Ni som ger hösilage..

R

RedFling

En miljon frågor till alla som ger hösilage eller kan svara ändå..;)

Kan man ge höensilage om man bara har två hästar? Bara till en av dem? Har sett folk som ger till två hästar..
Det jag tänker på är hur länge en bal håller. Är inte det max fem dagar? Olika beroende på årstid?

Hur mycket väger en bal?
Har för mig att man ska tänka på vatteninnehållet och därför ge mer kg ensilage än motsvarande hö.

Sen undrar jag hur man rent praktiskt förvara alla balar och hur man hämtar smidigast. Orkar man slänga upp dom på loftet? Kan man ha dom ute utan att de fryser på vintern?

Är det billigare än hö? Vad jag sett så verkar det inte så. Det verkar rätt lika.

Kommer säkert på fler frågor ska ni se. Hoppas nån kan/vill/orkar svara!:D

Sv: Ni som ger hösilage..

Det är nog svårt att ha silage till bara två eller en häst eftersom det ganska fort blir dåligt, men jag har sett att det finns mindre balar också. På sommaren har balarna för oss blivit dåliga fortare.

En bal väger ca 600 kg, och jag tror inte man kan få upp dem på loftet, vi har dem staplade ute och får hjälp att ta ner dem med en traktor.

Jag är inte säker men tror att det är billigare men det varierar förmodligen.

Hoppas att jag var till hjälp :)

Jodå alla svar är nog till hjälp..:)
Men hur ser man att det är dåligt då?

Jag hade inte tänkt att köpa de största balarna. Har sett annonser på småbalar, men jag vet inte vad de väger..

De första två vintrarna på gården hade vi bara två hästar. Vi köpte hösilage i 200-kilosbalar och en bal räckte 5-6 dagar. Sen kom häst nummer tre och nu har vi 350-kilosbalar.
Våra hästar är stora kallblod som går ute så mycket som möjligt. Den gångna vintern har de fått 18-20 kg per häst av hösilaget som har en TS på 67%.
Vi förvarar balarna ute, under fri himmel. Täcker över med en presenning om det regnar eller snöar.
Vi betalar 200 kronor för en bal, dvs ca 60 öre/kg. Hö här i trakterna har i vinter kostat minst 2 kronor.

Immer

Ok. Här går ett kallblod och mitt smäckra halblod.
Tror inte vi skulle kunna göra av med 200 kg.. Men det kanske går.
En dum fråga bara, TS är det Torrsubstans?

Jag gav hösilage när jag bara hade en häst, köpte 50kg-balar. Priset var samma som för hö, räknat på kg torrsubstans. Förvarade mina balar ute, tog in en ny någon dag innan den öppnade skulle ta slut, mest för att jag hade hästen inhyrd och ibland fick hjälp med uppläggning av foder och då ville jag inte att de andra i stallet skulle tvingas släpa in en ny bal.

Ok det finns alltså så små balar.. Låter hoppfullt.
Får jag bara fråga också om du ser nån fördel med ensilage framför hö?

*kl* ni som kan mkt om hösilage. Jag har alltid vetat/trott att man måste göra av med silaget fort efter att balen öppnats, men på en gård jag var på nyligen tog de tydligen fram en bal rätt sällan och tog av plasten. De ställde den i solen och lät det torka och fodrade med lite i taget. Det kan väl inte vara bra? :confused:Det var bara 4 hästar på gården och jag fick intrycket att en bal räckte rätt länge. Har i alla år fodrat med hö så jag är inte riktigt hemma på hösilagefronten.

Senast ändrad:

Vi har haft hösilage till två hästar (halvblod) under två vintrar nu. En storbal (vet inte hur mycket de vägde men över 200 kg) räckte ca 10-14 dgr. Vi har hela tiden noga kollat lukt och konsistens men så länge temperaturen har varit under +-0 så har vi inte upplevt problem. Våra hästar går ute mellan 6.00-21.00 men vi har även tagit ur storbalen och fodrat med inne under nätterna. Vi har gjort av med 9 balar på en vinter.

Ok det finns alltså så små balar.. Låter hoppfullt.
Får jag bara fråga också om du ser nån fördel med ensilage framför hö?

Hästen tycker bättre om det, dammar mkt mindre, trevligare att hantera, lättare att förvara (eftersom det kan förvaras utomhus året om), mindre skräp/spill i hanteringen
50kg-balarna är bara som 1½ hårdpressad höbal i storlek ungefär, himla smidiga att hantera. Hade en säckakärra att köra mina på

V har två hästar och fyrkantsbalar på c a 170 kg. De är lätta att hantera (levereras hem till gårdplanen och tas in med säckakärra efterhand de används). De är inte jättebilliga per kg (2,50 kr inkl. leverans, analys och moms) men väl värt pengarna för oss. Tyvärr hög ts i år (runt 70-75 %).

Nu när hästarna går på gräs på dagarna (12-14 timmar/dygn) blir de däremot för stora för oss, vi kan inte fodra upp dem innan de blir dåliga, vi kommer därför att byta till hö under sommarmånaderna.

Normalt sett har våra hästar fri tillgång på grovfoder dygnet runt, de äter 17-25 kg/dygn och då fungerar balstorleken ypperligt.

Fördelen är att det går att förvara balarna ute, de är lätta att hantera, hästarna slipper risken för hödamm. Här i Skåne är det svårt att förvara hö utan att få fukt på det, och de gånger jag har varit "tvingad" att ha hö har det varit hämtning varje månad som gäller - träligt, tråkigt och dyrt.

Enda nackdelen för oss är nu när gräset kommer; hästarna äter inte tillräckligt mycket för balstorleken.

Jag har alltid vetat/trott att man måste göra av med silaget fort efter att balen öppnats, men på en gård jag var på nyligen tog de tydligen fram en bal rätt sällan och tog av plasten. De ställde den i solen och lät det torka och fodrade med lite i taget. Det kan väl inte vara bra? :confused:

Nej, det är definitivt inte bra att göra så. Det är när syre når hösilaget som hållbarheten börjar försämras. En hösilagebal håller kortare tid när det är varmt ute - vår senast öppnade började bli dålig efter tre dagar med 20 plusgrader. Vintertid kan en bal hålla upp till en vecka utan problem.

Möglet syns inte i en bal som står ute och torkar i solen, men det finns där likväl. Och hösilaget luktar "muggigt".

Immer

Fördelen är att det går att förvara balarna ute, de är lätta att hantera, hästarna slipper risken för hödamm. Här i Skåne är det svårt att förvara hö utan att få fukt på det, och de gånger jag har varit "tvingad" att ha hö har det varit hämtning varje månad som gäller - träligt, tråkigt och dyrt.

Instämmer fullständigt i detta. Och därför har jag också gått över från hö till hösilage. Har två halvblod och köper hösilage i 70 kg:s balar. Det hösilage jag har nu har en TS på 68%. Får hemlevererat på pall (12 balar/pall) ett par gånger om året. Kör in en bal i taget i stallet med säckakärran - väldigt smidigt! Och väldigt fin kvalitet - jag har inte behövt kassera någonting. Enda nackdelen är att småbalarna är betydligt dyrare än storbalar.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 896
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 877
Senast: Lhas
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 872
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 507
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka