Ni som ger loppfrön...

E

Enigma

... för att förebygga sandkolik - hur mycket ger ni? Jag ringde Helsingborgs djursjukhus för att fråga hur mycket som är lämpligt och veterinären sa då att det är lagom med 200-300 g/dag. En snabbkontroll med hushållsvågen visar att 100 g motsvarar ca. 1,5 dl. Jag skulle med andra ord behöva ge 3 dl per dag för att ge den lägsta doseringen. Säljaren av fröna sa att hon brukar ge 0,5 dl per dag... :confused:

Sv: Ni som ger loppfrön...

Vi ger våra ponnyer ungefär en kaffekopp loppfrö per dag. (ca 1,5-2dl)

Jag skulle absolut gå på vets råd.

Det är inte meningen att de ska behöva ha detta som en del av den dagliga foderstaten, man ger en kur på ett par dagar sedan gör man ett upphåll.

Fungerar inte linfrön lite som loppfrön? Det blir ju klegg när man her dom i varmvatten.
Jag ger min linfrö, dels för allt det bra dom gör och dels för att han går i en sandhage och har haft sandkolik förut.

Men har loppfrön samma "bieffekter" som linfrö fast bättre?

Fungerar inte linfrön lite som loppfrön? Det blir ju klegg när man her dom i varmvatten.
Jag ger min linfrö, dels för allt det bra dom gör och dels för att han går i en sandhage och har haft sandkolik förut.

Men har loppfrön samma "bieffekter" som linfrö fast bättre?

Ja det stämmer precis. Loppfrön är EFFEKTIVARE annars är det precis samma.

loppfrön ska ju inte blötas innan heller...utan ges torrt eftersom de ska bli klibbiga i magen och dra med sig sanden ut:D

Jag ger min 1-2 dl/dag i ca 4-7 dagar om jag vet att hon gått i lerig /grusig hage med lite gräs.

Jag frågade veterinären om jag skulle ge loppfrön kontinuerligt, med tanke på sandjorden, och då sa han att det inte var dumt att göra detta. Han sa även att fröna ska ges torra. I produktbladet står det ju att fröna ska blötas upp, men jag går på hans rekommendation nu. Tyckte bara att doseringen lät hög. Det blir ju ett antal kilo utslaget på en månad...

Jag tänkte ge våra det till våren eftersom hagen blir så jordig då, de får i sig jord med gräset dom plockar i sig.
Hur mycket bör man ge för mängd sådär "förebyggande"?

Jag ger min Tinker 2dl/dag varje dag, lägger det i maten direkt vid utfodringen. Han hade sandkolik i våras och var nära att stryka med, så det vill jag inte uppleva igen!!

Har VÄLDIGT sandiga hagar....

Jag tänkte ge våra det till våren eftersom hagen blir så jordig då, de får i sig jord med gräset dom plockar i sig.
Hur mycket bör man ge för mängd sådär "förebyggande"?
200-300 g enligt veterinären i Helsingborg som jag pratade med. 100 g motsvarar drygt 1,5 dl enligt min hushållsvåg.

Om man nu ska ge 2 dl varje dag.. Ger man 1 dl morgon/kväll då eller allt i samma hink?

Ni som ger loppfrön: Anser ni att pälsen blir finare och mage mår bättre av loppfrön?

Brukar stå på lådan/paketet
Tror stor häst skall ha 2 dl frö/dag
Har inte använt det på ett par månader nu.

Liknande trådar

Hästvård Det här med loppfrö. Det verkar finnas lika många teorier som det finns människor :confused: Är det någon som har läst faktisk forskning...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 163
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Förlåt men jag orkar inte leta i alla inlägg om loppfrön, kanske någon vill vara snäll och svara ändå. Jag har en häst, relativt...
Svar
8
· Visningar
2 870
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 342
Senast: isafore
·
A
Foder & Strö Har rätt stora problem med att få ihop en fungerande foderstat till min häst, och har därför lite olika frågor som jag gärna vill ha...
Svar
6
· Visningar
2 017
Senast: Allegra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Mata småfåglarna
  • Uppdateringstråd 31