NI som ger fibergi....

N

Nisse liten

Hejsan.
Vi ger vårt varmblod på 17 år fibergi som kraftfoder, ni andra som också använder er av fibergi , hur mycket el lite ger ni era hästar utifrån arbete o dyl ? vad har ni för åsikter, bra el dåliga ang detta kraftfoder , hör gärna av er och berätta er erfarenhet av detta foder.
Mvh NIsse

Sv: NI som ger fibergi....

Jag ger Fibergi Låg till min 19 åriga kbl.travare. Hon får det mest för att hon inte ska sparka sönder boxen när dom andra hästarna får kraftfodret. :smirk: Hon är pensionär och behöver därför inte så mkt. Jag ger henne bara ½ liter om dagen. Förut har hon alltid fått havre, men det blev lite för mkt energi, när hon blev pensionär. Fibergi Låg fungerar jättebra!

mitt halvblod är 8 år. äter 1 kg fibergi bas 2 ggr/dan och luzern (fri tillgång på ett bra hösilage) det täcker hanns behov enligt min vännina som hjälper mig med analyser. (är själv urkass på att "räkna" på sådant :angel: )

mina shettisar får just nu 1 dl var 2 ggr/dan för att inte bli "avundsjuka"

har använt mig av fibergi i över 10 år och är nöjd med det, hästar som är svåra att hålla hull på tycker jag att det är riktigt bra till, och hästarna tycker att det är smakligt.

Mitt hbl sto på 25 får fibergi elit nu när jag håller på att bygga muskler och hon får 4 liter om dagen av det!

Jag har ett ponnysro som får bas. en liter om dagen... funkar hon kanonbra på:) Alldeles lagom pigg och go! Hon är 17 år, korsningsponny (fjording, russ, island och varmblod)

Hej!
Jag har islandshästar, den ena tränas och tävlas. Han får ca 1.7kg fibergi och 2 dl betfor med 5.5kg hö just nu. Kraften kommer trappas upp till 2kg när han är fullt igång, han är av den tunnare modellen så han blir aldrig fet.
Den andre pållen rids inte lika mycket ca 5ggr i veckan och får 1kg fibergi och 2 dl betfor, hon blir lätt tjock och har mycket power, kräver lite kraft. Ger henne 5kg hö.
Detta funkar alldeles utmärkt då dom är i bra hull och sammarbetsvilliga.
Jag har alltid användt fibergi då jag tycker det är bra basfoder, innehåller den mängd smrp och energi så det är sällan man behöver komplettera med något.
Tycker även det är bra att det är hackelse då det är mer naturligt för hästen att tugga än pelletsform.

Hej från Randie

Jag ger min häst fibergi grå men jag tar inte mycket för jag ger också han morötter och äpplen!:rofl:

Hej igen.
Tack alla som har svarat, det är alltid lika roligt att få prata och jämnföra olika tankar och ideer . Vår kille får 3l fibergi + lucern och 13-15 kg hö om dagen. Han går 5 dagar i veckan med växlande normalt arbete . Han var sjuk i våras så han tappade allt i hull och muskelväg men nu är han på rätt väg igen. Hoppas att ni får en fortsatt bra höst med härliga ridturer . Mvh Nisse

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 625
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 501
Senast: IngelaH
·
Skola & Jobb För att göra en lång historia kort. Jobbade tidigare på ett ställe men bytte jobb, något som jag ångrar idag. Hur som helst försöker...
2
Svar
28
· Visningar
5 805

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat