Ni som använder RÅSPÅN

K

Kockan

Alltså GROVT sågspån som blir då man vid sågverk sågar upp stockar till tex plank. (så att vi pratar om samma sak)
Jag har haft sådant periodvis till mina hästar då jag får gratis och tycker att det är så lättmockat. Men hur har ni andra med damm??? I början dammar det inte alls. Alltså mindre än hyvelspån jag haft. Däremot är mina hästar ganska renliga av sig och går ute i hagen länge, så jag behöver inte mocka ut så mycket. Fyller på vartefter jag mockar ut, men efter ett par månader eller så, blir det SÅ DAMMIGT! :eek: Varje gång säger jag aldrig mer! Om det gick att undvika dammet så föredrar jag råspån, men hur gör ni andra? Verkar som att mitt torkar till sig inne då jag inte behöver slänga så mycket.
Vattnar ni erat eller??? :confused:

Sv: Ni som använder RÅSPÅN

nä, jag vattnar inte mitt... men det hinner aldrig torka så mycket så att det dammar....
mitt spån håller sog mellan damm och mögling i funktighet... alltså det varken dammar eller möglar! :)
köp i mindre mängder så borde det funka bättre...

Fast jag får gratis av grannen som har såg... Oftast tar min gube traktorn och hämtar några skopor spån varteftersom. Vi lagrar inte så mycket hemma. Däremot så sågar grannen mest på sommaren, så det blir ju liggandes hos honom också fast som mest en vintersäsong. Blir det för länge? Det verkar som om det inte börjar damma förrän det har kommit in i stallet och legat där ett tag?

Jag hämtar mitt sågspån på en såg i närheten och det dammar inte alls. Däremot dammar det som attan av det spån som jag får av grannen ibland när han har sågat... Vet inte vad det beror på, träslag kanske?

Eller på hur länge stocken legat och torkat kanske? Om det är nyavverkat träd är det kvar mer fukt, men ska det vara SÅ noga med det. Ok att man inte kan ta en asgammal stock och såga upp och ta spån ifrån, men SÅ petigt kan det väl inte vara?
För övrigt har han slö klinga så det är inte alls fin-sågeri vi snackar om.
Har tvättat och gjort fint och dammfritt i stallet i sommar och står nu och väger ifall jag ska våga mig på råspånet en gång till. Det är trots allt så lättmockat och han har mycket av det.

Det råspån som jag har haft har funkat kanon. Enligt hovis är det bra för hovarna eftersom det är fuktigare än kutterspån.... Vårat dammade inte, men vi hade det i plastsäckar. Kan det torka måntro? Släng över en pressening och kolla om det blir nån skillnad.

Sist vi hämtade hem så tog vi till och med av det längst ut, som regnet hade kommit åt lite. Öste in allt direkt i boxarna, men det dammade ändå så småningom. Det var även nysågat, nyavverkat timmet. Jag blir inte klok på detta! Och han har garanterat den slöaste klingan i våran hemtrakt..(=Grovsågat)
Det funkar kanon i början, men så småningom framåt våren börjar det damma och då svär man... :devil:
Jag kanske har för renliga hästar?
Fan. Jag VILL ha råspån!

Liknande trådar

Hästmänniskan Såhär är det: Jag har eget stall där 2 av mina 3 hästar står (en är utlånad). För ca 2 mån sedan tog jag in en numera kompis, då...
2
Svar
28
· Visningar
3 337
Senast: purity_666
·
K
Hästvård Alltså GROVT sågspån som blir då man vid sågverk sågar upp stockar till tex plank. (så att vi pratar om samma sak) Jag har haft sådant...
Svar
1
· Visningar
746
Senast: Kockan
·
Hästmänniskan Nu har jag o min sambo hittat ett riktigt drömställe som vi skall hyra, detta får vi för 4500 + el i månaden: Hus (ca 165 kvadratmeter...
Svar
1
· Visningar
759
Senast: jezzibell
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 807
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar