Ni som ger ensilage...

Z

zykk

Hur gör ni på vintern? Första vintern mina får ensilage, och har fått ge dom hö istället ute, eftersom ensilaget fryser till is. Hur löser ni det så att det inte blir is? Har blivit riktig vinter här nu, o eftersom vi haft plus o barmark har jag inte haft det problemet tidigare. Funderar på om man kan bygga något slags tak över...

Sv: Ni som ger ensilage...

Vi ger hösilage med 73% TS och hittils har jag inte sett någon is trots att det har varit under 15 minusgrader där den öppna balen ligger.

Du måste ha blött hösilage! De balar vi har som har en ts-halt på ca 55-60% blir max en aning frostiga på ytan på kakorna. Och de balar som har legat på över 60% har det inte märkts nått på alls. Och vi har haft 20 minus här!

Om några veckor börjar vi på balar som har en ts-halt på omkring 40%... Skojigt värre... :crazy: Vi har tänkt ställa in några i taget i stallet så de hinner stå några dar o tina innan de öppnas! I värsta fall får vi väll köra in dom i sadelkammarn som håller en temperatur på 12-13 grader. Vi har småbalar, så de är lite mer lätthanterliga än stora :D Fast det går ju att rulla in stora balar om det är rundbalar och om man har plats. Fast nån höjdare är det ju inte :crazy:

Kommer inte ihåg i huvudet vad det är för ts-halt på vårt ensilage, men det ligger runt 60 % har jag för mig, och vi har inte haft några större problem. Någon dag i helgen när det var ner mot 20 grader kallt var det lite småstelt när man tag det från balen, men det gick ju iaf att få loss :D

Sen när man tar in det i stallet "tinar" det i vilket fall, för där har vi plusgrader. I hagen får de hö.

Ullis

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
985
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 246
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 572
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 695

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka