen antingen kunde tas med bredvid för att tvättas hemma, eller hänga kvar hos dagmamman.

Ha två lekoveraller på förskolan som kan tvättas och så åker och kommer barnet i en "finoverall" som inte leks i under dagen? :)

• Gilla
Reactions: Sar
@FengurLaugar och @TeamLundVer har ni inte overall att ha hemma då? Kör ni på överdragsbyxor och jacka hemma?

Vi är ju ute även hemma, men inte lika länge och det blir inte lika smutsigt i sandlådan, bara grusigt.

@FengurLaugar och @TeamLundVer har ni inte overall att ha hemma då? Kör ni på överdragsbyxor och jacka hemma?

Vi är ju ute även hemma, men inte lika länge och det blir inte lika smutsigt i sandlådan, bara grusigt.

Vi har en overall hos dagmamma och en hemma, när den hos dagmamma är smutsig tar vi med den hem och tvättar, samtidigt som vi tar med den vi har hemma till dagmamma.
Åker dit och hem i jacka, har overall hängandes där.

Barnen blir rejält smutsiga hos oss också, trots att vi är en "vanlig" förskola. Många föräldrar behåller barnets overall här, och låter barnet komma och gå med en jacka på sig.

Så gör vi med.
Junior har dubbla uppsättningar av sina ytterkläder för att vi ska slippa släpa emellan mer än när det behöver tvättas :)

Jo overall eller överdragsbyxor finns hemma. Det är så jobbigt att dra allt fram och tillbaka så vi valde att ha en overall, ett regnställ, vantar och stövlar ståendes på dagis och så har vi lika hemma. Vi är också ute mycket även hemma :)

Var i stan och köpte en overall till idag. Fyndade på rean och gav halva priset så det var väl ok. Hoppas nu bara inte att hon växer ur denna storleken innan vintern sas är över....

Extra stövlar, vantar och mössa har vi redan räknat med. När det blir mildare blir det fleecefodrad regnoverall på förskolan och ofodrad jacka och byxa hemma. Är ju lättare för oss att kunna klä på ett underställ vid behov än för förskolan att trolla fram kläder som inte finns.

Jag vet en del föräldrar som tar med sig sina barn till stallet, där barnen får ha överdragskläder i galon och innan de åker hem så ställer de barnen i spolspiltan och spolar av dem. Verkar smidigt ;)

Liknande trådar

Småbarn De här skrev jag för flera år sedan för att sammanfatta en vanlig dag på jobbet. Mellis är över och 9-10 barn i åldrarna 3-5 år ska ut...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 890
Senast: ako
·
Övr. Barn Japp, här sitter man halv två på natten och känner sig som en kass förälder (fast jag innerst inne vet att mina pojkar mår alldeles...
2
Svar
25
· Visningar
18 754
Senast: Zaria
·
Övr. Barn (OBS! Långt) Har ett problem jag gruvat mig över länge nu och hoppas på att få hjälp med lite nya tankar... Jag är gift sedan många...
2 3
Svar
59
· Visningar
18 154
Senast: Björk
·
Övr. Barn Som några säkert sett i andra trådar har plötsligt villkoren på vårt (underbara) dagis försämrats till något vi inte ens kan föreställa...
2
Svar
38
· Visningar
2 788
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar