Ni som fodrar med alger

G

Gisburne

Jag fick nåt kilo alger (från Alg-Börje) av en vän, men jag fick aldrig veta hur mycket en hund på cirka 30 kilo ska ha per dag? Någon som har en tabell?

Sv: Ni som fodrar med alger

Mineraltillskott.

Jag fodrar med färskfoder, om det har betydelse för mängden?

Mineraltillskott?
Om du har ett färskfoder av bra sort ska det inte behövas. Klass, Fodax och liknande är helfoder där inget behöver sättas till. Jag är tveksam till om man ens ska ge alger till hund.

Det finns alger speciellt för hund...? Klart man inte "ska" behöva tillsätta mineraler om man har bra foder, det ska man inte behöva till hästar heller av samma anledning (även om det ofta behövs ändå), men min vovve är i en växtfas och trots massiva mängder mat är hon tunn. Fick lite alger för att prova.

Ja, man kan ge alger till hund. Ger idag mina hundar samma sorts alger (Alg-Börje) som min häst får. Bakgrunden till detta är att den ena av dem hade en mycket känslig mage. Efter att hon börjat äta algerna har hon blivit helt bra. Orsaken till hennes dåliga mage var att den hade blivit förstörd efter att under en lång tid fått dåligt foder. Algerna har en helande effekt, då de har en positiv inverkan på slemhinnorna (i magen och tarmarna).

Som jag skrev i inlägget ovan så kan man mycket väl ge hundar alger. Nu vet jag inte vad det är för alger som du fått, är det Carageen? Carageen är ju egentligen alger för hästar, men enligt Alg Börje kan man även ge det till hundar. Det enda som man måste vara mycket noga med är att införa algerna i hundens matsedel mycket sakta (men det är förmodligen självklart).

Det är den sortens alger som är för hund, finns i broschyren.

Ja, jag började med ett halvt kryddmått, och har sedan jobbat mig upp under ett par veckor till ett par kryddmått per dag. Men hur mycket "ska" hon ha i slutändan?

Hej!

Jag skulle nog passa mig noga för att fodra med alger till någon....
Det anses inte längra vara nyttigt till männniskor efter att man hade kontrolerat värdena i algerna, mkt höga konc. av tungmetaller...
Jag har slutat fodra mina hästar med det, skulle aldrig kunna tänka mig att fodra hunden med det heller..
Kolla upp vad som sägs om alger på nätet, inte bara vad olika försäljare säger.
Var kritisk till allt som inte verkar naturligt!!!

Alger innehåller mycket jod, vilket inte är så bra för hund.
Dosera i så fall med max ½ dos.

Många (människor & hundar) som får problem med sköldkörteln har ätit just alger eller kelp.

De som medicinerar med ex Levaxin måste rådgöra med sin veterinär om de ska fortsätta med alg-preparat.

Fick höra så sent som igår av en veterinär att alg börjes alger för hund innehåller upp mot 8000(!) gånger mer jod än vad rek. dagligt intag är!... Vet inte om det stämmer, men tåls ju att tänka på :crazy:

Intressant. Men jag har ätit Levaxin (har antikroppar mot sköldkörtelhormon) och ingen läkare har sagt något om att undvika vissa livsmedel eller mineraltillskott på grund av det...? Om det är så farligt borde de väl upplysa sina patienter om det, eller? Man blir ju nervös. Men jag äter ju i och för sig aldrig grönsaker eller mineraltillskott eller dylikt, så... *oh well!*

Visst ska läkaren informera om detta!
Men jag gissar att det inte är ovanligt att de missar det.

Jag har exakt samma sak :) Skulle det vara så att du får i dig för mycket jod så får du hjärtklappning och blir kanske orolig. Det är lite läskigt, men inget farligt! Då är det bara att dra ned på det du ätit som gjorde att du gick i dig för mycket. Men det är en hel del extra man ska ha i sig för att komma upp i så höga doser. Då ska man verkligen äta tillskott med jod. (Jag har testat det också)

Oooookej. :crazy: Som sagt, ingen läkare har berättat detta för mig, och jag äter ganska mycket popcorn, med salt, och salt finns det jod i... Vet inte hur mycket, men säg att jag poppar en micropåse om dagen och smäller i mig, kanske 6 dagar i veckan... :angel: Blir inte det ganska mycket jod då? Jag äter inte Levaxin just nu, men jag lämnade ett nytt blodprov för en vecka sedan och när de svaren kommer är det inte omöjligt att jag måste käka Levaxin igen.

Om Alg-Börjes alger är så farliga, får de verkligen säljas då? :confused:

Nej.. Så mycket jod får du inte i dig via salt. Därmemot kan ditt saltintag diskuteras med t.ex. högt blodtryck som följd ;)

Alg-Börjes för hund kan mycket väl få säljas eftersom att det inte är samma restriktioner för hund som för människa. Alg-Börje har olika humanprodukter också, och det är mer reglerat med rek. dagsintag och sådant.

Min hane har dåliga tassar; tunna trampdynor, mkt sprickor och tassarna ser helt enkelt torra ut. Fick tips om att just alger skulle kunna hjälpa, men nu får jag nog fundera lite... :crazy: Skit också, jag börjar få dåligt med andra uppslag nu.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 085
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 692
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 426
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 485
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama