Ni som går hästhållning på gymnasiet

Mirre

Trådstartare
Hur gör era skolor med stalltjänsten?
Har ni som vi att man har både veckor och helger?
Vi ska ha ett visst antal veckor och ett visst antal helger.
Ska ha nu nästa vecka, precis när det börjar funka med Hermans ridning. Faan! Vill inte!!

Sv: Ni som går hästhållning på gymnasiet

Vi hade ingen stalltjänst alls förutom under "skoltid". Iofs höll vi till på ortens ridskola.. :smirk:

Vi hade bara på helgerna och vi fick betalt för dem helger vi jobbade! Blev väl 2-3 helger per termin. Nu har dem gjort om det vet jag så nu har man även stalltjänst under veckorna och då obetald

På vilken skola gick du LadyBlue? Vi höll också till på ortens ridskola. hade dock stalltjänst två eller tre morgnar.

de som rider den dagen mockas och fodras alla stallen av eleverna under skoltid :D på helgerna är det en lärare(ridlärare) och två elever som jobbar och får lön för det.....man väljer själv om man vill jobba eller ej

vi har en hel sammanhängande vecka
en sådan i ettan, hur det blir i tvåan och trean vet jag däremot inte

oki vi ska ha få se nu, 5 veckor och 5 helger tror jag + lektionerna då såklart. Vilken skola går ni på?

bazzochic skrev:
de som rider den dagen mockas och fodras alla stallen av eleverna under skoltid :D på helgerna är det en lärare(ridlärare) och två elever som jobbar och får lön för det.....man väljer själv om man vill jobba eller ej
så har vi med att dom som har hästlek mockar och fodrar, men vi har ändå övrig stalltjänst

vi hade en vecka i ettan, då man gick två och två med en instruktör, morron och eftermiddag. men jag hade tur. iofs blev jag ensam eftersom den jag skulle gått med slutade, men jag hadesista veckan å då hade hästarna redan börjat gå ute på nätterna, så jag fick köra å ha mig istället.
sen hade vi två veckor i tvåan, likadana som i ettan, å så hade vi en vecka i trean, fast då va vi i stallet hela dagen, å hade då hand om träningen av hästarna..

helgerna fick man jobba extra om man ville å fick då betalt. det blev mååånga helger för mig å min kompis! va ju inte allt för mycket att göra, så när man va färdig med allt förutom att em fodra å ta in hästarna stack man å sov, eller badade!

oki tänk om vi hade så.
Har stalltjänst nästa vecka. Upp och fodra kl 6, lektionerna börjar 8.20, 15.30 slutar vi, men bor kvar på skolan under stalltjänsten, sen är det kvällsfodrning vid 18 tror jag till 20.00 sen ev nån mer men det är jag osäker på. kommer va död efter den här veckan ju :eek: Stalltjännsten är från måndag lunch till fredag lunch.

Zindy16 skrev:
Hur gör era skolor med stalltjänsten?
Har ni som vi att man har både veckor och helger?
Vi ska ha ett visst antal veckor och ett visst antal helger.
Ska ha nu nästa vecka, precis när det börjar funka med Hermans ridning. Faan! Vill inte!!

Gick på jällaskolan.

I Åk 1 & 2 hade vi 1 vecka på våren och 1 på hösten.
Då hade man först stalltjänst 7-9 sen lektioner till kl 14 då had eman stalltjänst igen, sen hade vi lör+sön och ledig måndagen efter.

I Åk 3 gick man 1 vecka som stallchef, då var man i stallet HELA tiden och hade inga lektioner mer än hästlektionerna och om det var prov.

Glimfeather skrev:
På vilken skola gick du LadyBlue?

Bergs Gymnasium i Svenstavik.
Det var iofs ett rent samhällsprogram jag gick, med inriktning häst.
Målet var att ha kunskaperna för, och klara av, hästskötarexamen.

Senast ändrad av en moderator:

ja usch dessa jäkla helgjobb :crazy:

Vi har väl haft kanske två per läsår...sen är tävlingar lagda på helgerna och annat trevligt som öppet hus osv.
Gillar verkligen( :devil: ) när man på dagen går i skolan och sen har stalljour till åtta på kvällen innan man får komma hem. man pluggar sällan ihjäl sig på proven jourveckan... :smirk: :

men jag har gjort klart allt eländes elände nu! har visserligen en tävlingsdag kvar på en lördag men det tanke på att vi i princip läst klart alla kurser redan, har bara en kvar och har skola två dagar i veckan så lider jag inte :D
Skönt att vara en snoffsig trea. eller nåt. kanske inte.

men man kan ju arbeta frivilligt också o få betalt. :love: ahhh pengar.

//Vreta västerby slav :cool: :p

Jag gick på vretaskolan för ett gäng år sen....
Då hade de lite färre hästar än vad som finns nu, så jag vet inte hur det är upplagt. Men när jag gick där hade man stalltjänst en vecka per termin. Man var fem stycken som delade på den veckan, och på vardagarna handlade det om att motionera de hästar som inte gått under dagen, kanske plocka undan lite och kvällsfodra. Det var mellan kl 16 och 20 man jobbade då, och då delade vi upp det så man jobbade 1-2 kvällar den veckan (alltså 2-3 st som jobbade per dag). På helgerna hade man heldagsjour, mockade, in&utsläpp, fodringar, motion av vissa hästar osv. Då jobbade alla fem på förmiddagen och så kunde man dela upp em och kväll om man ville. På vardagarna så sköttes stallet (mockning, fodring, in & utsläpp) av den klass som var i stallet den dagen. Rätt rörigt när man var 30 st som mockade samtidigt..... Men det gick fort!
På storhelger fick man jobba mot betalning om man ville. Den övriga jouren "ingick i utbildningen".

verkar bara vara Kvinnersta som har så mycket.
Undrar om vi verkligen får jobba så mycket.
Finns det inte nån gräns för hur många timmar man får jobba i veckan?

det är fortfarande som du beskriver det. fast antal personer kan variera mycket, allt från tre till tio på all dessa hästar... :crazy:
men man blir väldigt effektiv och....sönderstressad höll jag på att skriva men det kanske finns något bättre ord. jag får återkomma :D

kul med ett till "vreta-elev" även om du gått ut sen ett tag tillbaka. men det har snart också. så gott som.

visst finns det en gräns för hur mycket dem får hålla dig i skolan, kan ej säga såhär på rak arm men...
du har ju rätt till jourledigt efter ett visst antal dagar (men du tar själv ansvaret för vad du missar)

Vi hade alltid väldigt roligt när vi hade jour! Busade i skogen med travarna, hoppade stockar i en av hagarna, red på kandar (var ju ingen som sagt att vi inte fick det, HJ kom stövlande och skällde ut mig och min kompis så vinden ven kring örona. Och vi var ändå hennes favvoelever :) Nån i stallet bervid skolan hade sett oss och skvallrat.)
Hur mycket hästar är det nu? Dom började utöka när jag gick där, så då hade vi på slutet hela PGS-stallet fullt plus ena stallet på sjögestad, så det var kanske 45 totalt. Gick ut -98.
Saknar faktiskt skolan då o då, vi hade så mkt skoj. Men det är kul när man är där på treårstest och liknande, babbla lite med lärarna och gå runt och kolla vilka pållar som finns kvar.

oki vet inte heller hur länge det är.
Usch har stalltjänst nästa vecka sen två veckor apu på det i travstall med 26 hästar + att jag då ska hinna sköta mina egna två hästar. trött ja något.
Och vi får ingen ersättning heller för stalltjänsten. 1 dag ledigt och då endast på en dag när man är i stallarna mao man missar för mycket när man är hemma.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 322
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 540
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Bukefalos Undrar om bukefalos forum har samarbete med mobiltillverkare? 😁 Sen några veckor tillbaka (tyvärr lite oklart när) så är knapparna för...
Svar
9
· Visningar
504
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama