Ni med utekaniner

M

mini

Hur har ni det i burarna? Nu när det börjar bli kallt?
Våra har spån i botten, ett isolerat hus fullt med halm och jag lägger halm på golvet. Grejen är att de drar in ALLT från burgolvet in i huset, så de kommer inte in:smirk:.Proppfullt, spån, halm, spånet från toalettlådan, hö. Sedan ligger de i kylan direkt på golvet. Fryser de inte???
Är det någon som vet varför de gör så?

Sv: Ni med utekaniner

Jag har ett lager med spån och ett lager med halm, Josiah och Stella, och mina tre ungdjurspojkar som bor tillsammans, utnyttjar varandras värme och brukar strunta i halmen helt, och bara käka upp den istället :P Alexis som har tunn "harpäls" bygger ett bo av all halm så i resten av buren ligger det bara spån på bottnen, medans Talia bara biter ner det i små små bitar och rör runt med spånet.

Tror inte du behöver oroa dig för att de ska frysa, de byter ju till vinterpäls av en anledning. Du kan se på dem att de brukar sitta och burra upp sig, på det viset så samlas varmluft i ett isolerande lager "mellan" varje enskilt pälstrå, så de håller värmen. Ser man bara till att de alltid har halm om det skulle komma en köldknäpp, så ska de klara sig :)

:) Tack, det är vår första vinter med våra små godingar, så man vill ju att de ska ha det bra!
Vilka personligheter de är...

Jag har också mina ute för första året och är lite nervös, för precis som dina så vägrar dom använda bodelen med halm, dom burrar ihop sig... Första tiden var jag skit nervös och proppade bodelen full med halm och förstod inte varför dom aldrig gick in, sen tog jag ut lite av halmen för dom kom inte in för det var för mycket :angel:
Snacka om missriktad välvilja.... :o

Mina kaniner puttade bort all halm och la sig direkt på golvet. Förstår inte hur de inte frös!!!!
Nåja, vi hade frostvakt till vattnet så det inte frös, därför var det alltid varmt under vattenskålen. Kaninerna lade sig alltid precis intill vattnet och njöt av värmen, haha.
Gav dem fri tillgång till hö och lite extra foder. De hade alltid massvis med halm.

Har spån i botten och i ett hörn i buren brukar han bädda in sig i hö och där ligger han ca 90% av tiden... Han har även ett hus som han bäddat med spån, halm, hö och en hel del päls. Men där ligger han sällan.

När jag hade kanin isolerade jag buren med frigolit(med linoleummatta ovanpå för att den inte skulle typ mögla lr nåt) oxå hade han massa spån, hö och halm. han sov inne i huset bäddat med halm. jag la mej inte i hur han bäddade där det fick han sköta själv;)

Tack för era svar:) Hur ofta ska man då byta i deras isolerade hus? Jag gör det varje vecka när vi "storstädar", det kanske är dumt när de fixat och donat och gjort " fint"?

kaniner har ju så som många andra djur vinterpäls. Våran familj har två kaniner som bor i ett insolerathus med spån i botten , sedan ett tunt lager halm och spån där kaninen bajsar ( våra har ett speccielt hörn ). Då slipper du få spån in i huset och det blir lätt att göra rent då det är spån vid "toan" och spån i botten av buren. Har alltid färskt hö hos kaninerna och matar kvällen med vanlig gnagarblandning men man får se till så att vattnet inte fryser och till det har jag gjort om min vattenflaska som funkar bra , kanske inte om det är för mycket minus dock. Jag har en vanlig vattenflaska som jag lindat isolering och sedan silvertejp runt och tunn vadd och silvertejp på pipen som slutar lite innan där kaninen dricker. Men återigen till buren. Jag har min bur i en hundgård så kaninerna även på vintern kan skutta ut i hundgården där jag skottar halva så de kan välja om de vill vara i mycket snö eller lite.

Tack för era svar:) Hur ofta ska man då byta i deras isolerade hus? Jag gör det varje vecka när vi "storstädar", det kanske är dumt när de fixat och donat och gjort " fint"?

Jag rengör hans hus väldigt sällan, han gör ju ändå inte sina behov där och han blir fly förbannad om jag rör hans hus där han boat. Så han får som han vill.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 206
Senast: Ridinglady
·
Däggdjur Vi har två dvärgvädurar som bor i ett litet hägn(2x2 m) i trädgården. De har tillgång till isolerad bolåda full med fräsch halm(1x1,5...
Svar
12
· Visningar
2 124
Senast: skiesabove
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 390
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 986
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?