ni som ger speedibeet, vad ger ni mer?

Newbee

Trådstartare
Har tänkt köpa speedibeet till mina två nsv men det kändes lite fattigt att bara ge speedibeet :rofl: vad ger ni mer?

Jag har aldrig fattat grejen med att fråga vad andra ger sina hästar för att få tips på vad man ska ge sin egen. Vad andra hästar äter för kraftfoder är ju totalt orelevant om de inte är så att de äter av samma grovfoder. Och inte ens då behöver det vara relevant, det beror ju även på hästen i frågas behov. ;)

Jag har aldrig fattat grejen med att fråga vad andra ger sina hästar för att få tips på vad man ska ge sin egen. Vad andra hästar äter för kraftfoder är ju totalt orelevant om de inte är så att de äter av samma grovfoder. Och inte ens då behöver det vara relevant, det beror ju även på hästen i frågas behov. ;)

Jag är rättså ny på detta med foder, så jag ser det som ett tips snarare.. Då jag tycker det är en djungel..

Har ingen analys på höt jag har men Kommer att göra på årets skörd.

Jag är rättså ny på detta med foder, så jag ser det som ett tips snarare.. Då jag tycker det är en djungel..

Har ingen analys på höt jag har men Kommer att göra på årets skörd.

Fast då är det ju helt värdelöst att gå på vad andra tycker eller fodrar med. Det som funkar i min foderstat, med mitt grovfoder, kan ju bli rena katastrofen för dig.

Varför ger du betfiber?

Fast då är det ju helt värdelöst att gå på vad andra tycker eller fodrar med. Det som funkar i min foderstat, med mitt grovfoder, kan ju bli rena katastrofen för dig.

Varför ger du betfiber?
Så tycker dock inte jag :-) jag tänker att dom som ger speedibeet kanske har på ett ungefär samma situation som jag, kanske inte. Jag läser på om varje foder som jag tänkt ge, då jag inte kommer från en sådan bakgrund inom hästfoder som många andra verkar ha, önskar jag besatt mer fakta och kunskap :-)

Men då spelar det ingen roll vad andra ger, utan vad det fodret i sig har för egenskaper och om du i din foderstat söker dessa egenskaper.

Det handlar ju inte om tyckande, utan om fakta.

@Newbee Det är aldrig "fattigt" att enbart utfodra hästen med det den har behov av. Egentligen räcker ett bra grovfoder alldeles utmärkt till de allra flesta hästarna. Det är vi människor som gärna vill dutta och pilla med allt annat. :)

Eller så snålar vi och köper kasst grovfoder som måste kompletteras med dyrt kraftfoder...

Eller så har man en EXTREMT lättfödd häst som min som inte kan äta speciellt många kg alls av det fantastiska fina och tyvärr energirika hösilaget vi har i år utan att bli smällfet så att matte måste köpa energifattig halm att ge istället. ;) Alla andra hästar i stallet är superfina på samma hösilage.
Jäkla meck hela tiden. :laugh:

Eller så har man en EXTREMT lättfödd häst som min som inte kan äta speciellt många kg alls av det fantastiska fina och tyvärr energirika hösilaget vi har i år utan att bli smällfet så att matte måste köpa energifattig halm att ge istället. ;) Alla andra hästar i stallet är superfina på samma hösilage.
Jäkla meck hela tiden. :laugh:
Motionera hästen mer. :p:D:love:

Har tänkt köpa speedibeet till mina två nsv men det kändes lite fattigt att bara ge speedibeet :rofl: vad ger ni mer?

Speedibeet är alldeles utmärkt att ge till hästar som inte kan äta för mycket socker och stärkelse. En liten mängd sväller mycket (ca 2 nävar) det ger en mättnadskänsla samt lite gott till de hästar som inte kan eller bör äta kraftfoder. Jag blandar i några morötter.
Det är bra för magar (som betfor). Jag använder det för att blanda i mineraler och de tillskott man ev behöver ge. Ett bra val och man behöver inte vara rädd för att det blir för mycket.

Har inte speedibeet utan ger bara 2dl betfor för att blanda i mineralerna i. Men då hästarna inte tycker om det så bra nu då det är mycket mindre socker i så ger jag två dl krafft mash också för att få det lite mer smakrikt. Har haft linfrö pellets och morötter innan men de tycker bättre om mash :). Och så länge de äter upp sina mineraler så är jag glad :p.
Tänker att det inte blir ngn märkbar förändring i foderstaten så har inte räknat om det än. De behöver inte mer än hö, salt och selen E räknat på häst i vila så höftar lite med krubbskramlet :)

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Ger våra hästar mineral kraft för högpresterande hästar. Brukar ge orginal. Men fanns inte inne i foderbutiken sist.. Två av hästarna...
Svar
3
· Visningar
392
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 022
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 328
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar