Ni som åker längdskidor

strawberrysylt

Trådstartare
Ja, någon borde det väl finnas som gör det här iaf? =)

Jag har själv inte åkt sen jag var liten, men nu är jag anmäld till Tjejvasan, heja mig!

Pjäxor har jag fått tag i, men ska köpa mig ett par skidor nu bara, men funderar på längden på skidor och stavar... Jag är 162 cm lång och väger ca 52 kg, läste nånstans att vikten spelar roll också? Vad ska jag ha för längd? =) Tack för svar!

//r
 
Ja, någon borde det väl finnas som gör det här iaf? =)

Jag har själv inte åkt sen jag var liten, men nu är jag anmäld till Tjejvasan, heja mig!

Pjäxor har jag fått tag i, men ska köpa mig ett par skidor nu bara, men funderar på längden på skidor och stavar... Jag är 162 cm lång och väger ca 52 kg, läste nånstans att vikten spelar roll också? Vad ska jag ha för längd? =) Tack för svar!

//r
Jag åker, men på betydligt mer hobby-artad nivå (= det blir en halvmil några gånger i veckan varje gång vi är uppe i stugan i fjällen :p) men ändå ;)

Ja, vikten spelar roll. Det har visst med hårdheten på skidorna att göra, de är ju liksom uppbyggda i en båge med precis under foten som högsta punkt. Så beroende på vikt och vad man ska åka så ska man ha olika skidor. Precis som med längden.
Stavarna ja, har för mig att de ska nå typ till armhålan? Men är osäker...

Mitt tips är att kolla på typ stadium eller liknande sportaffär, där har de folk som kan sånt ;)
Annars borde det gå att läsa sig till om du tänker köpa på nätet, vilken tyngd de olika skidorna är gjorda för osv :)

Lycka till med Vasan :)

Edit: Sen är det ju olika om du ska ha vallningsfria skidor eller inte också. Misstänker att du ska ha såna som ska vallas om du ska åka långlopp, men bäst att kolla upp innan du köper :)
 
Ja, någon borde det väl finnas som gör det här iaf? =)

Jag har själv inte åkt sen jag var liten, men nu är jag anmäld till Tjejvasan, heja mig!

Pjäxor har jag fått tag i, men ska köpa mig ett par skidor nu bara, men funderar på längden på skidor och stavar... Jag är 162 cm lång och väger ca 52 kg, läste nånstans att vikten spelar roll också? Vad ska jag ha för längd? =) Tack för svar!

//r
Ska du åka tjejvasan så skulle jag säga som Idahoe, gå till en bra sportbutik som kan längdskidor och få hjälp att prova ut rätt utrustning, det är A och O för att åkningen ska fungera så bra som möjligt.
 
Vikten spelar roll i allra högsta grad!

Längden på skidan spelar ingen roll om inte spannet är rätt. Har du fel spann är det omöjligt att åka även om längden är rätt. Har du rätt spann spelar det mindre roll om skidan är lite för lång eller för kort, även om det blir lite mer svåråkt.

Spannet är upphöjningen på skidan som finns under pjäxan. Det fungerar så att när du står med vikten jämnt fördelat på båda fötterna ska det fortfarande vara luft under skidorna. Avståndet där "luften" börjar och slutar kallas spannet. När man står med all vikt på en av skidorna ska man kunna trycka ner skidan i marken så att det inte är någon luft kvar under.

Spannet gör det möjligt att använda fästvalla. När du står på spannet i nedförsbackar bromsar inte fästvallen, och när du diagonalar får du fäste av vallan.

Att mäta ut spannet själv är väldigt svårt om man inte är van. Så ta med dig pjäxorna till en sportbutik och få hjälp med en passande skida! (Det finns för övrigt olika system för bindningar också så alla pjäxor passar inte alla bindningar).

Stavar är till armhålan en bra längd om man är nybörjare. Men tänk på att det är till armhålan när du står på skidorna :)
 
Ja, någon borde det väl finnas som gör det här iaf? =)

Jag har själv inte åkt sen jag var liten, men nu är jag anmäld till Tjejvasan, heja mig!

Pjäxor har jag fått tag i, men ska köpa mig ett par skidor nu bara, men funderar på längden på skidor och stavar... Jag är 162 cm lång och väger ca 52 kg, läste nånstans att vikten spelar roll också? Vad ska jag ha för längd? =) Tack för svar!

//r

Här är en tabell samt andra tips som kan hjälpa dig lite innan du går in i en butik och blir grundlurad av en säljare. Kom ihåg att du är ute efter en klassisk skida, inte scate ...

http://www.langrenn.com/foelgende-t...for-valg-av-riktig-skilengde-.57079-7187.html
 
Här är en tabell samt andra tips som kan hjälpa dig lite innan du går in i en butik och blir grundlurad av en säljare. Kom ihåg att du är ute efter en klassisk skida, inte scate ...

http://www.langrenn.com/foelgende-t...for-valg-av-riktig-skilengde-.57079-7187.html

Varför skulle TS bli grundlurad?
De flesta säljare i riktiga sportbutiker är själva nördigt intresserade av sin sport, vill att kunden ska tycka att det är lika kul som de gör och är inte ute efter att lura någon alls.

Jag har jobbat inom min del av sportbranschen i åtta år och aldrig medvetet gått in för att lura någon och det har ingen av mina kollegor heller. Varför skulle vi göra det?
Det bygger inga långsiktiga affärsrelationer.
 
Här är en tabell samt andra tips som kan hjälpa dig lite innan du går in i en butik och blir grundlurad av en säljare. Kom ihåg att du är ute efter en klassisk skida, inte scate ...

http://www.langrenn.com/foelgende-t...for-valg-av-riktig-skilengde-.57079-7187.html
Det är därför man ska välja en butik som kan längdskidor! :D De flesta sportbutiker vet att de måste vara rädda om sina kunder och sitt rykte, speciellt i numera där rykten på FB och andra sociala medier sprids väldigt snabbt.
 
Tack för era svar och tips alla i tråden!!

Tiden sprang verkligen iväg och det blev inga skidor köpta där i september! Nu är jag ute i sista minuten, men ska försöka hitta mig ett par skidor nu o hinna träna lite och ta mig igenom Tjejvasan iaf är väl tanken fortfarande!

Har begrundat era svar och så har jag hittat en outlet här i närheten som säljer skidor och allt, ska åka dit på tisdag då det är öppet och tänkte försöka förstå mig på vad det är jag ska ha tills dess!

Jag har förstått att vikten är viktig (^^) och att skidan ska vara lite längre än jag, men hur lång verkar variera lite beroende på vilken skida.

Men, det här med valla, det verkar vara en hel vetenskap !! Men skidor med porer verkar det som jag ska ha? Men, måste jag fortfarande smeta på nåt på skidorna varje gång jag ska åka eller hur funkar det? Jag är heeelt grön på det här. Vad innebär att en skida är "vallningsfri"? Kostar geggan också en massa?? Vad kostar bindningar ungefär? (såå konstigt att sälja skidor o bindningar var för sig?!?)

//r
 
Vallningstape, enkel, istället för att varje gång smeta fästvalla på skidorna sätter du på en tape, jag brukar säkert åka upp mot 30 mil på min tape. Visst proffsvallat är säkert mycket bättre, men det tar väldigt lång tid att bli ett vallaproffs.
 
Vallningstejp låter smart!

Det beror också på vilken teknik man har och hur terrängen ser ut, jag har mest åkt i Skåne i väldigt flack terräng och kört helt utan fästvalla men det innebär såklart att man får staka en hel del.

Vill man använda fästvalla för att få lite bättre fäste är rätt spann på skidorna väldigt viktigt.

Bra bindningar är nog ännu viktigare än rätt spann.
 
För långlopp (där ingår tjejvasan) rekommenderas valla och inte vallningsfritt. Så dyrt är det inte, ett par hundra kanske? Att lära sig valla ordentligt är svårare, tejp har jag dålig koll på men låter väl som ett alternativ här. Vilken valla är bla beroende på vädret (och det är fästvallan som är det viktiga).

Fick väldigt bra hjälp på sportaffär så gå och fråga! Kan även varmt rekommendera en teknikkurs om du känner att du inte har så bra koll där. Jag bestämde mig för att åka tjejvasan (och utmanade min kära mor) med ett års varsel, efter att inte åkt alls sen jag var liten och då mest hasat runt. Vi delade på en privattimme och köpte skidor på nåt paketerbjudande.
 
Tack för era tips!

Vallningstejp har jag hört nämnas många ggr nu både här o i andra sammanhang, det känns som en bra grej. Today is the day, får se vad jag kommer hem med, wish me luck!

//r
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 808
  • Artikel Artikel
Dagbok Om jag vill slippa betala för parkering när jag åker till jobbet så kan jag ställa mig på en gratis infartsparkering som ligger ca 15...
Svar
3
· Visningar
1 990
Senast: Eloise
·
Övr. Hund Mina hundar har alltid åkt i bur, men i nuläget har jag ingen egen bil. Hittills har Rhiannon åkt i en stor kattbur som har varit lätt...
Svar
7
· Visningar
897
Senast: Red_Chili
·
Tjatter Deltagare 1. Niyama 2. cirkus 3. Emtherlia 4. hemlig 5. MikaTela 6. Artline 7. qitis 8. Ceta 9. LenaH 10. Pegasus 11. Blacksmithfarm...
16 17 18
Svar
347
· Visningar
12 120
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp