Ni som behandlat era hästar för kotledsinflamation

Scilla

Trådstartare
Hur många gånger fick ni göra det innan de svarade på behandlingen och hur såg konvalecenten ut under tiden?

Och ändrade ni på något under konvalecenten som påverkade läkningen positivt?

Glömde.. Även ni som fick lösabenbitare eller fraktur i kotleden bort opererad får gärna berätta hur lång tid det tog för hästen att bli friskförklarad.

Sv: Ni som behandlat era hästar för kotledsinflamation

Hej! Min häst fick kotledsinflamation,Blev sprutad 2 ggr.Boxvila 2 dagar efter behandlingen,Sedan gå med honom ca 15 min första veckan,Sedan skrittas en vecka,sen skritt,trav och efter 1 månad komma i gång med galopp.Har tagit det lugnt med honom.Han går ca 3 ggr i veckan.Visade inget på böjproven.

Hade ett 18 årigt halvblod en gång i tiden. Hon behandlades 2 gånger för kotledinflammation på båda fram + knäledsinflammation. Mellan behandlingarna hade hon ca 2 veckors boxvila, igångsättningen tog allt som allt 6 månader. Jag skrittade enbart första månaden, la in trav lite då och då efter 1 månad...galopp kanske gjordes nångång i slutet av dessa 6 månader. Jag red absolut INTE något på böjt spår under denna tid, dessutom lade jag ned hoppningen. Sedan dess klarade hon sig fint utan nån mer behandling.

Fick göra två behandlingar, svarade inte bra på första behandlingen men fick vid andra behandlingen ett nytt preparat. Därefter blev han friskförklarad.
Igångsättning sker nu på rakt spår ute i skogen :)

Mellan besök 1-2 var det 3-4veckor. Efter besök 2 väntade vi i 2veckor. Sammanlagt tre besök.

Efter besök 1 skulle han gå ensam, först i liten ruta som vi efter en tid skulle utöka.Fick promenera 15min/dag.

Efter besök 2 fick han gå ut med sina kompisar som vanligt,efter att ha pratat med vet. o sagt att han inte alls var lugn i sin egna hage, utan troligtvis lugnare med att som vanligt gå med sina kompisar.

Vid 3:dje besöket blev han friskförklarad :)

Hästen är ett vbl (ridtravare) på 11år.

*kl*

kapar din tråd lite...

Vad kan man göra för att undvika att kotledsinflammationen kommer tillbaka?
Vad ska man tänka på när man rider t.ex? Veterinären sa att jag skulle tänka på att "värma ur" henne riktigt innan hon fick börja arbeta. Förstod inte riktigt det...
Finns det något tillskott som möjligen kan hjäpla?
Kan det möjlgen vara förebyggande att i fortsättningen använda BoT?
Vad som helst... Vad gör man helt enkelt för att hindra att det kommer tillbaka?
Min sadelkille kommer ut nästa vecka och massören också förhoppningsvis. Hovslagaren behöver nog inte ses över för han får jättemycket beröm både av veterinären och andra hovisar.

Har pratat med våran ET och hon trodde att BOT kunde hjälpa så ska köpa ett känskydd åt pållen imorn.

jag rider igång en häst åt en kompis, dessvärre är de hans sista chans, å han har redan, efter bara några dagar i skritt, visat hälta :(

han han varit behandlad tre ggr nu i samtliga kotor samt bakknän. Fått ordentligt med vila emellan å bästa tänkbara igångsättningar, med lagom sviktande underlag å långsamt, ändå har han inte klarat de.

Nu vart jag själv skadad i en avtrillning för en vecka sen så han har fått lite ledigt nu, så imorgon blir de nya tag igen. Men troligtvis blir han utdömd, tråkigt för en fin häst, bara 8 år gammal. Men vad ska man göra när han ens inte håller för skritt..

Är han så ung så är det ju ngt som är galet och känns väl kanske inte så hopfullt då.

Annars så kan back on track samt nyponpulver från Litovet göra underverk!

Rekommenderas varmt till övriga som hade funderingar kring åtgärder som går att prova.

*kl*

kapar din tråd lite...

Vad kan man göra för att undvika att kotledsinflammationen kommer tillbaka?
Vad ska man tänka på när man rider t.ex? Veterinären sa att jag skulle tänka på att "värma ur" henne riktigt innan hon fick börja arbeta. Förstod inte riktigt det...

Om vi nu leker med tanken och har en häst som inte i belastningsfasen tar upp belastningen i benets styvaste riktning så kommer kotan i belastningen "rotera" (vika sig) innåt eller utåt vilket ofelbart leder till återkommande kotledsinflammationer.

En av dom vanligaste orsakerna till kotledsinflamation och främst återkommande kotledsinflammationer.

Hur många gånger fick ni göra det innan de svarade på behandlingen och hur såg konvalecenten ut under tiden?

Och ändrade ni på något under konvalecenten som påverkade läkningen positivt?

Glömde.. Även ni som fick lösabenbitare eller fraktur i kotleden bort opererad får gärna berätta hur lång tid det tog för hästen att bli friskförklarad.

min häst fick kotledsinflammation i alla 4 benen. blev sprutad 1 gång, vila 3 veckor, sen kliniken igen, då hade 2 ben svarat, sprutade dom andra, vila igen+ promenad 3 v.. (liten sjukhage, vilklet inte funkade så han fick gå med sin kompis i vanlig hage), tillbaka igen, då såg alla benen bra ut... satte igång han i skritt först, o efter ett tag lite trav... tillbaka eft 2mån, då hade ena bak gått tillbaka till att markera igen..
fick "erbjudande" om att avliva.. -nej tack!
skickade han till ett konvalecent hem, där han tömmkördes mkt o blev behandlad utav kiropraktor, blev helt bra :)
tyvärr höll det bara i sej några månader, o han blev dålig igen.. visade sej att han hade slitna gaffelband pga veka kotor bak, bla därför han svarat så dåligt på behandling, o han fick tyvärr somna in förra hösten :cry:

Jag tror apollo behandlades 3 gånger. Han hade hovledsinflammation båda fram och kotledsinflammation höger fram. Han stod i sjukhage under hela tiden det var två tre veckor mellan varje behandling. Även efter friskförklaringen skulle han stå i sjukhage medans vi satte igång. Det enda jag kan tipsa om är att se till att hästen har något att sysselsätta sig med i hagen. En häst som får så lite stimulanS är inte ofta rolig att ha och göra med. Hö i hönät är en bra grej. Annars är det allra viktigaste att ta reda så varför hästen blivit sjuk. Annars spelar det ingen roll om hur bra den läker, den kommer ändå bli dålig igen

ja usch, det är inte kul, nadra gången vi var till vet. med hästen lät ´det inte så postivt för han heller, då visste han inte om det var värt att göra en ny behnadling innan dom hade röntgat :crazy: Men han svarde bra på den behandlingen så han blev friskförklarad 2 veckor senare...

verkar som både kotledinflammtion och hovledsinflammtion är mkt vanligare än man tror.. bara en tanke som dök närjag läste är.. hur märker man ifall hästen har ngt sådant ? är jätterädd att min häst ska gå runt o ha ont o ha ngn inflammation..

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
468
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 602
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 904
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 871
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka