Ni som har arbetande raser, hur ofta tränar ni, och tränar ni på samma saker?

Tränar ni alltså normalt sett typ sex dagar i veckan?
Låter spännande med skyddsträning!

Ja vi gör någonting som i deras värld är meningsfullt.
De gillar fysträningen lika mycket som det mentala och blir tillfredställda på olika vis.
Skägget och pensionären är dock inte lika aktiva.

Fysträning för våra är drag, löpträning i terräng och sommartid även simning då vi har sjö längs vår slinga som är rätt kuperad med mycket ris, sly osv.

Oj!

Vad är det för raser (om du vill svara)

Du verkar träna väldigt varierat. Är de lika nöjda oavsett vad ni tränar?

Jag har två Australian Shepherds, två tikar som fyller 9 och 4 i sommar :)

8325250E-DC8D-4E53-ADD6-FE8A21031D0C.webp

De hänger med på allt med stort engagemang och stor glädje :love: . Om jag var tvungen att säga deras topp två så tycker Lyxa (den äldre till vänster) att agility och spår är det roligaste som finns, Pu tycker att skyddsträning och agility är det bästa :) . Pu kräver också mer fysträning av de två för att vara nöjd, hon behöver verkligen få ta i med kroppen för att vara helt tillfreds medan Lyxa är mer bekväm och energisparande :D!

Jag har två Australian Shepherds, två tikar som fyller 9 och 4 i sommar :)

Visa bifogad fil 11350
Så himla fina!!!
De hänger med på allt med stort engagemang och stor glädje :love: . Om jag var tvungen att säga deras topp två så tycker Lyxa (den äldre till vänster) att agility och spår är det roligaste som finns, Pu tycker att skyddsträning och agility är det bästa :) . Pu kräver också mer fysträning av de två för att vara nöjd, hon behöver verkligen få ta i med kroppen för att vara helt tillfreds medan Lyxa är mer bekväm och energisparande :D!

Hur fejkar man det? Har sett en person med vinthundar som brukar släppa dem lösa på ett stort, inhägnat fält. Räcker det?
Det absolut bästa är lure coursing, då de får jaga "låtsashare" på ett fält.
Här är min äldsta tiks första tävling. 29 grader varmt i skuggan och de har ändå ganska bra fart :p
Här är båda mina två när unga dåren sprang sitt sista licenslopp (de behöver springa några sådana för att få tävlingslicens):

Jag märker dock när de springer tillsammans ute att de springer precis som de gör på lure coursing. De kör samma tempoväxlingar, turas om att jaga/bli jagad och fintar bort varandra, tränar på svängar hit och dit osv. De leker på ett helt annat sätt om de springer med hundar av andra raser/typer och verkligen på ett annat sätt om de springer själva. Jag märker stor skillnad på hur nöjda de är efteråt om de sprungit med annan saluki eller om de sprungit på annat sätt. Springer de med annan saluki (typ.. tillsammans :p ) så är de även mentalt nöjda, vilket lär vara just för att de då får "leka jakt".

Låter jag mina hundar springa tillsammans varje dag, då är de som lyckligast. Får de springa mindre än några gånger i veckan så blir framförallt unghunden skitjobbig, drar i kopplet, hittar på hyss, lyssnar inte lika bra på inkallning, får större behov av att träna mentala grejer osv. Många unga salukis är dessutom extremt destruktiva hemma, vilket ofta beror på att de är understimulerade då ägarna tänker att unga hundar inte ska röra sig så mycket.

Kul med olika raser. Vilken hade du skaffat om du bara fick välja en? Om man jämför dina raser, vem har bäst offknapp?

Jag hade nog haft jättesvårt att välja bara en :p jakt med drivande hund är fantastiskt roligt, jakt med retriever är också otroligt kul :D
Jag tycker nog att wachtelhundarna har en bättre off knapp än labradoren. Det ligger en annan typ av avel bakom labben.

Oj, vad mycket träning! Vad menas egentligen med fysträning? Löpning eller drag?

Löpning, drag, springa lös bredvid cykel, intervaller, simning och terräng. Vad vi gör och intensitet varierar samt kondition eller styrka, men runt en timme blir det varje dag. Den här veckan har vi kört drag två gånger, pulsat snö två gånger samt intervallträning en gång. I helgen blir det nog mer drag och intervallträning.

Jo, vi tränar väldigt mycket under säsong. Hunden skulle säkert vara nöjd med varannan dag eller så, men då hinner vi inte med allt som behöver tränas på. Exempelvis spåret behöver mängdtränas inför tävling för att hon ska hitta sin bästa form. De där ipo-spåren bedöms ju så petigt.

Jag tycker nog att wachtelhundarna har en bättre off knapp än labradoren. Det ligger en annan typ av avel bakom labben.

Jag tänker också att ”offknappen” blir sämre när hundarna är så himla föriga för då är det viktigt att ha koll på vad som händer - typ Svansson har oftast koll på vad jag gör även om han sover/vilar. Går jag följer han efter även om han är trött. Medans kompisarnas mindre förarbundna hundar är lite mer ”jaja, gå du jag skiter i vilket bara jag får sova”. Kanske är det bara jag som tolkar in för mycket men ja, det känns som att det påverkar hur offknappen upplevs :)

Jag tänker också att ”offknappen” blir sämre när hundarna är så himla föriga för då är det viktigt att ha koll på vad som händer - typ Svansson har oftast koll på vad jag gör även om han sover/vilar. Går jag följer han efter även om han är trött. Medans kompisarnas mindre förarbundna hundar är lite mer ”jaja, gå du jag skiter i vilket bara jag får sova”. Kanske är det bara jag som tolkar in för mycket men ja, det känns som att det påverkar hur offknappen upplevs :)

Jag tror absolut att du har en poäng i det :)
Floyd är ju uppmärksam på mig på ett helt annat sätt än de andra, mycket för att han så himla gärna vill vara till lags.
Han är också explosiv på ett annat sätt, när han gör saker går det alltid från 0-100 på snabbaste sätt. Oavsett om det är att resa sig upp från golvet, hämta en dummy eller bara vifta på svansen :D
Personligen tycker jag att han har en bra avknapp - han går inte runt med förväntningar om att saker ska hända, kommer snabbt till ro så fort man sätter sig och sover sig lätt igenom en kväll med folk, även om de går typ över honom (som igårkväll, när vi hade 4 vuxna och 4 högintensiva barn hemma som älskar hundar).

Intressant! Skulle den lugna passa som familjehund tror du? Eller skulle hon stressa upp efter en längre tid utan arbete?
Nått måste hon få göra, men hon hade klarat att leva som aktiv familjehund, om hon ändå hade fått apportera, och springa lös i skogen ofta och fått någon typ av hjärngympa. Hon stressar inte upp sig efter en längre tid utan att träna, men hon hittar egna saker att apportera :) Hon tar saken i egna tassar sas :p

Jag har två border collies, den ena ung och den andra vuxen.

Hur många gånger i veckan tränar ni? Tränar ni på samma sak då?
Det varierar, framför allt beroende på hur jag jobbar. I snitt skulle jag tippa på att vi gör något meningsfullt 5 dagar i veckan. Jag vill ha en dag som är total vilodag, är av åsikten att återhämtning av både kropp och hjärna är viktigt. På dom dagarna strosar dom bara runt i trädgården.
Annars blir det framför allt vallning, spår, uppletande, lydnad, nosework och fysträning. Fysträningen består av balansträning på boll, styrkeövningar, löpning (både med dragsele och springa lös), skritträning i snö/mossa/skogen, promenader med viktmanschetter och lösspring i skogen såklart.

Blir hunden nöjd ett par dagar av ett ordentligt pass eller behöver man hålla igång den rejält varenda dag?
Nej det blir dom inte. Dom klarar sig absolut (båda har bra avknapp) men skulle inte säga att dom är nöjda. Vallning (och uppletande för den unga) är det enda som gör dom riktigt trötta, så att dom sover resten av dagen liksom. Annars ligger dom mest med laddsladden i, redo för nästa uppgift;)
Nu beror det ju på vad man menar med rejält men jag aktiverar inte mina rejält varje dag, då skulle jag inte kunna ha ett liv vid sidan om hundträningen. För mig är rejält en heldag bestående av både fysisk och mental aktivering.

Undrar också om det är så att man bara tränar ordentligt ett par dagar i veckan/varannan dag eller så, räcker det med vanliga promenader övriga dagar då för att hunden ska vara nöjd?
Två dagar i veckan nej, 3-4 dagar kanske. Jag tycker att mycket handlar om hur aktiverade hundarna är i grunden, alltså under längre tid. Är mina välaktiverade i grunden kan dom finna sig i att göra absolut ingenting i en vecka, om jag skulle bli sjuk eller någon hund skadad.

Jaktlabradorer. Det enda som gör mina hundar riktigt trötta är spår och apportering. Efter ett vanligt träningspass med mer krävande hjärnarbete så är de nöjda, men inte trötta. Spåret tröttar ut fortare, där räcker det med något eller ett par spår, men det räcker också mer ett par timmars sömn så är de redo för arbete igen. Jag tror mina hundar faktiskt bara är riktigt sådär genomtrötta efter en hel dag på jakt eller prov (även om de inte fått jobba så mycket).

Under snömånaderna fystränar vi mest, och de klättrar absolut inte på väggarna av det. Förr försökte jag trötta ut dem med annat, typ rally och lydnad, men även om de utför sin uppgift med största möjliga entusiasm och energi så känns det inte som att det ger dem så mycket. Kanske är det för att jag tycker det är tråkigt också. :p I alla fall så får de några tråkmånader så länge det är snö och då får de springa mycket lösa och ta ut sig fysiskt och bygga muskler inför resten av årets träning. De finner sig väl i sådana perioder. Den skillnaden jag märker är att de tar ut mer energi i lek sinsemellan och att jag behöver ha tummen i ögat på en av dem så hon inte slår på jakten när vi är ute och promenerar i skogen.

Jag har också högaktiva jakthundar, av allroundmodell.

Det enda som får dem trötta är jakt en hel dag. Sen är det ju stora delar av året som vi inte får jaga, så då tränas det annat och de är såklart nöjda, men sådär dötrötta blir de enbart av jakt.

Sen är det väl så med nästan alla hundar ur grupp 7, de behöver få springa, lösa, mycket. Får de bara göra det dagligen så är de relativt nöjda med livet, men då krävs det ju att lydnaden sitter.

Jag har kelpie och malle.

Kelpien har en väldigt bra av- och påknapp så hon är väldigt lugn och behaglig inomhus. Skulle säkert nöja sig med att vara aktiv sällskapshund och bara få vara med. Hon tränas inte lika aktivt längre utan det blir lydnad, sök eller uppletande lite då och då.
Mallen är väldigt aktiv och har svårt att koppla av inomhus. Han tränas 5-6 dagar i veckan i lydnad, spår, uppletande, sök och skydd. Han har ännu aldrig visat tecken på trötthet utan verkar kunna jobba i det oändliga. Igår körde vi sök, lydnad och två pass skydd och han var lika laddad som vanligt när jag kom hem på kvällen :)

Just nu fystränas de inte mer än den motionen de får genom promenader och träning men när mallen blir äldre blir det mer av den varan.

Jag stämmer in i @AraSlei s beskrivning av wachtel, huliganen var med till Göteborg och vi bodde hos syrran, övriga åkte till Liseberg och han och jag gick till Slottsskogen, vi promenerade två timmar och tittade på djuren, sen lekte han två timmar med en golden retriver i en rasthage, sen åkte vi spårvagn och promenerade bland massa folk hem till lägenheten igen, han sov visserligen så länge jag var stilla men han var lika på att gå ut igen någon timme efter att vi kom hem. När vi har jagat så sover han mer utslagen och ids lyfta på huvudet kanske. ;)
Hjärngympa kan ta bort udden av rastlösheten men han behöver röra sig fysiskt, simträning är det allra bästa på sommaren för honom. :D

Min tollare är visserligen bara 10 (och 1/2) månader gammal, men vi jobbar ganska mycket ändå och mer blir det nog med åldern :D

6 dagar i veckan går vi i skogen (varierat mellan klättring i branta backar, hoppa över stockar, stenar och ris (och balansera på stockar och stenar för den delen), och öppna ytor där man kan busa omkring och springa fort). 1-2 dagar är skogsturen (för mig, för honom som springer fram och tillbaka, hit och dit är den nog rätt mycket längre ;)) 7-8 km (har hänt att jag kommit upp i 11 km vid ett tillfälle, men då är han fysiskt jättetrött så jag försöker landa på omkring 7-8 km) och 4-5 dagar är turen mellan 4-5 km (för mig).

Vi tränar någon typ av apportering ca 2-3 dagar i veckan (olika moment, så ibland är det bara inlärning av en signal eller liknande och ibland är det sök efter dummy). 1-2 dagar i veckan lägger jag något typ av spår, antingen viltspår (som vi främst vill hålla på med spårmässigt) eller personspår. 1-2 dagar i veckan tränar vi lydnad, ofta med störning av andra hundar på brukshundsklubben (vilket han tycker är svårt). På i stort sätt alla träningspass läggs det även in lek- och belöningsutveckling. Utöver detta tränar vi moment och trick med klicker hemma (ex. "håll" och överlämningar i apporteringen eller övriga trick som typ vacker tass :)), detta gör vi kanske 3-4 ggr i veckan i typ 5 minuter på morgonen och 5 minuter på kvällen eller nåt sånt :)

Tröttast och mest nöjd blir han när han har fått gå ett relativt långt spår (700 m är det längsta han gått hittills) eller vid apporteringen när dummien/arna är svårt gömda. Ett klurigt shaping-pass kan också få honom slut om jag är (något alltför) ihärdig och inte slutar i tid (det brukar också ha en förmåga att gå sämre mot slutet om man inte passar sig :p). Han blir trött av fysisk motion men laddar snabbare om efter fysisk motion än efter mentala uppgifter. Så totalt tränar vi 6 ggr i veckan (då både mentalt och fysiskt ofta inblandat i samma pass, dvs letar dummies i skogen eller spårar "på vägen") och har en total vilodag/vecka då det bara blir korta rastrundor (om jag är diciplinerad nog... ibland kan jag inte hålla mig och tränar lite moment eller klicker ändå ;))

Off-knappen är okej sålänge jag sitter stilla, då sover han oftast. Rör jag mig följer han med mig :angel: Han har också själv tagit på sig jobbet som vakthund, så ibland har han svårare att slappna av och börjar vakta och skälla istället. Detta jobbar vi på :)

Jag väljer att inte svara på din fråga eftersom jag tagit till mig alla råd om passivitetsträning och aktiverar min kelpie genom att träna på att INTE göra saker... Hon är inte året än så det lär ju snart ändra på sig...

Men jag tänker så här... en hund har ett energiglas som hela tiden fylls på med energi. Om du inte tömmer ut lite av energin ibland kommer det att rinna över. Har du tur rinner det över genom att hunden inte kan komma till ro, drar i kopplet och skäller på grannarna.
En hund av brukshundstyp har förmodligen höga drifter och energin kan lika gärna rinna över i utfall, vaktbeteenden, trots, jakt på egen hand, hundaggressivitet, förstörande av dina grejer, konstiga neuroser etc Hunden kan alltså bli mer eller mindre ohanterlig enbart pga överskottsenergin.

Hur många timmar du måste lägga på att tömma energin varierar med hundras, hundindivid och dig som förare. Ska hunden bara bränna energin genom att göra uppgifter den redan kan tar det mycket längre tid än om du ger den uppgifter där den kan utvecklas. Så man kan ju spara mkt träningstid på att se till att träningen är meningsfull. Det är ju lätt i början så klart när allt är nytt. Men ju längre ni kommer desto längre måste DU tänka för att hela tiden ligga steget före så du kan ge hunden en uppgift att bita i.

Då handlar det inte lika mkt om tid längre utan om ditt intresse och engagemang. Är du beredd att anpassa ditt umgänge så att det inte bara inkluderar folk som har hundar som kan springa lösa med din hund, utan så att det inkluderar folk som kan hjälpa dig att komma vidare i träningen. Gillar du att gå kurser? Gillar du att läsa på om hundträning? Gillar du att aktivt utvärdera din träning och hela tiden bli lite bättre?

Eller gillar du mest att lufsa runt i skogen och göra nått skoj tillsammans med din hund?

Och kan du lära hunden acceptabla sätt att hantera sin ev överskottsenergi och ser till att den vet vad som gäller klarar ni ju bättre av ev viloperioder än om ev. problembeteenden får växa sig större.

Du kan ha brukshund oavsett, men man ska nog inte tänka att det handlar om tid i första hand, utan energi och fokus, från både dig och hunden. Mer fokus = mindre tid. Men se inte det som ett sätt att spara tid i kalkylen utan kom snarare ihåg att alla tidsbesbarande träningar du läser om kräver massa fokus för att fungera.

(Oavsett hur man vänder och vrider på det krävs det så klart massa tid!!!)

Jag har stående fågelhundar, bracco italiano. En tik på 3,5 år och en valp på fyra månader. Jag är inte jägare men tränar jakt och startar jaktprov. De skulle kunna få gå riktig jakt också men jag är som sagt inte jägare. Mina hundar är det dock.

Jag tror bracco blivit en ras som allt mer säljs till sällskapshem. Kanske är de lätta att "passivisera", jag vet inte riktigt. Jag kan bara tala för mina egna och alla de jag har i min närhet via kenneln, och hon vill ha fram aktiva jakt- och sporthundar. Vilket hon verkar få också. Jag skulle säga att våra är den där sortens fågelhundar som dessutom tänker, för hittar vi inte på saker så hittar hundarna på saker själva. Främst "grejar" dom. Pysslar med något. Gräver en grop, balanserar på soffryggstödet, bär runt på grejer, spanar, kollar om staketet fortfarande håller. Inte uppjagat och stressat utan mer... För att dom helt enkelt är aktiva och pysslar, och får man inte något att göra så ser man till att ha något att göra.

Jag tränar jaktträning inklusive apportering och släpspår, lite nosework, lite viltspår, freestyle, rallylydnad, tävlingslydnad och agility. Utöver det fystränas den äldre, valpen är ju som sagt valp. ;) Alla de braccos jag känner, uppfödaren har 6 stycken själv samt att jag känner de flesta individerna ur hennes tre kullar, tränas i jakt och i andra grenar.

Riktigt trötta blir de absolut främst av jaktträningen. Min 3-åring leker aldrig när hon är lös om det inte är i trädgården, hon tror alltid att hon är på jakt vilket gör henne svår att ha lös hur som helst. Mängder av träning på inkallning och stoppsignal samt att ha stenkoll på henne hela tiden krävs, samtidigt som hennes behov är att just få springa. Pga svårigheten att träna stående fågelhundsjakt på just fågel, samt hur dyrt det är med kurser/lektioner, så kan jag inte träna det särskilt ofta. Så på sätt och vis är det väl "tur" att hon tror hon är på jakt när hon är lös, det gör att vi kan träna lite nästan dagligen men då utan fågel. Utöver det apporterar vi på land och i vatten kanske någon eller några gånger i veckan, beroende på hur lätt/svårt det är att få tag på vilt för stunden. Jag har ont om egna kontakter. Jakten är hur som helst hennes absolut största intresse.

Hon blir även hyfsat nöjd av att springa med min sambo, de springer mellan 15 och 40 km tillsammans 1-3 gånger i veckan. Då vilar hon förstås efteråt men tackar inte nej till lite träning av vad som helst. Häromdagen sprang de 2 mil till träningslokalen, sedan körde hon med lätthet agility och freestyle med mig en timme. Hon älskar att få tänka! Däremot är hon inte så förtjust i att arbeta utan täta belöningar, om det inte handlar om jakt, spår, sök. Det gör henne lite svår att tävla. Hon har ändå 1a pris i förra lydnadsklass 1 samt tre diplom i rallylydnad och ett i freestyle, utöver lite utställningschampionat, jaktmerit och viltspårschampionatet då.

Jag tränar i stort sett något varje dag. 2-4 gånger i veckan tränar vi ordentliga pass då vi åker till klubben, hyr hall eller tränar ihop med andra. Övriga dagar blir det kortare pass hemma, det kan vara trickträning för freestylen, några apporteringskast, lite lydnadsdetaljer, lite nosework osv. Det enda som riktigt tröttar ut henne är dock kombinationen fysträning (långdistanslöpning, drag framför cykel, dra kedjor, simning, vattentrask) och annan träning alternativt då ordentlig jaktträning några timmar. Annars laddar hon snabbt om. Sedan har vi ju absolut vilodagar med kanske bara någon rejäl långpromenad på några timmar, eller lösspring, och det är absolut inga problem. Men jag tror inte hon skulle må bra av att ha sådana vilodagar varje dag. Inte i längden.

Tilläggas bör väl att de inte är som tex retrievers när de är laddade. Mina kastar sig inte upp när jag rör mig, utan är som sagt mer aktiva själva. Bär, grejar, brottas med varandra, flyttar en matta osv. Så när jag märker att det är dags att göra något är det inte för att de egentligen är så väldigt jobbiga och gasade, utan bara att de är aktiva själva konstant.

De är dock i princip alltid laddade till dagen efter igen. En natts sömn och de är fit for fight. Båda mina är morgontrötta, och sedan aktiva resten av dagen. Men det är mer deras personligheter och säkert styrt av att jag under många år jobbat kvällar och själv haft den dygnsrytmen. Vet att uppfödaren har några morgontrötta och några som är redo för frukost och arbete i ottan. ;)

Jag har en husky som jag kör drag med.
När underlaget är okej så dragtränas hon ca 3 dagar i veckan, men dragpassen ser inte likadana ut varje gång. Ibland är det intervallträning, ibland är det en längre sträcka, ibland är det backträning osv.
När underlaget är dåligt så simmas hon varje vecka, jag har även skaffat ett löpband som hon tränas på.

Övriga dagar (förutom vilodag) varieras med klövjeväska, kedjedrag, balansträning och långa promenader.
Hon är en omplacering och förra ägaren tävlade henne i medeldistans och då var det enbart dragträning förutom vilodagar i princip.
Det är draget som gör henne trött och nöjd så jag kan öka den träningsmängden rejält om jag vill.

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 870
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 250
Senast: ako
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
5 968
Senast: Sel
·
Hundträning Hej! Jag har en bruksschäfertik på precis ett år. Jag har otroligt svårt att avgöra vad som är "lagom" aktivering för henne. Stamtavlan...
Svar
9
· Visningar
1 688
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama