Ni med valpar..

A

AWAKE

Vad ger ni era valpar för foder? Hur många ggr om dagen får de mat samt hur mycket åt gången?
 
Sv: Ni med valpar..

Royal canin mini junior, 2 ggr per dag och 1½ dl per gång
(ibland kan det bli lite mer).
Min hund är en chinese crested dog och snart 6 mån gammal.
 
Sv: Ni med valpar..

Vad ger ni era valpar för foder? Hur många ggr om dagen får de mat samt hur mycket åt gången?
Sådant här (och andra frågor du ställer) får man normalt veta utav uppfödaren till valpen, om den är seriös vill säga:angel:
 
Sv: Ni med valpar..

Hill´s puppy chicken, nästan 6 dl 3 ggr/dag.
Hunden är en 4½ månad gammal bc.
 
Sv: Ni med valpar..

Jag gav 2 dl? Royal 4 ggr/dag när våran var liten. Efter ca 3 mån minskade vi ned till tre ggr/dag och nu är han 11 mån men får fortfarande tre ggr/dag då han äter bättre om han får fler små portioner!
 
Sv: Ni med valpar..

När min var liten fick hon RC en period(har glömt vilken sort) och Hills en period.
Nu äter hon carrier, men ska eg äta best in show(som de normalt äter båda två)
Har carrier just nu pga att jag testade foderbyte när hon var lite kliig... och nu måste hon äta upp säcken, som är stoor när man bara äter 4 dl om dagen.
Har som tur är en hund med väldigt bra mage, kan äta nästan vad som helst utan att bli dålig i magen och påverkas inte alls av foderbyten:bow:


När hon var 2-4 månader fick hon fyra gånger om dagen.
4-6 månader fick hon tre gånger om dagen
Från 6 månader och framåt fick hon 2. Samma nu och nu är hon precis 1 år.
 
Senast ändrad:
Sv: Ni med valpar..

Sådant här (och andra frågor du ställer) får man normalt veta utav uppfödaren till valpen, om den är seriös vill säga:angel:

Herregud! Det är inte för att jag inte vet vad jag ska ge min valp utan för att jag är nyfiken på vad ni andra ger. :idea:
 
Sv: Ni med valpar..

Bearded collie 3 månader får RC junior medium fri tillgång.
 
Sv: Ni med valpar..

Sådant här (och andra frågor du ställer) får man normalt veta utav uppfödaren till valpen, om den är seriös vill säga:angel:

Det här är en tråd om FODER! Oavsett hur seriös uppfödare man än har köpt sin hund av, så kan man väl vara nyfiken!? Jag har en 16 v cockervalp, köpt från en mkt välrenommerad uppfödare, o självklart fick jag med matlista. Det hindrar mig inte ifrån att nyfiket öppna denna tråd för att läsa om vad andra ger sina valpar. Det kanske var av den anledningen AWAKE starade tråden?

Jag köper inte heller hennes resonemang om att bladnraser är friskare o bättre än renraser, men därför behöver man väl inte kapa varenda tråd hon skapar bara för att få påpeka saker som kan kopplas till det?

Detta är ett forum där man kan fråga saker. Många av sakerna kan man också ta reda på på andra sätt, t ex genom uppfödare, tränare, böcker mm, men man kanske väljer forumet om inte annat som komplement...

Till TS: Min 16 v cockervalp äter Precept Plus Puppy (den stora äter samma, fast självklart vuxenvarianten). ca 200 gram om dagen uppdelat på tre mål. Hon äter glatt upp för det mesta, ibland lämnar hon lite.
 
Sv: Ni med valpar..

Jag är bara nyfiken på vilka foder ni använder. Det tycks ju variera en hel del.. :smirk:
 
Sv: Ni med valpar..

Atlaz åt det som vår uppfödare rekomenderade, alltså Precept Foundation.. Han blev dock väldigt smal under en period och fick äta kopiösa mängder..

Då böt vi till Royal Canins Energy 4400 ( efter tips från en här på buke )

Då kunde vi plötligt ge normal giva och han blev grymt fin i kroppen.

Atlaz var en Grand Danois .
 
Sv: Ni med valpar..

Min colliepojk på 12v får följande
7.00 2-3dl Majsvälling
11.00 1½dl Husses torrfoder junior + 1½dl Doggy Jr (uppblött med vatten)
15.00 samma som ovan fast blandat med fil
20.00 2-3dl Majsvälling
 
Sv: Ni med valpar..

8-16 V : mat 4ggr/dag 1 1/2 -2dl/måltid
Har sedan ökat med 1/4dl /måltid varje måndag.

4-6mån : Mat 3ggr/dag mängden mat ökas fortfarande som tidigare. Äter ca:3-4dl/måltid.

Fr.6mån : Mat2ggr/dag 5-6dl/mål.

Detta går jag efter, funkar bra hittils. Min Golden får Royal Canin Maxi Junior, har fått hela tiden o ska ha till han är 15mån. Allt enligt uppfödare. (Han är 5mån nu)

Jätte bra tråd, då det syns att många har olika erfarenheter. O de är kul o dela med sig.
 
Sv: Ni med valpar..

Har en labbevalp på 6månader...

Han äter Eukanuba pga magproblem som han hade tidigare.. nu funkar det dock väldigt bra.

3dl/mål 3ggr/dag
 
Sv: Ni med valpar..

Hill's Puppy, två eller tre gånger om dagen beroende på om vi är hemma på eftermiddagen eller inte. Han får den mängd som anges på påsen.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Som rubriken lyder så undrar jag vad ni har för foder till valp? Det finns ju mer val av foder än man kan räkna nästan! Min kom...
2
Svar
22
· Visningar
1 119
Senast: linnsan
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 155
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
507
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
21 397
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp