Ni som fött upp ett antal hästar...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Rosella
  • Startdatum Startdatum
Har hört att flera stoägare haft problem att få dem dräktiga just med Rubinrot och att flera kastat väldigt sent :cry:
Vad har du för intryck av Rubinrot(förutom att han är otroligtsnygg :d)

Eftersom jag är en av de som provat så svarar jag även om det inte var riktat till mig.

Seminerade 3 ggr med Rubinrot i våras/somras och stoet tog sig inte. Detta trots att vet ansåg att tiden var idealisk för insemineringen sista gången och hon dessutom fick två strån då. (Bytte sen hingst och hon tog sig direkt)

Kompisens sto tog sig inte på två semineringar med Rubinrot -bytte hingst och hon tog sig direkt.

En veterinär jag pratade med häromdagen hade seminerat två olika ston i somras (en 1 gång och en 2 ggr) - ingen tog sig.

Däremot har en tjej här i trakten fått tre av sina ston dräktiga med honom!!! Och alla på första försöket! (Fattar inte hur hon kunde ha sån tur. :confused:)

Detta kanske är lite missvisande... vi får väl se hur han ligger till när siffrorna publiceras.

Mitt ena sto blev dräktig direkt, trots en låååång brunst.
3-årsstoet blev inte dräktig med honom, men det var nog inte hans fel. Hon var helt enkelt inte mogen för seminering. Efter en månads bete seminerades hon med en annan hingst och blev dräktig direkt.

Att ett sto kastar kan ju knappast hingsten lastas för...

Mitt intryck av Rubinrot: Wow, vilken häst, vilken utstrålning! :)

Bara en liten fundering...men att ett sto kastar kan väl mycket väl ha med hingsten att göra? Det kan ju bero på spermafel likväl som äggfel?! Att fostret av någon anledning inte utvecklas som det ska kan man väl inte bara skylla stoet för?

Lite som en hingsthållare uttryckte det: om stoet bar fram fölet o allt var bra så var all ära åt hingsten, men om stoet resorberade eller kastade etc så var det enbart stoets fel. Det reagerade jag lite på faktiskt.

Av mina 5 avkommer som jag hitills fött upp så är min favorit e Opius. Tyvärr så finns varken opius eller avkomman kvar i livet. Är mkt nyfiken på årets avkommor (2st) e Henfynyw Tywysog u diplomsto + klass I sto. Föl nr 6 droppar snart in , i mitten på mars :)

Jag kan bara säga att jag vet vilken semiunstation du har
andvändt. Tyvärr kan jag inte glädjas åt att ditt sto är dräktig med min hingst utan åt en hingst som är vald åt dig. Rubinrot 1033 hade 73% dräktighet 2003 (finns dokument hos ASVH). Tyvärr har din seminstation gjort något fel.
Hör gärana av dig. Mvh Äg Rubinrot 1033, Jörgen
Rubinrot1033@yahoo.se

Hej!

Kommer Rubinrot att vara tillgänglig för semin i år eller blir det nästa år?
Jag vill gärna betäcka med honom, det är en av Sveriges bästa hingstar just nu.
Mvh Eva

New forest

Den uppfödning jag (hittills) har varit mest nöjd med är Eros f.1998 e.Fredriksbergs Dizney RNF 98. Jag betäckte två ston, mor och dotter med Dizney 1997. Det blev två gulbruna hingstar, Eros visades på avelsvärdeing i våras, 9788 gångarter under ryttare och 888 av testryttarna på bruksprovet, men ej gdk exteriört. Tycker ändå att han är bäst, ridbarheten, rörelser under ryttare och samarbetsvillighet är egenskaper jag värderar högt i mitt avelsmål.
Samma sto har inte haft något mer föl då hon har tävlats, hon betäcktes med Dizney 2002, men kastade.
Jag har haft Dizney på station 2002 och 2003 och kommer absolut att använda honom igen då han ger avkommor som väl överensstämmer med mitt avelsmål, även om stona är av helt skilda typer.
Eros mor är ett diplomsto som jag själv har fött upp e.Silverlea Buckskin - Burma Wilton. Hon har tävlat lätta klasser i dressyr o hoppning, Allround 8,05 på kvalitetsbedömning.

2003 fick jag även ett mycket bra stoföl e.Fredriksbergs Dizney u.diplomsto med plac i msv hoppning (modern har även lämnat avkomma med 42p och en annan avkomma med plac i FEI dressyr). Det stoet är åter dräktig med Dizney, det blir "mitt" 23:dje föl, 22 New forest och en korsning :D

En annan uppfödning jag gillar är Elaine f.1999 e.Fredriksbergs Dalí RNF 12-S. Dalí har jag också använt ett par gånger, och kommer säkert att använda igen. Elaine utsågs till mest lovande hopp-ponny på kvalitetsbedömning 2003, hoppade 8,52 och gick till riksfinal där hon placerade sig 5:a.
Både Dizney och Dalí är efter ELIT-premierade prestationsförärvaren Smedhults Cavat RNF 44, kanske en gemensam nämnare?? :D

Hlsn Helena

Liknande trådar

Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 520
Senast: Marty
·
Avel Jag har en fundering och feel free att idiotförklara mig för jag har ingen aning om hur det fungerar. Har en hingst som blir tre till...
Svar
12
· Visningar
2 266
Senast: MaRomer
·
Avel Jag har ju fortfarande inte lyckats bestämma mig för vilken hingst jag ska betäcka mitt sto med i år, och nu är det bara 14 dagar kvar...
Svar
9
· Visningar
1 787
Senast: sorbifolia
·
Avel För en månad sedan förlorade jag ju mitt föl - ett föl som jag tillbringat år med att planera i form av att få mitt sto bedömt (polsk...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
10 560
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar