Ni som är insatta i avel.

Sv: Ni som är insatta i avel.

Hej!

Jag har ett föl e: heartbeat i år. Hon är mycket trevlig och lättlärd.
Har betäckt med honom i år igen, dock på ett annat sto.

Angående hans sperma kvalitet ska den faktiskt vara på topp. Har hört andra bli rekomenderade att byta till honom om dom inte fått dräktigt.
Mitt sto som är dräktig med honom i år har alltid varit strulig innan men tog sig på första försöket i år.
Stoet som fölade i år tog sig också på första försöket med honom:banana:

Prata med stationen, det har jag gjort och dom sa som sagt att den var på topp :bump:
 
Sv: Ni som är insatta i avel.

Stoet är ca 1,65 cm med mycket smått i släkten (har en helbror som är 1,58 och går 1,50 hoppning). Min åring var normalstor om man jämför med andra åringar. Vad jag har hört så växer Aerline H hästar sent?
 
Sv: Ni som är insatta i avel.

I sverige finns det ju nästan bara föl efter honom än så länge, men i Frankrike mm finns det äldre mkt lovande avkommor, jag tor även att det finns godkända hingstar.

Jag valde honom till min heta, ngt svårridna, men mkt kapabla sto e. landlord eftersom jag tyckte han verkade cool och ha en bra ridbarhet. Stoet är ganska liten och lågställd och det finns nästan bara smått på mödernet så därför vågade jag ta en så pass stor hingst (175cm)

Jag gillade även hans pappa Hand in glove** när han stod i Sverige.

Skickar in en bild på henne och på mamman som högdräktig.
P9050212.jpg


DSC00495.jpg
 
Sv: Ni som är insatta i avel.

Ok ja de fölen jag har sett efter J M har sett väldigt trevliga ut.
 
Sv: Ni som är insatta i avel.

Känner inte till Heartbeat, men har hört att Heartbreaker lämnar heta hästar. Har ett 4 månaders stoföl efter hingsten Upgrade (Heartbreaker-Pilot) som blev mycket lyckat, en förbättring av sin mamma med en hel del temperament, modig och tuff. Och hon har 4 vita strumpor + bläs precis som farfar, hoppas även hopptalangen gått i arv :)
 
Sv: Ni som är insatta i avel.

Nej, jag vet inte hur han är i tempramentet mer än vad hingststationen har sagt och det är klart att alla pratar vart om sina hingstar.
Jag har dock hälsat på honom när han var i falsterbo och tävlade. Var inne i boxen och gosade. Då såg han lugn och harmonisk ut. Jag tycker även att han ser trevlig och "lätt" ut att rida. God bjudning på hinder, taxerar bra, hoppar väl och inget rusande eller tjafs i munnen. Men sen är det ju ingen av oss här som vet hur han är hemma eller hur hårt hållen han är för att vara trevlig...
Det kan man ju bara spekulera i..

Jag tycker själv att hans avkommer är för unga för att veta mer vad han lämnar och eventuell ridbarhet på avkommerna.

Stoet jag har är väldigt allert och är jobbigare att uppfostra än vad hingstarna är... Hon har humör och är enveten ;)
Men sen hur mycket det är som kommer från mamma och morfar (chapman) som man vet lämnar "lite mellan öronen" vet jag inte..
 
Sv: Ni som är insatta i avel.

Ok får se hur hans sperma kvalite är nästa år, han är ju en hetkandidat
 
Sv: Ni som är insatta i avel.

*KL*

- Har du funderat på Spender S? Stor och cool, hoppar som en gud. Intressant stam franskt/tyskt.
 
Sv: Ni som är insatta i avel.

Ja det har jag men han finns väl bara på fryst?

Hennes syster har en jätte fin ettåring e Spender som ska sparas som hingstämne.
 
Sv: Ni som är insatta i avel.

Vad tycker du om Careful? Han borde lämna bra storlek och mycket ridbarhet! Vi har en ettåring i stallet e: Careful-Mowgli som redan är ca 155 cm. Hon kommer att bli stor men är väldigt snygg för att bara vara ett år, tror den kommer att bli en långbent vacker häst så småningom.
 
Sv: Ni som är insatta i avel.

Ska du betäcka iår? Har du kommit närmare ett val?:)
 
Sv: Ni som är insatta i avel.

Har tittat lite på Careful och jag gillar ju Contenderblod. Förra året fick vi på stuteriet där jag jobba en jätte fin Careful avkomma. Ritkigt snygg. Så han finns helt klar med i tankarna.

Har du bild på din?
 
Sv: Ni som är insatta i avel.

Ska du betäcka iår? Har du kommit närmare ett val?:)


Har inte bestämmt mig änu, det var tänkt att jag skulle betäcka men nu säljer jag mina andra tävlingshästar så då kanske jag tävlar henne ett år till och förhoppningsvis hittar en eller två lovande treåringar att betäcka i stället.

Hingstarna som är aktuella är:

Aerline H
Cagancho
Careful
Heartbeat

Är det dumt att använda fryst första gången.

Annars är Carland, Cardento och Emmerton intressanta.
 
Sv: Ni som är insatta i avel.

cagancho och aerline H har ju av dessa lite äldre avkommor du kan se o se vad de ger...det är ju en fördel!

jag tror mkt på cagancho på ston som ej är allt för stora o grova!

Fick höra av min kompis häromdan som har 70 hästar o sett en hel del avkommor av många hingstar att hon ej tyckte att cagancho gav grovt. Högresta o ädla o ändå stora...

Aerline H har jag ej sett avkommor till men han själv är lite långsam för min smak men kanske han ger annorlunda än vad han är och har man ett sto som är kvick blir det nog bra! Intressant stam..o fel färg ;).
 
Sv: Ni som är insatta i avel.

Concorde vore förresten väldigt spännande på ditt sto då det dels blir linjeavel på Marco polo o dels kombinationen Nimmerdor o Voltaire som skall vara riktigt bra!

Vet dock ej vem som tar in honom nu. Vet att Eklund gjorde det förut.

Concorde är en av de bästa förärvarna genom tiderna!
 
Sv: Ni som är insatta i avel.

Mitt sto är väldigt kvick, nästan för kvick ;) och jag har sett många fina avkommor Aerline-Elmshorn så därför lockar det.

Vet du om det finns någon film på Cagancho någonstanns? Finns ingen på hemsidan.

Angående Concorde så vet jag inte så mycket om honom. Var väl Eklunda som hade honom i sitt program men hittar honom inte nu.
 
Sv: Ni som är insatta i avel.

Heartbeat eller Careful tycker jag låter bra till ditt sto. Tornesch har du inte funderat på? Han har ju visat att han funkar både i sporten och på blupen verkar ju avkommorna lovande. Cagancho hade jag tvekat på, hellre då Empire från "samma" ställe.
Om du vågar prova fryst, vilket jag inte ser några problem med då stoet ju är ungt, är Cardento ju ett toppenval, hans avkommors resultat är ju outstanding!
 
Sv: Ni som är insatta i avel.

Heartbeat eller Careful tycker jag låter bra till ditt sto. Tornesch har du inte funderat på? Han har ju visat att han funkar både i sporten och på blupen verkar ju avkommorna lovande. Cagancho hade jag tvekat på, hellre då Empire från "samma" ställe.
Om du vågar prova fryst, vilket jag inte ser några problem med då stoet ju är ungt, är Cardento ju ett toppenval, hans avkommors resultat är ju outstanding!


Ja Cardento är ju en favorit och sen har han ju visat vad han går för.

Angående Tornesch och Empire tycker jag det är två mycket fina hingstar och vi fick avkommor efter dem förra året som ser mycket lovande ut men till mitt sto är de för små. Mitt sto är bara 1,59 och även om hon har störe hästar bakom sig så vågar jag inte chansa.
Hade jag haft en passande sto hade jag inte tveckat att ta någon av de.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 732
Senast: Görel
·
Avel Pga av en olycka i söndags där jag fick en fraktur på en ryggkota och måste vara borta fran tävlingsbanorna ett halvår tänkte jag...
2
Svar
37
· Visningar
5 163
Senast: maria_b
·
Avel jag håller på att vela fram och tillbaka för tillfället när det gäller betäckning av mitt sto.. Både när det gäller hingst och om jag...
2
Svar
24
· Visningar
2 554
C
Avel Vore tacksam för lite idéer och tips på en bra och komplett hingst till mitt sto. Har precis bestämt mig för att nog ska betäcka om och...
Svar
2
· Visningar
818
Senast: Cessan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Bästa film

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp