Ni med väldigt små hundar, Obs! Långt!!

Armani__

Trådstartare
typ chihuahua, shih tzu etc. ja, de som väger under 5 kg och bara är en skit hög :D
Har ju en liten blandras-tik som hänger med på precis allt. Hon är nu 10 månader, och ibland förundras jag över hur mycket denna lilla varelse orkar (fysiskt sett). Jag menar, hon är ju fortfarande valp och jag oroar mig för att jag "pressar" henne och att hon får anstränga sig mer fysiskt än vad hon borde.

Jag brukar gå på helhetsintrycket, läsa av hur fysiskt trött hon är etc., och än så länge har jag inte varit med om att hon tröttnat. Annars är det ju nimmt och bara ta henne under armen och fortsätta sedan, vilket jag gjorde tidigare, men då ville hon bara ner och fortsätta gå på egen hand.

Nu häromdagen var hon med för första gången på en ridtur, d.v.s jag red på hästen och hon sprang på marken. Skötte sig exemplariskt och kommandona satt precis som de skulle (och katt-halsbandet på (med pingla) så hästen hör henne, för hon är ju så liten och syns knappt i mellanåt :p). Visst kanon-bra verkligen. Rundan var väl på 3-4 km, mest skritt (för valpen, blev det ju då till att springa ifatt i mellanåt) och lite trav och då fick valpen minsan kuta! Och sedan tillbaks till stallet. När jag ryktade hade hon fullt pådrag utanför med att jaga insekter, alltså inget sovande och vilande där inte.
Var ute och gick 8 km för ett tag sedan med henne, grannen och hennes hund i samma storlek (dock vuxen). Trodde hon skulle dö av trötthet (speciellt så som de sprang i början), men icke. Hon försökte in i det längsta med att ha igång honom, och han gick tillslut undan för att slippa springa :crazy:. Visst, senn när vi kom hem var hon ju trött och sov som en stock, kan det vara så att hon inte har ro att känna efter när hon är ute?

Hon är ju så gott som uppväxt med mina föräldrars rottweiler och har ju redan från början fått hålla ett högt tempo för att hänga med honom (3-årig hane),vilket heller aldrig har varit någotproblem, utan snarare honsom tröttat ut honom.

Hur är det med era små-hundar? Är detta vanligt bland småttingar, eller är det min som är ovanligt tossig, eller är det jag som gör fel?

I övrigt är hon världens lydigaste, som sagt, alla kommandon sitter, hon är väldigt lojal, följsam och sammarbetsvillig på alla plan, gör helt enkelt allt man ber henne om och mer där till, och alltid med glädje.

Berätta gärna om era småttingar, det är så lätt att man (jag) blir enkelspårig och "hemma-blind", så vill gärna höra kring era idéer och funderingar. Tack sålänge, hoppas på många svar!
 
Sv: Ni med väldigt små hundar, Obs! Långt!!

Jag tycker inte det är konstigt att din "dvärg" orkar mer än rottisen... :angel:

Min dvärgpudeltik väger precis 5 kg och jag tränar viltspår med henne. Hon är en ångmaskin i skogen, finns inget som hejdar henne och fysiskt orkar hon typ hur mycket som helst i motionsväg.
 
Sv: Ni med väldigt små hundar, Obs! Långt!!

Jag tycker som du, man ska gå på intrycket av hur mycket hunden orkar. Samtidigt är det lätt hänt att valpar och unghundar inte känner av själva alltid när det räcker. Då kanske man måste avbryta dem så att de kan vila. :)
 
Sv: Ni med väldigt små hundar, Obs! Långt!!

Nej det är väl inte så konstigt egentligen. Dessutom är ju rottisen tung, och även om han är fysiskt starkare så orkar han inte mer än henne ändå :D

Men vad roligt att träna spår, och faktiskt med en hund som inte är så vanlig bland viltspår, väl? Min sambo är ju jaktintresserad (håller på med jaktlicensen nu), kanske ska låta honom ta hunden och träna viltspår tillsammans? Själv har jag inte tiden till att träna spår med henne just nu, det har sambon (man får ju dela upp det ;), och han hade nog blivit glad om jag lämnat över lite hundansvar åt honom, kontrollfreak som jag är :angel:) Däremot vill jag gärna träna agillity med henne, det tycker jag hade varit roligt, och lydnad :love:
 
Sv: Ni med väldigt små hundar, Obs! Långt!!

Jag tycker som du, man ska gå på intrycket av hur mycket hunden orkar. Samtidigt är det lätt hänt att valpar och unghundar inte känner av själva alltid när det räcker. Då kanske man måste avbryta dem så att de kan vila. :)

Vad skönt att fler tycker som jag, då är jag kanske inte helt fel ute ändå!
Har också funderat på det, om det kan vara så att valpar inte känner av sina begränsningar på samma sätt. Det kan nog mycket väl vara så faktiskt. Kanske det är viktigt att gå in och bryta henne ändå, för just nu (med andra hundar speciellt), far hon fram som en bulldoser: tuff, fysiskt god kondition och en riktig arbetsmyra, en hund helt i min smak, men kanske inte vid 10 månaders ålder? :D
 
Sv: Ni med väldigt små hundar, Obs! Långt!!

Uno (1,9kg) är lätt ute i skogen och promenerar (läs han springer fram och tillbaka) en 3-4 timmar utan problem, det är matte som blir trött i fötterna först :p
 
Sv: Ni med väldigt små hundar, Obs! Långt!!

Hehe precis ;) Jag har varit ganska försiktig med min valp (5 mån nu) och han får inte leka för mkt. Å andra sidan är han ganska lat av sig också så det är väl ingen fara för hans del :angel:
 
Sv: Ni med väldigt små hundar, Obs! Långt!!

Jag tycker man ska tänka lite åt hunden när den är så ung. Allt är roligt och hunden vill hänga med på allt och iaf min hund(dvärgpinscher) skulle inte drömma om att visa för mig att hon var trött när det hände något roligt när hon var i den åldern. Så jag tycker att man ska som ägare se till att hunden får ordentlig vila emellan. Hinner hunden inte vila blir den stressad istället. Så bara du låter hunden vila emellan aktiviteterna tror jag inte det är någon fara.
 
Sv: Ni med väldigt små hundar, Obs! Långt!!

Nu vet jag inte om jag får vara med, men min tik väger 6.5 så ändå rätt liten, och hon är uppväxt med grandisar så hon har från början fått hålla tempo för att ens få vara med och leka, och är även van med tuffare tag.
och de må ja då säga, hennes energi tar ALDRIG slut, hon hänger med på ridturer i båda skritt,trav och galopp, och i galoppen ser man abra ett streck som drar förbi.

Hon är en blandras mellan cavalier/pappilon och är 1 år.
 
Sv: Ni med väldigt små hundar, Obs! Långt!!

OT men jag skulle aldrig våga ta med en så liten hund på ridtur! Det händer tillräckligt ofta att större hundar får sina tassar söndertrampade av hästar när de är med på ridturer. Skulle hästen råka trampa på din hund så finns det inte en chans att hunden kommer undan med "bara" en skada. Ryggen kommer knäckas alternativt en tass mosas totalt bortom räddning!
 
Sv: Ni med väldigt små hundar, Obs! Långt!!

Min lilla italienska vinthund på 3 kg är med mig på mina vandringar på uppemot 2 mil. Vi går ju sakta och vilar en del och har mat med då. Häromdagen sprang hon ifrån min mammas kungspudel :D
 
Sv: Ni med väldigt små hundar, Obs! Långt!!

Nej det är möjligt, men jag har det och det fungerar bra.
Har som sagt en kattpingla i halsbandet så häten hör var hon är, hon håller sig framför hästen, är det så att hon stannar och nosar på något etc. och jag + häst hamnar framför så görs det en halt så hon får springa förbi igen :D
Säkerhet främst, absolut.
 
Sv: Ni med väldigt små hundar, Obs! Långt!!

Jag tycker man ska tänka lite åt hunden när den är så ung. Allt är roligt och hunden vill hänga med på allt och iaf min hund(dvärgpinscher) skulle inte drömma om att visa för mig att hon var trött när det hände något roligt när hon var i den åldern. Så jag tycker att man ska som ägare se till att hunden får ordentlig vila emellan. Hinner hunden inte vila blir den stressad istället. Så bara du låter hunden vila emellan aktiviteterna tror jag inte det är någon fara.

Nej, min lilla vovva visar deffinitivt inte att hon är trött, med vilje iaf. Men manlär sig läsa av vissa signaler efter ett tag. T.ex. när hon är somtröttast på hon riktiga "schnauzer-ryck" och springer det fortaste hon kan, runt och runt. Kvittar om det är inomhus eller ute, hon bara kutar. Då brukar jag efter några varm stoppa henne och lugna ner henne en stund så hon sedan kan slappna av.
Man lär sig kvickt läsa av dem så liven ;)
 
Sv: Ni med väldigt små hundar, Obs! Långt!!

Min lilla italienska vinthund på 3 kg är med mig på mina vandringar på uppemot 2 mil. Vi går ju sakta och vilar en del och har mat med då. Häromdagen sprang hon ifrån min mammas kungspudel :D

Ja det är helt sjukt vad dom är snabba, trots sin ringa storlek, underbart!
 
Sv: Ni med väldigt små hundar, Obs! Långt!!

Då finns det fler än min lilla vovva som är med på det mesta, till och med ridturer :).
Kanske blir de mer härdade när de växer upp med stora regäla hundar. Tror det på min iaf. Mina föräldrar har ju som sagt rottisen och mina svärföräldrar har en stor blandras-tik som valpisen leker mycket med. Hon passar bäst med stora hundar, kanske för att hon är mest van vid dessa?
 
Sv: Ni med väldigt små hundar, Obs! Långt!!

Uno (1,9kg) är lätt ute i skogen och promenerar (läs han springer fram och tillbaka) en 3-4 timmar utan problem, det är matte som blir trött i fötterna först :p

Haha, känner igen det där med fötterna :D
Hur gammal är Uno? Har för mig att han inte är så gammal, eller?
 
Sv: Ni med väldigt små hundar, Obs! Långt!!

Nej, min lilla vovva visar deffinitivt inte att hon är trött, med vilje iaf. Men manlär sig läsa av vissa signaler efter ett tag. T.ex. när hon är somtröttast på hon riktiga "schnauzer-ryck" och springer det fortaste hon kan, runt och runt. Kvittar om det är inomhus eller ute, hon bara kutar. Då brukar jag efter några varm stoppa henne och lugna ner henne en stund så hon sedan kan slappna av.
Man lär sig kvickt läsa av dem så liven ;)

Precis och bara man gör det så tror jag man kan ha med dem på vad som helt för de orkar massor, min lilla vovve har hängt med husse när han sprungit milen och är lika pigg när hon kommer tillbaka.
 
Sv: Ni med väldigt små hundar, Obs! Långt!!

Nej det är möjligt, men jag har det och det fungerar bra.
Har som sagt en kattpingla i halsbandet så häten hör var hon är, hon håller sig framför hästen, är det så att hon stannar och nosar på något etc. och jag + häst hamnar framför så görs det en halt så hon får springa förbi igen :D
Säkerhet främst, absolut.

Men vad händer om hästen blir rädd för något och kastar sig hejdlöst - på hunden?
 
Sv: Ni med väldigt små hundar, Obs! Långt!!

Nej det är möjligt, men jag har det och det fungerar bra.
Har som sagt en kattpingla i halsbandet så häten hör var hon är, hon håller sig framför hästen, är det så att hon stannar och nosar på något etc. och jag + häst hamnar framför så görs det en halt så hon får springa förbi igen :D
Säkerhet främst, absolut.

Fungerar bra hittills ja. En kattpingla kommer inte få din häst att ta hänsyn till hunden den dagen den skyggar för en fågel i skogen, eller vad den nu kan hoppa till för. Det är en alldeles för onödig risk att ta och det är absolut inte värt det. Har man valt att skaffa en hund och en häst så ska man ha tid att aktivera dem var för sig utan att behöva utsätta någon av dem för onödiga och dumma risker.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vår staffe fyller 13 till årsskiftet. Han har varit helt döv sedan minst ett år tillbaka men i övrigt är han i fysiskt fin form. I...
Svar
5
· Visningar
1 883
Senast: escodobe
·
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 627
Senast: Amaranthe
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 321
Senast: Sel
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 665
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp