Ni som hållt på länge med avel....

F

frulindgren

Söker snabba svar.

Hbl hingst född i maj -08 så är 4½ mån.
Född tvilling varav bara han klarade sig!
Båda två föddes i "normal" stl enligt vet.
De låg i samma "blåsa" och endast denna kille fick upp sin sida:-(

Till min fråga.

Enligt vet. undersökning härom dagen så har han ont i alla fyra tillväxt zonerna.. Kotorna.. då han vuxit för fort..
Vet. anser att detta inte skulle vara nån fara??
De känns inte riktigt som jag håller med???
Så jag frågar de som hållit på med avel ett tag och er med erfarenheter!

Mamman har gett allt och lite till och jag anser att hon är mager och att de bör delas på , på natten för de bådas bästa??
Vet. säger att hon inte är för mager bara att hon ger allt till sin fölunge..
Och om dom delas kan hon bli "magrare"????

Känner mig handfallen då jag bara vill att mamma ska upp mer i vikt och fölungen växa något saktare!!!

Nån med råd, tips, erfarenhet m.m.

Kan väl ändå inte vara så nyttigt att han har ont i dessa tillväxt zoner??

Tack på förhand
 
Sv: Ni som hållt på länge med avel....

Risken finns att hon oroas mer och äter sämre om du delar dem, jag antar att det är så vet menar. Många föl växer så mkt att de blir rejält stela, så länge det inte är riktigt skadligt behöver du nog inte oroa dig. Förutsatt att du litar på din veterinär, för hade fölet vuxit på tok för fort så hade nog veterinären hjälpt dig med det.

Du kan inte fodra på stoet om du oroar dig för henne? Fölet tar ju vad det behöver i alla fall!
 
Sv: Ni som hållt på länge med avel....

Äter fölungen av kraftfodret??

I så fall kan du ju hålla fölet medan mamma äter så minskar du intaget på fölet men ökar på stoet.

Så gjorde jag när mitt föl började räta sig i kotorna och mamma var mager.
Mjölk ser ju stoet till att där finns... antigen tar hon av fett reserverna eller av fodret du stoppar i.

Om fölungen inte äter kraft har jag dåligt med tips. (möjligt vis egen box på natten men tycker personligen den är för liten för det)
 
Sv: Ni som hållt på länge med avel....

Hej jag har fött upp ca 50 föl och när jag råkar ut för det du nu gör. Vilket inte är så ovanligt om man har ett äldre sto. Det jag råder dig till att göra är att fodra på stoet så mycket du vågar med kraft foder och fri giva hö. Det är viktigt att hon inte står ute och fryser för då går fodret till att hålla värmen. Det lilla fölet får i sig av kraftfodret spelar ingen roll, låt fölet vara med stoet hela tiden. Mamman kan äta i lugn och ro när hon vet var den lilla är. Det är viktigt att hon inte stressar. Du ska inte dela av dom på nätterna då står du snart med en mamma och fölunge som är magra. Det är viktigt för fölets utväckling att dom går tillsammans så länge som möjligt. Jag vänjer inte av mina föl alls utan det sköter mamma själv när det är dax. Lycka till!
 
Sv: Ni som hållt på länge med avel....

Hej och tack för svar!

Mamman är 10år så ej så gammal..
Fölet äter grovfoder men ej kraftfoder.
Vet inte riktigt vart jag har vet..??
Har haft två olika som säger helt olika???
så man blir lite :confused:
Den sista vet skulle ringa d.sjukhuset och kolla fall fölungen behövde något??
( något för känningarna i kotorna)??
De står båda inne om nätterna och har gjort sen i slutet av juli + täckat stot.
Mamma får äta sitt kraftfoder i fred då fölungen hålls i under tiden.
Han är extremt självsäker och är inte i dunder stort behov av mamma.
Funderar lite på fodergivan..
Hon måste lägga ut all energi i mjölken så fölis får i sig det och kan inte behålla så mycke själv???

Va skulle ni ge era sto/föl där mamma måste lägga på sig och fölis inte får växa för mycke??
 
Sv: Ni som hållt på länge med avel....

Fri tillgång på lucern + skvätt olja.

Jag tror inte att du kan ändra på vilken proteinhalt ditt sto har i sin mjölk. Hon har den hon har oavsett vad du ger henne att äta. Däremot så är hon mager för att du inte matar på henne ordentligt. Även jag har haft ston som tunnar ur helt om man inte öser i dem foder. Fri tillgång på lucern + bra grovfoder ger stoet all den protein som hennes kropp behöver för att både producera mjölk men även för att bibehålla sin kropp.

Stallets fullblodsto har under sommaren ätit 3-4 kg Hippo Alfa + 1 kg Krafft Protein + 3 dl olja för att hålla sig i hull med föl vid sidan.
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som hållt på länge med avel....

Är mamma mager skulle jag generellt säga ös i henne mat!

MEN vet några enstaka fall där fölet har växt för fort, och där det får lite "motsatt" effekt att ösa i stoet mat, när hon ger di. Dvs ALL energi/protein går ut i mjölken, och stoet lägger inte på sig en mm mer och det är givetvis inte bra alls, för vare sig föl eller sto!

Jag vet åtminstone två fall där man ena gången särade på sto+föl vid 4månader för att han växte på tok för fort och i andra fallet fick stoet normalt med mat, trots att hon var i tunnaste laget för att inte fölet skulle dra iväg ytterligare.

Det är SUPER viktigt att ha stona i GOTT hull innan fölning, så de inte faller ur!

Jag skulle be en erfaren (utav föl och unghästar) veterinär titta på fölet och följa hans/hennes råd! För det kan bli väldigt tokigt åt båda hållen...!

Lycka till!
 
Sv: Ni som hållt på länge med avel....

Är mamma mager skulle jag generellt säga ös i henne mat!

MEN vet några enstaka fall där fölet har växt för fort, och där det får lite "motsatt" effekt att ösa i stoet mat, när hon ger di. Dvs ALL energi/protein går ut i mjölken, och stoet lägger inte på sig en mm mer och det är givetvis inte bra alls, för vare sig föl eller sto!

Jag vet åtminstone två fall där man ena gången särade på sto+föl vid 4månader för att han växte på tok för fort och i andra fallet fick stoet normalt med mat, trots att hon var i tunnaste laget för att inte fölet skulle dra iväg ytterligare.

Det är SUPER viktigt att ha stona i GOTT hull innan fölning, så de inte faller ur!

Jag skulle be en erfaren (utav föl och unghästar) veterinär titta på fölet och följa hans/hennes råd! För det kan bli väldigt tokigt åt båda hållen...!

Lycka till!

Kom på att det gör nog vare sig varken till eller från att ni håller i fölungen när mamma äter sitt kraftfoder. Fölet hinner inte pilla i sig så mkt och kan inte tillgodogöra sig det den får i sig ordentligt än i vilket fall.
 
Sv: Ni som hållt på länge med avel....

Hur avgjorde vetrinären att fölet hade ont i kotorna? De flesta föl blir ju rätt stappliga i perioder av tillväxt.

Mitt råd är att ösa på mamman mat, du har troligtvis inte hunnit med i fodringen och de behöver mycket mat när de ger di. Däremot finns ingen anledning att ge fölet kraftfoder om den redan växer för snabbt (innan avvänjning båste den dock ha lärt sig äta kraftfoder).

Ta dit en annan vetrinär för att få en "second opinion", se även om ngn erfaren uppfödare kan kolla på föl och märr.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 215
Senast: Blyger
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 945
Senast: mars
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 578
Hästvård Hej gott folk Har ett sto som är på väg att ge mig både blödande magsår och hjärnblödning. Hon är varmblod 5 år, aktiv i trav Kort...
2
Svar
21
· Visningar
2 757
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp