Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Gick kvickt och inga konstigheter. Det negativa är halskanylen som kan upplevas som läskig av framförallt hästägaren.
Jag föredrar bult, men det är för att det är mindre förberedelser. Nackdelen är ju blodet.
Jag närvarade vid en sådan avlivning en gång. Det tog väl en knapp sekund innan han föll, men mitt intryck av det var fruktansvärt, man såg liksom i hans ögon att den sekunden var total panik, han började skygga bakåt men hann liksom inte färdigt.
Jag skulle personligen aldrig använda mig av den metoden efter att ha sett det.
Jag har hört om flera "paniksituationer" med spruta tyvärr.Jag trodde att dom somnade in lugnt och stilla?
Hästen faller lika kvickt med spruta, så lugnt och stilla kommer det tyvärr inte bli oavsett.Jag förstår. Ja alltså om man får tänka lite högt så känns det ganska "grisigt " med bult med tanke på avblodningen efteråt. Det är väl lite det som jag funderar på. Att leva med det på näthinnan sedan. ( Jag vill vara med) En spruta och somna in lugnt och stilla hade vart en trevligare upplevelse för mig men eftersom jag vill sätta hästen i första rummet så känner jag att jag inte vill välja något för min egen skull.
Så om det på något vis kan vara en nackdel för hästen med sprutan så vill jag inte utsätta henne för det. Har läst om lite skräckscenario med sprutan men vet inte huruvida det stämmer eller ej. Att i vissa fall får hästen ligga i flera timmar innan den går bort?
Vad för förberedelser krävs för att avliva med spruta?
Nä, det är knall och fall, tar väl en sekund istället för en hundradels, som det är med bult.Jag trodde att dom somnade in lugnt och stilla?
Gick kvickt och inga konstigheter. Det negativa är halskanylen som kan upplevas som läskig av framförallt hästägaren.
Jag föredrar bult, men det är för att det är mindre förberedelser. Nackdelen är ju blodet.
Jag har varit med vid endel bultningar och när skottet går är hästen borta. Innan den trillat i backen.Efter att man bultat så känner hästen ingenting av själva stickkniven som används till avblodningen?
Efter att man bultat så känner hästen ingenting av själva stickkniven som används till avblodningen?
Som rubriken lyder. Vad jag förstår så är avlivning med bult det vanligaste. Men ni som valt att avliva med spruta, var ni nöjda med det och hur gick det till i just ert fall?
Avlivade min häst i torsdags med spruta.
Veterinären sätte halskanylen och gav lite lugnande. Hästen stod och åt mat i en hink och var skitglad sen frågade veterinären om vi var redo och gav då avlivningsmedlet. Tog inte så lång tid förrens han ramlade ihop. La sig rakt på sidan och var helt borta. Veterinären gav en spruta i hjärtat också och satt bredvid och lyssnade och kände tills han var helt borta. Gick väldigt lugnt och kändes bra.
Hästens kompis avlivades samtidigt med bult vilket jag inte varit med om förut men även det gick lugnt och bra.
Nej, hästen är hjärndöd då. Om du bor i Skåne kan jag PMa om ett riktigt proffs gällande hästavlivningar.Efter att man bultat så känner hästen ingenting av själva stickkniven som används till avblodningen?
Avblodningen finns ingen anledning att stanna på. Hästen är redan borta då. Man bultar just eftersom djuret då blir hjärndött och känner då inget. Ibland kallas det för bedövning att man bultar men jag kan lova dig att hästen är borta innan hen faller. Hästen märker alltså aldrig av sticket.Jag förstår. Ja alltså om man får tänka lite högt så känns det ganska "grisigt " med bult med tanke på avblodningen efteråt. Det är väl lite det som jag funderar på. Att leva med det på näthinnan sedan. ( Jag vill vara med) En spruta och somna in lugnt och stilla hade vart en trevligare upplevelse för mig men eftersom jag vill sätta hästen i första rummet så känner jag att jag inte vill välja något för min egen skull.
Så om det på något vis kan vara en nackdel för hästen med sprutan så vill jag inte utsätta henne för det. Har läst om lite skräckscenario med sprutan men vet inte huruvida det stämmer eller ej. Att i vissa fall får hästen ligga i flera timmar innan den går bort?
Vad för förberedelser krävs för att avliva med spruta?