ni som är duktiga ryttare??

• Hoppning
  • Trådstartare Trådstartare Litur_sötnos
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 594
L

Litur_sötnos

heej. jag har lite frågor till er som kan besvara dom!

1. Om man får en väldigt het häst som hoppar överdrivet stort, har ni nått tips man kan som lungna ner dom på?

2. Vad ska man göra om hästen vägrar?

3. I bland när jag får en viss häst som jag gillar jätte mkt så händer det i bland att efter jag har ridit så lägegr jag in han i boxen och borstar och sånt, ibland vill han smita ut.. har ni nått tips mot det? och ibland så börjar han liksom jaga mig.. det känns obehagligt, jag har försökt att säga åt men i bland går det inte.

1. Träna mycket övergångar och tempoväxlingar. Gå sen över till bomövningar där du tränar att öka och minska tempot. Sen kan du börja med små hinder.

2. Rida på igen.

3. Bind upp hästen och stäng boxdörren om den vill gå ut.

1. Om man får en väldigt het häst som hoppar överdrivet stort, har ni nått tips man kan som lungna ner dom på? Hoppa bara små hinder tills hästen förstår att den inte måste ta i så mycket. Var samtidigt glad att du har en försiktig häst och kräv absolut inte för mycket av den!

2. Vad ska man göra om hästen vägrar? Sänk hindret och låt hästen få titta om den verkar tycka att det är något som är obehagligt. Prova sedan igen och höj inte förän den hoppar avspänt över det låga hindret.

3. I bland när jag får en viss häst som jag gillar jätte mkt så händer det i bland att efter jag har ridit så lägegr jag in han i boxen och borstar och sånt, ibland vill han smita ut.. har ni nått tips mot det? och ibland så börjar han liksom jaga mig.. det känns obehagligt, jag har försökt att säga åt men i bland går det inte.
Ha hästen uppbunden på gången när du sköter den. Om det inte finns möjlighet till det så ha honom uppbunden i boxen.

tjena,

1. Rid mycket på bommar. Se till att komma ifrån munnen på hästen när den hoppar, om du blir kvar så ökar det risken för att den "häver" sig på och hoppar utan kontroll. Hoppa studs så att hästen får ett bättre självförtroende, den får även bättre kroppskontroll vilket gör att sprången blir bättre.

2. Det beror ju en hel del på varför hästen vägrar. Är hindren för stora? Kommer ni i för högt, lågt tempo? Är avsprångspunkten rätt? Du har antagligen en tränare som sett er och kan hjälpa dig betydligt bättre än vad vi kan. :) Men enligt mig så stannar ingen häst på rent jävelskap, utan det finns alltid andra skäl. Exempelvis SIS..

3. Instämmer helt i DFZ´s svar ;)

Hoppas allt blir bra!

om du har en häst som är het på hinder så se till att använda bommar och små hinder i den dagliga träningen... hästen ska ha en bom framför nosen varje dag så att den tillslut lär sig att det inte är något att hetsa upp sig över... det finns mycket man kan göra med bommar...

1. Ha en bom både före och efter hindret eller hoppa studs. Det fungerar på min häst!

1. Om den är het så är det lydnadsträning som gäller.
Tex volt före o efter hindret, stanna före o efter hindret, kan jobba med det även på bommar.
Om den hoppar väldigt stort är det bra att träna studs o kombinationer. Tex kan man ha ett hinder och sen en galoppbom bakom hindret.

2. Först ska man tänka ut Varför den vägrar, självklart. Om man vet orsaken, så vat man nog sen oxå lösningen.

3. Bind fast honom. Det ska man göra vid all hästhantering i box.
Andra förslag har jag tyvärr inte.

Taack för svaren. men jag kan tyvärr inte hålla på och sänka hindrerna, för jag ska gå en hoppkurs med massor av annat folk också!
Meen taack så super mkt. Nu vet jag vilken häst jag ska välja.

1. Om man får en väldigt het häst som hoppar överdrivet stort, har ni nått tips man kan som lungna ner dom på?
Prata lugnande, mycket övergångar innan du börjar hoppa. Så att du känner att hästen lyder. Kanske om det finns möjlighet, rida lite cavaletti för att se att hästen är uppmärksam på dig.

Vända, och rida an hindret igen. Fundera över vad som gick fel.

Bind fast hästen och stäng dörren, dock inte helt.

Oj, vad är studs? snälla svara, jag har undrat så...
tacksam för svar :bow:

När man har en serie med hinder med ca 3.00-3.50 meter mellan varje hinder så kallar man det för studs.

Sedan vill jag bara säga att det är synd att du inte kan sänka hindrena pga av en hoppkurs. Du får inte känna att det är "pinsamt" att inte hoppa högt.
Man kan förstöra så otroligt mycket genom att hoppa för högt.
Jag har hästar som tävlar tom svår klass och det är mycket sällan som jag hoppar högt med dem. För det mesta så är det bommar och små hinder som gäller.

Lycka till!

jag anser mig inte som en "hoppryttare" men jag kan ändå försöka mig på detta.

1. En väldigt het häst som är farlig för sig själv vid hoppning tycker jag man bör jobba ordentligt från marken först. om man inte har kontroll ska man inte hoppa. annars kan det fungera att göra halt framför ett hinder och sedan komma igen, endel hästar är så lättlurade!

2. oftast känner man om hästen vägrar för den är rädd för hindret, om det är något fel på häösten (om den gör detta upprepade gånger på vilket hinder som helst som den vanligtvis skulle hoppa) eller om den helt enkelt bara vill slippa. man får aggera olika vid oliak situationer och det är väldigt personligt vad hästen klarar av för "bestraffning" eller tillrättavisning, vilket jag anser oftast är onödigt.

3. ställ upp honom i boxen eller ställ honom i gången. boxdörren ska alltid vara stängd om du är i boxen och se till så att du alltid är nära boxdörren så att du kan komma ut!

1. Om man får en väldigt het häst som hoppar överdrivet stort, har ni nått tips man kan som lungna ner dom på? Innan du börjar hoppa rid mkt öppna, sluta och halter. tempoväxlingar och övergångar, volter stora och små och skänkelvikning. funkar bra. om den hoppar av stor kan det funka bra med en el två galoppbommar framför hindret eller att du orkar hålla i den och rida in den till ett närmare avsprång. ta många halvhalter som kontrollcheck, gör halt om hästen börjar rusa eller lägg en volt framför hindret och samla upp. om hästen drar efterhindret gör lika dant. rid inte på hindret föränn hästen går i en bra galopp, om hindret är högt är det inte bra att rida på i sken direkt..

Rida på igen, om du känner att hästen tvekar lägg till spöet eller skänklarna lätt något galoppsprång innan.

3. I bland när jag får en viss häst som jag gillar jätte mkt så händer det i bland att efter jag har ridit så lägegr jag in han i boxen och borstar och sånt, ibland vill han smita ut.. har ni nått tips mot det? och ibland så börjar han liksom jaga mig.. det känns obehagligt, jag har försökt att säga åt men i bland går det inte. Bind upp hästen i boxen, på stallgången eller i vattenspiltan, vill hästen gå ut ur boxen är det bara att stänga dörren.

1. ta och läg en volt som går precis med hindret och sen så vänder du han så han hinner ta 3-5 galoppsprång ;). så får jag göra :o. min ridlärare säger att jag ska görs så. :angel:

2. om han vägrar så får du se till att efter han har vägrat så får han inte smitta från hindret. ;) :idea:. han ska stå så nära hindret att han nästan river detoch kolla över det så han ser att det inte är faligt. sen får du rida mott det igen och driva mer ;) :D

3. om han vill smitta så får du binda upp han. och stänga dörren. :bump: ;) hej då

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 150
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 245
Senast: Ceta
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under... 2
Svar
24
· Visningar
3 544
Senast: Ridinglady
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 340
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Resa när man har hund?
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31