Ni som får flera föl/år?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare annalisa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 851
A

annalisa

Jag har en fråga till er som har flera ston som får föl varje/vartannat år. Vad gör ni med fölen som ni får, blir ju ett antal :angel: ? Behåller ni dom o efterhand skicka dem på utbildning eller rider till dom själva, säljer som föl-3åring, utbildar tills de gått exempelvis Breeders o uppåt o sedan säljer, m.m?

Tacksam för svar!

Sv: Ni som får flera föl/år?

Jag brukar få mellan två till fem föl per år. Jag säljer när jag hittar "rätt" köpare. Kan vara allt från innan de är födda till tävlade hästar. Viss utbildning gör jag själv, annan lämnar bort dem för. Beror lite på hur många hästar jag har som ska utbildas.

Jag brukar föda upp 2 - 6 föl / år. Oftast runt 4 st.
Mina säljs oftast som föl , då man som jag ser det får bäst betalt.
Jag brukar försöka spara 1 fölunge/år som visas på unghäst tester , tävlas mm.

Ex i fjol valde jag att spara det enda sto fölet för att kunna fortsätta bedriva avel/spara stammen då mamman ( som är min första uppfödning - 90 börjar bli till åren)

För närvarande har jag 6 uppfödningar som fått "stanna kvar" här.

Ett avels sto, 1 avkomma till henne f-06, 1 val - 05 (dock såld),
1 val -04, 1 val - 02 och en val - 97...dessa är "mina" tävlings hästar.

Dock finns det nog egentligen en prislapp på alla mina hästar...för det går ju inte att bygga ut stallet varje år, ha ha

//Tina

Här får vi 1-2 föl om året och vi behåller gärna avkommorna tills de är 4-6 år gamla så de får gå något/några unghästchampionat först. Men skulle det komma en köpare och vilja köpa föl/unghäst så går det också bra om det är köpare som planerar att tävla.
De rids in hemma av oss och tävlas sedan av proffsryttare.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 129
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i... 6 7 8
Svar
147
· Visningar
16 239
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 902
Senast: Lhas
·
Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 607
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka