Ni som är insatta i avel.

Emsan

Trådstartare
Har ett 5-årigt sto e.Elmshorn-Zadok(Nimmerdor-Marco Polo)-Persian Path xx som jag funderar på att betäcka nästa år om hon inte kvalar in till Scandinavien Open. Vet att ni är många här som är jätte duktigt på avel så därför är jag nyfiken om vad ni tycker passar till detta sto.

Hon har nu som 5.åring tävlat upp till 1.25 med felfria runder. Hon har jätte trevliga gångarter framförallt traven. Hoppar med spänst och stor försiktighet. Hon är tuff,orädd och har rätt mycket humör så hingsten måste ha bra temperament och vara ca 170 eller större då denna lilla tjej är 1.60 och väldigt smäcker.

Hingsten ska förhoppningsvis kunna ge avkomman storlek, bra temperament och önskvärt lite bättre kapacitet.

20769855.jpg

pic_show_id9941843.html

9941789.jpg
 
Sv: Ni som är insatta i avel.

De hingstarna jag har tittat lite på är Heartbeat, Ronaldinho H, Carassini L. Sen tycker jag väldigt mycket om Camaro M men han ska väl ge rätt skarpa avkommor? och då vågar jag inte med honom.
 
Sv: Ni som är insatta i avel.

Har du kikat något på Aerline H? Han ger väldigt trevliga avkommor med god ridbarhet, bra hoppteknik och treviligt temperament.
 
Sv: Ni som är insatta i avel.

Ja jag har tittat på honom också då min har en syster som fått en avkomma e honom och som har blivit mycket bra och högt bedömd. Men vad ger han storleksmässigt?
 
Sv: Ni som är insatta i avel.

De hästar jag har sett efter honom har varit omkring 165 cm höga, ibland större.
 
Sv: Ni som är insatta i avel.

Någon som har avkommor e. Heartbeat, Ronaldinho H, Carassini L, Camaro M och Aerline och som vill berätta lite mer om dem. Eller vad ni har för erfarenheter av hingstarna+
 
Sv: Ni som är insatta i avel.

Hej !!

Jag kommer att försöka följa din tråd, eftersom jag eventuellt ska betäcka mitt sto nästa år. Hon är syster-dotter till ditt fina sto, på mammans sida. Fanory är min tjejs mormor.

Det jag kan säga är att jag tittat mycket på samma hingstar som du, Heartbeat är helt outstanding i mitt tycke. Men man kan ju inte alltid gå efter hjärtat :cry:
Aerline H är nästa kandidat.

Sen har jag en uppsjö "ideér" som jag måste landa i och föra diskussion om med andra kunniga inom avel. Eftersom jag bara avlat för "husbehov" och gått efter hjärtat tidigare. Nu vill jag göra det "riktigt". Det tråkiga är att dessa trådar ofta dör ut, har absolut mest att göra med sitt egna engagemang. En "träff" med någon riktig kunnig hade varit guld värd för mig. Här finns ju en uppsjö fina hingstar som säket hade passat ypperligt.
 
Sv: Ni som är insatta i avel.

Ok kul! Är din efter Hip Hop-Cotus?

Äger du E syster också eller bara hennes avkomma?

Ja Heartbeat är helt underbar tyvärr har han väldigt dyr språngavgift, så vet inte om man vågar ta honom när det är första gången hon ska betäckas. Annars är ju Aerline ett säkert kort. Har börjat titta på Cagancho också som är jätte fin.
 
Sv: Ni som är insatta i avel.

Någon som har avkommor e. Heartbeat, Ronaldinho H, Carassini L, Camaro M och Aerline och som vill berätta lite mer om dem. Eller vad ni har för erfarenheter av hingstarna+


Mitt sto försökte vi få dräktig med Heartbeat i år. Tyvärr lyckades vi inte och det blev en rätt dyr historia. Hon brukar annars ta sig på första försöket och vi tog prover på henne och allt såg bra ut. Nu vet man ju aldrig vad som var orsaken att hon inte blev dräktig, men det kan nog vara värt att rota lite i hans spermakvalitet innan man bestämmer sig. Den kanske är strålande, jag vet inte faktiskt. Men sen blir det ju också alltid sämre när den transporteras en bit.
 
Sv: Ni som är insatta i avel.

Hej igen :)
Ja, Hip Hop - Cortus. Nej, jag var bara fodervärd åt E´s syster. Jag hade gärna ägt henne, en helt underbar lady. Fodervärdsavtalet utgick ifrån att hon skulle betäckas, och resultatet blev min lilla tjej. Blir förhoppningsvis lika bra att ha att göra med som sin mamma, det verkar väldigt lovande än så länge.

Det jag funderar lite på är just hennes storlek, hon är inte så stor...ännu iallafall. Hennes mamma är ca 165. Men din fina är ju inte heller så stor, om jag förstod det rätt ? Å andra sidan gillar jag hästar som inte är för stora, men lite till hade varit önskvärt.

Så... vart lutar det ? Aerline ? (Du gillar uppenbarligen också Nimmerdor, men ska man ha han fler gånger ?)
 
Sv: Ni som är insatta i avel.

Heartbeat är ju bara så fin. :love:

Hade jag haft ett sto som passade med honom skulle jag inte tveka en sekund.

Annars ger Aerline bra avkommor och hade nog passat ditt sto som har lite temperament.

Cagancho avkommor har jag inte sett så många men de jag sett har varit väldigt fina. Sen har han ju själv visat att han är en duktig tävlingshäst med plac i svårhoppning.
 
Sv: Ni som är insatta i avel.

Som det är nu så är det Heartbeat, Catageno, Ronaldinho H och Aerline H som är mest intressant.
 
Sv: Ni som är insatta i avel.

Jag har en fantastiskt fin hingstunge e. HeartBeat:) Ser ut som en "mini" HeartBeat, han är sv.fux och 4 vita ben och bläs, mkt vacker halsansättning och trevligt coolt temperament.

Jag rekommenderar honom varmt! Min tog sig på ett försök förra året, kan vara ett "krångel"sto med infektioner ibland...Har dräktigt i år med Clinton I, men kan tänka mig att gå tillbaka till honom nästa år...

Men kolla upp sperma kvaliten, sen är det ju också avhängt av att du har en bra veterinär som "timar" rätt...
 
Sv: Ni som är insatta i avel.

Min åring e. Aerline H - Elmshorn- Krocket avlivades i början av sommaren pga benbrott men FY vilken underbar liten häst! Jag kan varmt rekomendera Aerline H även om jag inte fick se mer av hans anlag :love:.

Min kille var otroligt social, lugn, och tillgiven. Det var en snygg häst, Han var lite utåttåad men det rättade till sig efter hand och hade troligen inte synts vid vuxen ålder enligt hovslagare+veterinär).

albingalopp.jpg

albinochocx.jpg

Bild018_edited.jpg


Tyvärr bedömdes han inte på fölvisningen på grund av hovböld. fråga om du undrar något.
 
Sv: Ni som är insatta i avel.

Jag tror verkligen på cagancho som förärvare med calidoblodet bakom som stark nedärver bra galopp o mkt elasticitet!!

Vill man ha en snygg o elastisk avkomma med bra kap i hoppning o bra galopp så verkar cagancho passa många olika ston. Har inte sett en enda som ej har riktigt bra galopp o överlinje. själv är han ju ej så stor heller o definitivt ej tung som det står i hingstkatalogen. jag blev mkt förvånad över det när jag såg honom o Lene som äger honom har ingen aning om varför de bedömt honom som tung.

Min är ju jättefin men det är inte bara den som jag baserar det jag skriver på.

Senast i helgen såg jag 2 på 4 års som var jättefina. Den ena med Robin Z o den var mkt elastisk o bedömdes ha stor kapacitet. Inte alls lik Robin Z som ju ger raka tråkiga bakben tex.

Skall förhoppningsvis se flerpå Breeders nu.

linjeavla på Nimmerdor är inte heller fel!!
 
Sv: Ni som är insatta i avel.

Nog är han grov, har sett honom mkt på tävlingar genom åren och gillar honom för övrigt men tycker han är för grov.
 
Sv: Ni som är insatta i avel.

han är absolut ej tung som det står i hingstkatalogen o ej speciellt grov heller. Riktigt smidig o går bättre nu när Niklas rider honom bättre med handen. Ruskigt nära att vinna SM!

Men vad som är intressant är ju vad hingstarna lämnar. Vad jag sett o hört så lämnar han elastiska riktigt snygga med en underbar galopp. inte tunga eller grova (om inte mödernet är det iofs, inte sett några sådana men den jag såg på 4 års i strömsholm antar jag hade en biffig mamma med RZ o irländskt å mödernet)
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som är insatta i avel.

Hur var din storleksmässigt? Och hur stor är mamman.

Har sett många fina Aerline avkommor med Elmshorn som morfar men de flesta har varit rätt små vad jag har för mig, strax över 1.60.

Vill ju gärna ha en lite stötte avkomma.
 
Sv: Ni som är insatta i avel.

Ja Cagancho tycker jag bara mer och mer om. Men blir hans avkommar mot det hetare hållet? Min flicka är ju het och hoppar, bockar och studsar mellan hinderna av ren glädje.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 732
Senast: Görel
·
Avel Pga av en olycka i söndags där jag fick en fraktur på en ryggkota och måste vara borta fran tävlingsbanorna ett halvår tänkte jag...
2
Svar
37
· Visningar
5 163
Senast: maria_b
·
Avel jag håller på att vela fram och tillbaka för tillfället när det gäller betäckning av mitt sto.. Både när det gäller hingst och om jag...
2
Svar
24
· Visningar
2 554
C
Avel Vore tacksam för lite idéer och tips på en bra och komplett hingst till mitt sto. Har precis bestämt mig för att nog ska betäcka om och...
Svar
2
· Visningar
818
Senast: Cessan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Bästa film

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp