Ni som har arbetande raser, hur ofta tränar ni, och tränar ni på samma saker?

Monkie

Trådstartare
Ni som har era hundar till specifikt arbete, tillexempel valla får, jaga älg eller så.
Frågar av ren nyfikenhet eftersom jag ofta hör hur mycket dessa hundar kräver för att må bra. Hur många gånger i veckan tränar ni? Tränar ni på samma sak då?

En draghund tillexempel, är det just drag ni tränar på varje dag/vid flera tillfällen? Eller tränar ni på att spåra med den för att variera? Blir den lika nöjd med att spåra?

Blir hunden nöjd ett par dagar av ett ordentligt pass eller behöver man hålla igång den rejält varenda dag?

Jag tycker exempelvis jaktlabbe är väldigt fina (kommer aldrig skaffa pga pälsen), kan en icke jagande person hålla en sådan hund nöjd genom att bara träna med dummiesar? Och hur många timmar per dag behövs man egengtligen lägga?

Som sagt, frågar mest av nyfikenhet!

Edit: Undrar också om det är så att man bara tränar ordentligt ett par dagar i veckan/varannan dag eller så, räcker det med vanliga promenader övriga dagar då för att hunden ska vara nöjd?

Senast ändrad:
Mina hundar används till vallning.

Hur många gånger i veckan tränar ni?
Träning, dvs strukturerad nyinlärning eller utökande av komfortzon med höga krav på prestation gör vi 3-5 dagar i veckan. Ett pass är mellan 10 och 60 minuter långt, om vi inte jobbar specifikt med att utöka den mentala uthålligheten då kan vi hålla på många många timmar.
Arbete, dvs användandet av befintliga färdigheter, görs resten av dagarna i veckan, så långa pass som behövs för att få allt gjort. En-två dagar i veckan får de vilodag och rastas då lösa ett par timmar i skogen. Utöver vallningen går vi mellan 1-2 timmar om dagen nu, med alla hundarna lösa. De springer många mil på den tiden. När valparna är stora kommer jag köra mer strukturerade motionspass med lösa hundar och fyrhjuling.

En draghund tillexempel, är det just drag ni tränar på varje dag/vid flera tillfällen? Eller tränar ni på att spåra med den för att variera? Blir den lika nöjd med att spåra?
Det finns ingenting som gör hundarna så nöjda som att jobba med djur. Jag kan träna sju hundar till total utmattning på ett par timmar - vallning bränner oerhört mycket "batterier". De jag har som är spårutbildade kan förvisso bli trötta av nån kilometers spår, men har återhämtat sig innan jag har hunnit dricka upp kaffet efteråt... Tränar i princip inget annat än vallning med dem längre, även om det händer att jag kör lite drag för att bygga kondis.

Blir hunden nöjd ett par dagar av ett ordentligt pass eller behöver man hålla igång den rejält varenda dag?
De blir nöjda för dygnet om passen läggs upp bra, dagen efter är de tillbaka på fullt batteri igen. Två-tre dagar utan träning så är de ganska nippriga, far upp direkt om man rör sig och har svårt att hålla tillbaka entusiasmen om man råkar antyda att man ska ta på sig ytterkläder.

Edit: Undrar också om det är så att man bara tränar ordentligt ett par dagar i veckan/varannan dag eller så, räcker det med vanliga promenader övriga dagar då för att hunden ska vara nöjd?
Det beror helt på individ, hur er vardagssituation ser ut och vad du menar med "vanliga promenader". I min ras ser jag betydligt fler hundar med allvarliga beteendeproblem hos de som tränas tv-fyra dagar i veckan, sitter hemma själva på dagarna och "rastas normalt" än hos hundar som är lösa på gård med sina ägare hela dagarna, men aldrig har gått en koppelpromenad.

Så intressant, tack för att du delar med dig!
Du lägger ju oerhört mycket tid på dina hundar, kul!
Man kan verkligen förstå att en sådan hund får beteendestörningar av ett "vanligt" liv.

Hur blir hundarna när de blir äldre och inte orkar valla lika mycket? Blir de nippriga då, eller lugnar de ner sig lite mentalt? Skulle man tex kunna göra en av dina äldre hundar till en ren sällskapshund med bara promenader som motion?

Jag hundpassade en bc-korsning på passning ett tag. Oavsett hur jag försökte trötta ut den så hade hon fulla batterier efter två timmar. Vallning hade jag ingen kunskap om såklart, provade dock spår, lydnad och ren motion. Tyckte lite synd om den då den fick ännu mindre utmaningar av ägaren.

Så intressant, tack för att du delar med dig!
Du lägger ju oerhört mycket tid på dina hundar, kul!
Man kan verkligen förstå att en sådan hund får beteendestörningar av ett "vanligt" liv.

Hur blir hundarna när de blir äldre och inte orkar valla lika mycket? Blir de nippriga då, eller lugnar de ner sig lite mentalt? Skulle man tex kunna göra en av dina äldre hundar till en ren sällskapshund med bara promenader som motion?

Jag hundpassade en bc-korsning på passning ett tag. Oavsett hur jag försökte trötta ut den så hade hon fulla batterier efter två timmar. Vallning hade jag ingen kunskap om såklart, provade dock spår, lydnad och ren motion. Tyckte lite synd om den då den fick ännu mindre utmaningar av ägaren.

Pappan till min äldsta tik var 9 år och arbetshund på gården när hans husse (och förare) gick bort. När djuren såldes och jobbet försvann, så blev han märkbart nedstämd. Dessutom började han valla prydnadslammen (!) i trädgården... Han fick som tur var flytta in till ett ungt par som skämde bort honom ett par år innan han fick en stroke och avlivades, men han var aldrig så nöjd som när han jobbade.

Fridolfs mamma är 12 år nu, hör och ser lite sämre men är i övrigt precis lika arbetsglad som när hon var 5. Det innebär att hon är ganska rejält påfrestande att ha i lägenhet nu, när matten har flyttat från gården... Hon nöjer sig definitivt inte med att vara sällskapshund.

Boss jobbar inte längre, men har hittat på egna jobb här på gården istället. Han ser tex till att inga kråkfåglar landar i närheten av hönsens matplats, sitter i trädgården och tittar på fåren genom staketet och går ett varv runt gården då och då för att checka läget. Han blir 9 år i år, och hade gärna gjort väldigt mycket mer.

Fridolf var ju nära döden för 3 veckor sedan. Första veckan var han så dålig att han var nöjd med vila, men andra veckan var han smått galen, hoppade jämfota och skrek rakt ut när vi skulle gå koppelpromenad. Innan jag fattade att han hade stopp så hängde han med på långpromenad med de andra, och trots att han var totalt sönderriven i mage och tarm, så sprang han precis som vanligt... Det ska till så oerhört mycket för att de ska välja bort aktivitet!

Pappan till min äldsta tik var 9 år och arbetshund på gården när hans husse (och förare) gick bort. När djuren såldes och jobbet försvann, så blev han märkbart nedstämd. Dessutom började han valla prydnadslammen (!) i trädgården... Han fick som tur var flytta in till ett ungt par som skämde bort honom ett par år innan han fick en stroke och avlivades, men han var aldrig så nöjd som när han jobbade.

Fridolfs mamma är 12 år nu, hör och ser lite sämre men är i övrigt precis lika arbetsglad som när hon var 5. Det innebär att hon är ganska rejält påfrestande att ha i lägenhet nu, när matten har flyttat från gården... Hon nöjer sig definitivt inte med att vara sällskapshund.

Boss jobbar inte längre, men har hittat på egna jobb här på gården istället. Han ser tex till att inga kråkfåglar landar i närheten av hönsens matplats, sitter i trädgården och tittar på fåren genom staketet och går ett varv runt gården då och då för att checka läget. Han blir 9 år i år, och hade gärna gjort väldigt mycket mer.

Fridolf var ju nära döden för 3 veckor sedan. Första veckan var han så dålig att han var nöjd med vila, men andra veckan var han smått galen, hoppade jämfota och skrek rakt ut när vi skulle gå koppelpromenad. Innan jag fattade att han hade stopp så hängde han med på långpromenad med de andra, och trots att han var totalt sönderriven i mage och tarm, så sprang han precis som vanligt... Det ska till så oerhört mycket för att de ska välja bort aktivitet!
Fy, vad otäckt med nära döden!

Vad jag har förstått är väl bc den allra största arbetsnarkomanen? Undrar hur det är med exempelvis Husky. De lär ju inte hålla i kropparna om de drar 365 dagar om året, eller?

Fy, vad otäckt med nära döden!

Vad jag har förstått är väl bc den allra största arbetsnarkomanen? Undrar hur det är med exempelvis Husky. De lär ju inte hålla i kropparna om de drar 365 dagar om året, eller?

De draghundsförare jag är bekant med vilar hundarna nån månad under värsta sommarvärmen (då kan de ju ändå inte jobba pga temperaturen), är noga med att skritträna sina hundar, simmar dem massor under igångsättningen och är noga med att vila efter långa tävlingslopp. Träningen varieras väldigt noga, det är inte alls fullt ös medvetslös så långt som möjligt varje dag utan varieras med lågtempo, hög belastning, backträning, fartintervaller osv.

Ni som har era hundar till specifikt arbete, tillexempel valla får, jaga älg eller så.
Frågar av ren nyfikenhet eftersom jag ofta hör hur mycket dessa hundar kräver för att må bra. Hur många gånger i veckan tränar ni? Tränar ni på samma sak då?

Räknas även schäfer in? Nu används ju inte min praktiskt ÄN men tanken är ju någon form av tjänst i framtiden. Och de är ju arbetande hundar så den delen ändras ju inte :D

Vi tränar något typ 3-7 dagar i veckan. Alltifrån uppletande, lydnad, trick, spår och fysträning då. Försöker träna varierat och hela tiden utmana. Ibland tränar vi länge men leker mycket och har små pauser samt tränar på allt möjligt. Ibland tränar vi korta koncentrerade stunder med få belöningar där jag istället leker mer i slutet.

Det som min blir mest trött av är skyddsträning, uppletande (använda både nos och kropp samtidigt) och faktiskt även att få vara med i stökiga miljöer, hänga med på gården (när vi bodde och jobbade på en) och variera mellan att bara vara, springa, nya intryck, stök och allt vad aktivt gårdsliv innebär och sen få lite träning på det.

Skulle säga att min är nöjd med 2-3 timmars motion och träning om dagen, som snitt. Men hon hade säkert varit ännu mera glad om hon fått mer :) Hon har ALLTID mer att ge :D

Min är nöjd med livet om hon får jobba ordentligt några dagar i veckan och i övrigt springa av sig på skogspromenader och vara med. Jag kan nästan tycka att det är viktigare för många hundar att få möjlighet att verkligen jobba ur sig några dagar i veckan och i övrigt leva lite mer normala liv sas.

Jag skulle säga att en hund med bra avknapp inte behöver bli helt slutkörd varje dag. Det är en viktig egenskap tycker jag. Det enda som märks på min är att hon blir mer alert/intresserad när jag reser på mig och att hon har mer bråttom ut efter en eller ett par vilodagar. Och då menar jag verkligen rena vilodagar med endast rastningsrundor. I övrigt sover hon och tar det lugnt. Inget stressande, vandrande eller annat.

Hon är i övrigt en intensiv hund med stor arbetslust.

Jag räknar iaf schäfer som en ras som arbetande :)

Kul att höra hur din fungerar! Den verkar kräva mycket, men en hel del mindre än @Migo s om jag tolkar er rätt . Den där av-knappen låter väldigt bra.

Jag har upplevt retrievers (får man klumpa ihop dem så?) som att de inte har någon avknapp utan ofta är pipiga och reser sig så fort man själv gör det. Instämmer ni eller har jag träffat nervösa/oaktiverade exemplar?

Kul att höra hur din fungerar! Den verkar kräva mycket, men en hel del mindre än @Migo s om jag tolkar er rätt . Den där av-knappen låter väldigt bra.

Jag har upplevt retrievers (får man klumpa ihop dem så?) som att de inte har någon avknapp utan ofta är pipiga och reser sig så fort man själv gör det. Instämmer ni eller har jag träffat nervösa/oaktiverade exemplar?
Vill bara inflika att mina har en grym offknapp. De sover som döa sillar inne större delen av dygnen :D

Ras: Schäfer
Användning: Tävling IPO.

Vi tränar lydnad/ skydd 2-3 ggr i veckan. Spår (under barmarkssäsongen) 2-3 ggr v. I perioder läggs mer vikt vid spår och mindre på lydnad/skydd och vise versa. Fysträning ca 3 ggr v.
Våra hundar har vilodagar varje vecka.
Ja- de är nöjda med det. De har en bra av och påknapp.

Ja det är ju en arbetande ras men blev först osäker på om du enbart menade hundar som användes i praktiskt arbete :)

Jag tror framförallt att de kräver olika typer av arbete. En schäfer blir ju nöjd om den får använda kropp och knopp och det är inte så viktigt HUR bara den får utmaningar. Medans en BC verkligen behöver valla. Tidsmässigt dock vet jag inte om det skiljer sig så mycket. Som Migo nämnde är ju vallning väldigt energitömmande :D
.

Jag har två jaktlabradorer hemma, bara de två individerna är det otrolig skillnad på. Den ena ljudar mycket och gärna, och reser sig med mig nästan direkt när hon inte får jobba. Högenergisk och kan lätt gå upp i stress, känslig, förarvek och arbetsnarkoman. SÅ rolig att träna med, vill bara ha mer!

Den andra älskar också att jobba, hon är i sitt esse då absolut, men hon är otroligt lätt att ha hemma, hon tar det lugnt hemma, oavsett vad hon får jobba med på dagen eller inte jobba med.

Jag har två raser, wachtelhund och jaktlabrador. Det är väldigt stor skillnad på dem, även om bägge raserna är jakthundar.
Wachtlarna får främst fysträning. De går i dragselar + midjebälte (de kan inte vara lösa utanför jaktsäsong) i princip varje promenad. Försöker gå åtminstone 4-5km/dag, men längre på helgerna. Vi varvar det med att de får springa framför kickbiken (och dra den), pulsa djup snö (när det finns då), simträna efter roddbåt sommartid osv. Under sommarhalvåret lägger jag en del spår också, och sedan får de enklare hjärngympa varje dag som godissök, shejping eller balansboll.
De blir inte trötta av ”vanliga” promenader i koppel, däremot blir de faktiskt rätt nöjda både mentalt och fysiskt när de får gå i dragselarna. Det blir kanske en uppgift på ett annat sätt?

Labben hänger med på all fysträning, men jakttränas och tränar tävlingslydnad utöver det också. Han har ett behov av att tänka och lösa uppgifter på ett helt annat sätt än vad Wachtlarna har. Nu har vi nyligen börjat med tävlingslydnaden och jag kan tänka mig att vi kommer köra den periodvis - jag har skaffat honom för jakt och jaktträning. Normalt ligger vi på 2-3 jaktträningspass/vecka.

Under jaktsäsong springer Wachtlarna 1,5-3mil/jaktdag och vi jagar vanligtvis lördag + söndag. Under de veckorna får de oftast bara sina vanliga promenader.

Alla mina hundar hade varit helt nöjda med 2-3 dagars jakt/vecka och promenader på det så klart. När de inte får jaga (eller jaktträna i labbens fall) blir de aldrig helt nöjda eller helt slut, utan laddar om väldigt fort.

Jag tycker exempelvis jaktlabbe är väldigt fina (kommer aldrig skaffa pga pälsen), kan en icke jagande person hålla en sådan hund nöjd genom att bara träna med dummiesar? Och hur många timmar per dag behövs man egengtligen lägga?

Ja, det kan den :) så länge det är en utmanande träning då. Jag tror att apportering är den enda jakten man till stor del kan fejka och att hundarna till stor del arbetar som vid praktisk jakt. Skillnaden däremellan är ändå milsvid eftersom det är en helt annan intensitet i praktisk jakt, men det går efterlikna väldigt mycket.

Mina är lugna inomhus och har en bra avknapp, men efter ett par veckor med mindre motion så blir de väldigt på tårna, larmar på ljud de inte larmar på i vanliga fall osv :p

Jag tror att apportering är den enda jakten man till stor del kan fejka och att hundarna till stor del arbetar som vid praktisk jakt.
För vinthundar är det lätt att fejka jakten, och framförallt lätt att få dem att trötta ut sig (även mentalt) på i princip samma sätt som vid riktig jakt. Det är också anledningen till att de fungerar bra att ha här i Sverige, trots att de inte får jaga riktigt vilt. Men det är klart, de är inte högaktiva raser i stil med brukshundar och BC. Dock tillräckligt aktiva för att bli skitjobbiga om de inte får utlopp för sin jaktlust ofta och regelbundet.

För vinthundar är det lätt att fejka jakten, och framförallt lätt att få dem att trötta ut sig (även mentalt) på i princip samma sätt som vid riktig jakt. Det är också anledningen till att de fungerar bra att ha här i Sverige, trots att de inte får jaga riktigt vilt. Men det är klart, de är inte högaktiva raser i stil med brukshundar och BC. Dock tillräckligt aktiva för att bli skitjobbiga om de inte får utlopp för sin jaktlust ofta och regelbundet.

Ja, det har du rätt i! Jag glömde vinthundarna när jag tänkte på de mer klassiska jakthundarna :)

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 870
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 250
Senast: ako
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
5 968
Senast: Sel
·
Hundträning Hej! Jag har en bruksschäfertik på precis ett år. Jag har otroligt svårt att avgöra vad som är "lagom" aktivering för henne. Stamtavlan...
Svar
9
· Visningar
1 688
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama