Ni som fodrar med standardt...

amalia

Trådstartare
Har förstått att detta foder är bra och prisvärt! Vi har tidigare gett purina pro plan och varit nöjda med fodret men sedan senaste prishöjningen till 600:- säcken så kändes det som om måttet var rågat när man ska föda två stora hundar...

Har under en tid fodrat med nutra nuggets vilket funkat ok, men sneglar lite nu på standardt som ligger något högre i pris än nutran.

Det jag är intresserad av att veta är utfodringsråden (om ni upplever att de stämmer rätt bra med verkligheten förstås).

30 kg hund och sorterna mild och orginal normal.

Vore kanon om någon kunde hjälpa mig med detta!

Sv: Ni som fodrar med standardt...

Menar du hur mycket det står på påsen att hunden ska ha?

Nu har jag 18 kg hund och extran men jag följer råden på påsen (för 20 kg hund) och hon håller hullet bra, andra högenergifoder har jag fått ge dubbel giva av och hon har iaf blivit smal så jag är nöjd.

250 g/dag har jag för mig.. Men det är som sagt för 20 kg hund på extran.

30 kg vuxen hund ska enligt doseringsanvisningarna på hemsidan ha 350-375 g/dag av normalen lika mycket av milden.

Jag fick ge mer av Standardt än vad jag gav av RC när vi gjorde ett provbyte, nu fungerade inte min hund alls på det fodret så vi fick gå tillbaka till RC.

30 kg vuxen hund ska enligt doseringsanvisningarna på hemsidan ha 350-375 g/dag av normalen lika mycket av milden.

Tack, :o måste vara trötter... kikade på hemsidan men hittade inga anvisningar.

Då är det ändå ganska så mkt, på nutran så rekommenderas 285gr till 30 kg hund och vi ger mellan 280-300 ungefär till vår tik som inte jobbar så mkt...

Ja, hade hoppats på att det skulle vara drygt... men då kanske vi får ge mer av det än av nutran.

iofs fungerar de som sagt helt ok på nuvarande foder, så vi kanske ska fortsätta ge det iaf.

Jag ger 400-450 gram av Standardt extra eller om den nu heter plus till min 30 kgs 21 månaders tik.

Jag tycker det är ganska drygt. Standart är ett relativt energitätt foder jämfört med många andra. Greyhounden fodrade jag mindre än vad som stod på påsen men min tik har väldigt hög ämnesomsättning så hon kräver mer och kraftigare foder.

Dom dagar jag gör det. Tex om vi reser eller så, då är det där hennes dagsranson. Ger jag klass också får hon ca hälften av det torra plus en klasskorv.

Min goldentik på 30kg mår kanon på Standardt. Hon får 6dl om dagen och äter normalvarianten. Hon är extremt (!) lättfödd och gick tidigare på ett allergifoder där hon bara fick 3dl om dagen för att inte gå upp i vikt och när jag började ge standardt så såg man nästan lyckan lysa i ögonen över stooora portionerna blev igen! Och ändå ligger hon nog i underkant på rekommendationerna angående storleksgiva på förpackningen och jag misstänker att jag kommer att antingen dra ner lite till på maten eller öka på motionen.

Det är nog från hund till hund, fungerar hunden på fodret så är det kanske drygt ?

Men Zaga som inte alls tog upp Standardt bra fick gå upp rätt ordentligt i giva och då äter hon inte allt, tråkigt eftersom Standardt är ett bra foder på pappret och billigare än RC.

Men som hon såg ut efter några veckor på Standardt, nej huvva :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka