ni med travshettis?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare mizz_perfect
  • Startdatum Startdatum
M

mizz_perfect

Ni som har en shettis som är travtränad med bra travstam och är själv för gamal för att tävla hur gör ni?
jag har kollat runt lite efter kusk men verkar inte finnas någon som är intresserad tyvärr.
hästen är iofs inte tränad än men jag vill gärna att den blivande kusken ska få vara med från början med körningen så att de lär känna varandra. vart får man tag på någon som kan/vill köra och som bor i närheten? vart har ni fått tag i era kuskar?

För oss var det tvärtom... Dottern var 10 år och skulle börja köra för licens och vi har bara russ... Vi satte in några annonser bla här på Buke.
Vi fick flera svar och valde att leasa en valack som fanns bara 8 mil hemifrån.

Det är tyvärr inte alltid kuskarna är så himla intresserade av att vara med från början, enligt min erfarenhet. Det finns MÅNGA kuskar som väldigt gärna kör lopp med ponnyerna, men träna dem får man nog allt göra själv - såvida man inte lyckas låna/leasa ut ponnyn. (jag VILL helst ha mina ponnysar hemma)
Barnen är ofta inte så beroende av att "lära känna" ponnyn som vi vuxna tror...

Försök få kontakt med någon familj som är insyltad i ponnytravet och börja med att erbjuda barnen att köra lopp.
Kör in och träna ponnyns själv, tills den är startklar. När den sen är kvalad och gärna startad några gånger så brukar det vara mycket lättare att få tag i villiga kuskar. Då vet man ju hur ponnyn beter sig på banan och man kan lättare se hur pass kapabel den egentligen är. För det räcker inte med en bra travstam för att de ska vara bra själva, de måste dels ha ärvt kapaciteten och dels kunna utnyttja den på rätt sätt på banan. (min egen "stjärna" t.ex är lite för het än så länge för att kunn anyttja sin kapacitet fult ut :crazy:)
Och faktum är att än så länge är inte shettisaveln sådär värst inriktad på trav ELLER utställning, utan fortfarande finns många oprövade stammar som mycket väl kan vara minst lika bra som de befintliga. Med det vill jag säja att stammen inte behöver betyda så himla mycket, varken positivt eller negativt, för tilltänkta kuskar.

Lycka till!

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
836
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 333
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 955
Senast: super
·
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 809
Senast: Oh_really
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar