Ni som fött upp ett antal hästar...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Rosella
  • Startdatum Startdatum
R

Rosella

...vem har varit pappa till den avkomma ni varit mest nöjd med? Och vad har det blivit av avkomman sen?
Varför valde ni att betäcka just det stot med den hingsten? Har ni betäckt det stot med samma hingst igen? Vad har/hade stot för stam och ev. meriter?

Massa nyfikna frågor... :crazy:... vore intressant att höra ifrån er som hållt på ett tag. :)

Jamen :crazy:... ni som fött upp en 2-3 stycken är ju också välkomna att svara ;)

hej, jag har inte fött upp så jättemånga. men jag tyckte att tråden var så intressant så jag svarar för "hela mitt stall". i vårt stall kan man väll säga att alla robin Z ( tre st. ) har hoppat väldigt bra och varit schysta hästar.
två cornetto förra våren blev väldigt runda och resliga, dessutom med fyra vita strumpor och bläs båda två..
hmm..sedan är det ganska många som fler, men inga med fler än två efter samma hingst, så det blir lite svårt att uttala sig..
nej, just cornetto ( än så länge ) och robin z avkommorna har varit de som utmärkt sig.

jättekul tråd!! hoppas att ni som har flera ston och föder upp mycket svarar!! :)

Jag vet inte vem som är bäst, men vi har två Bourbon avkommor - orädda ganska tuffa snälla med en egen vilja men mycket snygga att se på. Den äldsta blir tre i år. Stoet till henne är ur F2 syster till berömda Marlen.
Rambo har vi en tvååring hon är bestämd men lätt att ta hand om otroligt lugn och snäll.
Vi har årets föl e. Davinci hon är urläcker fantastiska gångarter piafferade redan som liten liten på väg till hagen.
Bernstein fölet är lugn och snäll gör inget riktigt bus hon blir nog bra.
Davinci får det nog bli, men i år väntar jag endast ett hblföl e. Ravell det blir spännande!

Jaaa du... Jag har haft stora förväntningar på många avkommor. mitt första avelsto e. Vagabond lämnade flera riktigt snygga avkommor, tyvärr utan gång och lite spökrädda. Den som ändå gått bäst av dem e. Gassendi har tävlat ganska högt, bl.a i Holland. En annan efter Martini (min favorit under många år, fastande för honom redan när han var tre år), var läcker (bl.a 9 p typ på förberedande hingstvisning, eller vad det hette på den tiden), hade toppryttare i hoppning och kollade på honom, då blev han så rädd för bommarna att han höll på att kasta av ryttaren. ... Det var ju bara tack o hej.
Idag finns han hos en hoppryttare som tävlar honom på lägre nivåer (tror jag :crazy:)
Med facit i hand skulle jag ha riktat min avel åt ett annat håll med det stoet, trots topp dressyr hingstar så blev det hopphästar.
Mitt Nepalsto fick en hingst efter Vivaldi. Riktigt trevlig häst med bra gång, äntligen genombrottet, trodde jag...
Spekulanter från USA och Finland, svenska toppryttare, bara ett litet problem, han var klapphingst. Många blir avskräckta av det, vilket jag mycket väl förstår. För flera ryttare så är hingst det de mest vill ha, dessutom så är det ofta ett komplicerat ingrepp att kastrera. Han hamnade istället hos en kvinna som rider och tränar dressyr med honom, han är hennes jättebebis och har det väldigt bra. Hon förlorade sin häst i den hemska branden som var i Västerås för några år sedan och min häst var en kopia av hennes.
Ja, efter det så har jag bara fått en liten tjej efter Cardento, som jag tycker är urmysig (u. Magini). Hon precis sålts till en hoppryttare och hennes temperament och typ gör att jag antagligen provar Cardento igen i vår, jag vill ha till sådan :love:.
Några guldkorn har det alltså blivit, men även totalfloppar, som ändå fått det bra tack och lov. Ett sto e. Napoleon ville inte alls vara medgörlig alla gånger, och tyckte inte alls om krav. Hon hamnade slutligen hos en äldre man som hade en häst tidigare, bara för att de var vackra att titta på, så hon lever ju i en kravlös tillvaro som passar henne.

Som så många andra uppfödare väntar jag på det stora Genombrottet, där min uppfödning visar sina framfötter på tävlingsbanan. Men det viktigaste är ändå att de hamnar i goda händer.....
Hälsningar nina

Vi har fött upp ett par hästar, den bästa ur tävlingsynpunkt är e. Landlord som tävlar upp tom 150 hoppning med plac.
Robin Z och Cornetto har gett oss mycket fina avkommor, med härlig resning och en utmärkt galopp. :d

Varje föl som föds hemma hos oss är speciellt på sitt sätt och det är många som har en liten plats i mitt hjärta även om de inte kommit fram så långt i tävlingssammanhang.
Hur stora framgångarna sedan blir beror till största delen på vilka förutsättningar den nya äga-ren/ryttaren erbjuder.

Hittills är min uppfödning Jackaroo den som har gått bäst i tävlingssammanhang. Han är e. Cortez u. mitt Elit-sto Jarrah e.Martini-Flamingo. Han började sin ”karriär” med att få 27 poäng som föl, vann fölchampionatet här i länet och var tvåa i Årets Föl på Nordiska Häst-97. Som 3-åring fick han dubbeldiplom och var bästa 3-åring i länet. Som 5-åring var han 4:a i Breeders för dressyrhästar efter bara några månaders dressyrträning. han var nämligen tänkt som hopphäst från början… 2003 vann han Breeders för dressyrhästar (4:a i Öppna championatet) och var 2:a i DM i Östergötland. Han är dessutom en underbart trevlig häst som ger både sina ägare, sin ryttare och framförallt mig som uppfödare en massa glädje.
Vi har haft två helssystrar, bägge toppplacerade i fölchampionat. Den yngsta Jaffa fick dubbeldiplom i våras och förhoppningsvis kommer hennes nya ägare att få mycket glädje av henne.
Alla Jarrahs föl blir lyckade och mycket trevliga. Hennes döttrar Jawa e. Sack f.01 och Jakarta e. D-Day f.02 vann fölchampionatet och var placerade 2:a rep. 5:a på Riksfölsfinalen. Jawa har vi kvar. Hon ska såsmåningom ta över efter Jarrah som avelssto, men kommer att tävlas först. Jakarta finns i Finland.
I övrigt har vi haft flera fina avkommor u.Zaida 11660, bl a Zavannah som fick diplom i gångarter och var klass 1 i hoppning –00. Hon var 6:a på riksfinalen i gångarter på Flyinge och tävlas nu i dressyr. Hennes dotter Zoya ska axla rollen som avelssto i den familjen.

Jag ser med spänning fram mot årets fölningssäsong. Vi väntar 4 föl, e.Akribori-Martini, e. Bocelli-Happy Day, e. Rubinrot-Master och e. Gigolo-Cortez.

Björnvarps Gård

Tänk va kul att föda upp så fina hästar. :love:

Det där Rubinrot - Master fölet kommer det att bli till salu :angel:

Det beror på vad det blir. Blir det en hingst är den till salu. Blir det ett sto kan det tänkas att jag sparar den. Det visar sig i början av april... :)

Vem är mamma till Davinci-fölet? Är själv väldigt förtjust i honom (och ska jag betäcka i år blir det sannolikt med honom...) och en syster till förvärvningssäkra Marlen förstår jag att då är glad över. Är det en helsyster?

Kikade på din hemsida och... Åååååååh vad många fina hästar!!! :love:

Det visar att stona faktiskt har STOR betydelse (om någon nu var tveksam över det. :smirk:)

Alla fölen är speciella. Oavsett vad det blir av dom. Men här är en lista på mina

Golden Gate 1997 E: Uttini - Elizar
Golden Pearl 2000 E: Partisan - Elizar
Golden Angel 2001 E: Maistic - Elizar
Golden Magic 2002 E: Briar - Elizar
Golden Crystal 2003 E: Stanford - Elizar

Väntar i år föl efter Elcatero ox men samma sto som är mamma till dom andra fölen.

Det är en halvsyster e. Labrador u Romance samma mor som Marlen och uppfödd av Marlens ägare. Men tyvärr lämnade hon detta liv i måndags 23 år gammal vi har två ston undan henne e. Bourbon samt en e. Bernstein hon har en son e.Vivaldi som är urläcker som ägs av en person i Stockholm. Han har lätt för allt piafferade redan som 4 åring.

Davinci fölet är u.Amorina e.Tamburin-Herkules, fölet är mycket lik sin far. Hon rör sig som en gummiboll, aldrig visad då hon var inne i en svår växtperiod.

Vad tråkigt att hon är borta. Jag antar att du ändå kommer avla vidare på någon av de döttrar du har.

Ja mitt Bourbon sto som fick 998 på extriör som föl ska betäckas efter 3 årstesten. Även Bernstein fölet ska vi behålla men hon är endast ett år.

Akatschi.
Det var inte jag som valde, och hade jag haft möjlighet hade jag gjort om det igen.
Mamman:
Placeringar i Intermediare 1 AA 62.75%
Tävlat GP.

Har en yngre e. De La Gardie som jag är mycket nöjd med.
Skulle mycket väl kunna tänka mig att betäcka med honom igen.
Mamman har gått med vinst i msv b dressyr och nollat 1,30.

Liknande trådar

Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 520
Senast: Marty
·
Avel Jag har en fundering och feel free att idiotförklara mig för jag har ingen aning om hur det fungerar. Har en hingst som blir tre till...
Svar
12
· Visningar
2 266
Senast: MaRomer
·
Avel Jag har ju fortfarande inte lyckats bestämma mig för vilken hingst jag ska betäcka mitt sto med i år, och nu är det bara 14 dagar kvar...
Svar
9
· Visningar
1 787
Senast: sorbifolia
·
Avel För en månad sedan förlorade jag ju mitt föl - ett föl som jag tillbringat år med att planera i form av att få mitt sto bedömt (polsk...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
10 560
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar