Ni som är bra på det här med sadlar, kan ni kika på det här snälla?

-Catherine-

Trådstartare
Jag har lånat en sadel som jag är sugen på att köpa. Jag har tidigare ridit i sadeln fast på en annan häst och jag sitter så otroligt skönt i den :love:

Nu är sadeln till salu och jag lånade hem den för att prova den på min egen häst, men jag blev så osäker när jag väl la på den. Framtill tycker jag den ser ut att ligga rätt bra, den klämmer inte någonstans och den ger gott om plats för manken....Men...(varför kommer det alltid ett "men"? :()

Jag får för mig att den inte ligger riktigt bra vid bossorna bak, det ser "trångt" ut på ngt vis, jag hade velat ha en bredare anläggningsyta..bredare kanal?
Det kan vara så att jag blir lite lurad av att jag på min egen sadel har kilbossor och därmed är lite ovan att bedöma rundbossor...eller?

Jag har tagit lite bilder, försökt få med lite olika vinklar, så gott det nu gick med en häst som envisades att orma sig på stallgången och ömsom vila på höger bakben och ömsom vänster :crazy:
På slutet i albumet finns det också några bilder på sadeln med en fårskinnspadd under utifall ngn ville se hur det såg ut.

Snälla hjälp mig lite, kan jag få lite input på hur sadeln egentligen ligger på min häst. Är det ens ngn idé att fundera på att köpa den?

Bilderna

Sv: Ni som är bra på det här med sadlar, kan ni kika på det här snälla?

Du har lagt sadeln för långt fram, den ligger på bogarna. Då är det svårt att se något alls.

Kanalbredden i sig är tillräcklig, men bossarna är kraftigt takformade och din häst har rundad ryggform. Sadeln är sadlar alldeles för långt fram och jag tror inte den kommer att ligga kvar när du sadlat den i dess rätta läge som är ca 5-10 cm bak och där kommer den troligen även att bli för trång.

När du sätter sig i sadeln så kommer bossorna del trycka rakt ned i ryggen, det kommer bli mycket tight kring bogen och det finns inte en chans att hästen kan komma att muskla på sig i den sadeln.
Så hur skön den än må va för dig så passar den tyvärr inte din häst utifrån mitt önskemål om hur en sadel skall till att börja med ligga för ögat, sen så bör den testas i rörlese innan man med säkerhet kan säga nåt men utifrån de bilderna skulle jag inte ens råda att provrida.

Tack för svar!

Det var just formen på bossorna som gjorde mig mest fundersam för jag tyckte inte det kändes bra alls då jag la på sadeln. Jag har även som ni båda två säger, lagt den för långt fram men eftersom det var just bossorna jag undrade över så brydde jag mig inte så mkt om att den hamnade långt fram för stunden :)

Sadeln får åka hem till sin ägare igen och jag har sparat några sköna tusenlappar :p

Tack igen!

Spontant. Sadeln ligger mot bogbladen. Bossorna är gjorda för en mer takig häst, din behöver plattare anläggningsyta.

Sadeln är för vid! Den kommer att ta i manken när du sätter dig i sadeln. Ligger även i framvikt. Sen är bossorna alldeles för takformade. Yttersta delarna av bossorna kommer att klämma ner på hästens rygg. Den kommer aldrig ner på hästens rygg. Hästen kommer att undvika att höja ryggen pga bossorna. Sen sadlar du för långt fram. Ta hjälp av någon sadelkunnig och prova ut en sadel till din häst.

Tack igen för svar!

Det var bossorna jag ville få svar om (jag var nog kanske lite otydlig om det?) och mina tankar är nu bekräftade. Sadeln åker tillbaka till sin ägare.
Hästen har redan en utprovad sadel som ligger korrekt och när jag skall rida så lägger jag sadeln där den skall ligga. Anledningen till att jag ville prova denna har jag redan angivit :)

Buke är bra att få input från, och det har jag nu fått, tråden har fyllt sitt syfte :bow:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
524
Senast: liiinnea
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 896
Senast: caballus
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 109
Senast: Juli0a
·
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 632
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Utreda för allergi eller inte