Ni med svårmockade hästar!

Sv: Ni med svårmockade hästar!

Jag hade mina hästar (2 st) på spån.
Stoet är renlig och tar bara 5 minuter att mocka åt, men vallacken tog 1 timme!:crazy:
Provade att gå över till halm med lite spån i botten och vilken skillnad.:D
Nu står mina inne nästan hela dygnet pga sjukdom och det tar mig ca 30 min att mocka 2 stora boxar:angel:

ni med torv...är det bara jag eller luktar inte det för **ävligt??? om man låter pisset vara kvar alltså.

Jag tycker att torv luktar minst av allt. Med halm luktar pisset inte bra men med spån luktar det äckligt!

Har också en riktig skitgris som skiter och pissar överallt och sen går runt i det och gärna rullar sig också:eek: För tillfället står hon på halm för hon har föl vid sidan (som är mycket renligare än mamma, på hans sida av boxen är det en grop där han sover och små skithögar en bit ifrån den) och det är ett helvete för förutom att hon geggar äter hon halmen också! Men nu ska jag återgå till torv och det ska bli så underbart att slippa ta ut tre kärror blöt halm varje dag!

tre kärror blöt halm varje dag

Jag dööööööööööööör:eek:!

Jag har halmbädd till min häst, tar bajshögarna varje dag och plattar till det han vispat upp i mitten. Tro jag kör MAX en halv kärra, den lilla lättviktskärran i aluminium liksom:angel: om dagen, om ens så mycket.

Vid något enstaka tillfälle rör han upp så det kommer fuktig halm till ytan, men då är det lätt fixat med att bara ta ut den och fylla på med lite halm innan man strör nytt över.
Känner jag mig riktigt riktigt generös och ska lyxa till det så händer det att jag strör en hel bal åt gången:p.

Gör av med 3 småhalmbalar per vecka till en häst på 167 och 600 kilo!

DET kan du se till att berätta för Madame!!!

Senast ändrad:

Ska vi byta häst?;)
Brukar hota henne med att sätta en propp i rumpan på henne om hon inte skärper sig...

Jag lägger in en bal halm varannan dag, det går inte att ha bädd för hon river upp alltihopa, dessutom äter hon och fölet upp minst 5 kg per dag och ändå får de över 20 kg hösilage varje dag:cry:

När hon inte har föl brukar det räcka med en torvbal i veckan för den kan jag göra bädd av utan att hon river. Jag längtar tills helvetet är över för den här gången:D

Fick tänka till lite nu för 3 balar lät mycket. Men jag slänger ner 5 balar åt gången och detta gör jag varannan helg, alltså 5 balar på 14 dagar:idea::angel:.

Kork låter som ett bra tips Görel!
Eller högabsorberande kattsand i boxen :rofl:...?

Stalltomtarna har det nog bra. :rofl:

Eller kan det vara nån annan som tar spån från dig? Det låter ju osannolikt!

ni med torv...är det bara jag eller luktar inte det för **ävligt??? om man låter pisset vara kvar alltså.

Med torven blir det alldrig något piss som kan ligga och lukta. Jag har haft halmbädd där pisset har legat under halmen ett tag innan det har absorberats och då luktar det.

Jag älskar min torv men föärtillfället har jag spån och mockar ut varje dag på då det var biligast just nu. Men får jag bestämma helt i stallet så hade vi torv och bädd. Mycket trevligare lukt och enklare att arbeta med........

Min unghäst är också väldigt duktig på att röra om!!!!
Hon bajsar och kisar och rör om allt!!
just nu har vi halm ,och jag brukar ströa ut rejällt med halm så blir det lite lättare att mocka. Det går inte att fixa en tjock bädd till henne för hon gräver upp allt ingen så man måste typ tömma boxen varje dag:crazy: men jag har funderat på spån eller torv men det finns ju fördelar och nackdelar om det med.
Min andra häst däremot är superduktig och bajsar bara i ena kanten (jätte enkelt!!)

Haha! Vilken rolig tråd! Vill inte påstå att jag har en svår mockad häst, men jag har aldrig stött på någon som han "kurragöma bajs". Han är jätte duktig med att lägga allla högar ovanpå varandra. Så han har bildat tre jättehögar precis brevid varandra.. Men en till den där leken, det känns precis som om han försöker gömma bajset. Han liksom gräver över dem så att man inte ska hitta dem, lite tokigt..:D

kl

Min häst var riktigt dryg att mocka åt tidigare. Har kutterspån och fyller på ordentligt med spån, och nu ligger högarna kvar på sin plats och han har knappt rört om i spånet alls. Tidigare var skiten under spånet och pisset hade kommit fram men nu har de blivit som en "bädd" av rent spån förutom där pisset ligger, där skyfflar jag undan allt rent spån och fyller på nytt där pisset hamnar.
Nytt luftigt spån suger ju upp mycket bättre än gammalt grått/brunt spån.

kl

Min häst var riktigt dryg att mocka åt tidigare. Har kutterspån och fyller på ordentligt med spån, och nu ligger högarna kvar på sin plats och han har knappt rört om i spånet alls. Tidigare var skiten under spånet och pisset hade kommit fram men nu har de blivit som en "bädd" av rent spån förutom där pisset ligger, där skyfflar jag undan allt rent spån och fyller på nytt där pisset hamnar.
Nytt luftigt spån suger ju upp mycket bättre än gammalt grått/brunt spån.

Precis så mockar jag med. Lämnar den hårda packade botten och bara öppnar där pisset ligger och tar bort.
Har mycket spån och tycker det blir grisigare ju mindre spån man har i boxen.

Det håller sig ljust och fluffigt och rent trots att jag inte är toknoga.

Min pålle har blivit bättre på äldre dagar. Lägger alla bajsar i ett och samma hörn:)

Liknande trådar

Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 461
Senast: Emma-pemma
·
Ekonomi & Juridik Bytte i höstas från spånpellets till torv för att pelletsen var så fruktansvärt dammig, fast jag nästan "vattnade sönder" den...
2
Svar
27
· Visningar
3 344
Senast: Bliss
·
Foder & Strö Nu vet jag inte vad jag ska göra...behöver ideer! :confused: Har en 3 årig arab valack ca 150 i mankhöjd växer ännu. Han får nu 6 kg...
2
Svar
30
· Visningar
3 912
Senast: Buck
·
Hästvård Ponnyn ska byta stall om ett par veckor. I dagsläget står han på halm vilket funkar kanonbra. Stallägaren till nya stallet vill dock...
2
Svar
38
· Visningar
3 832
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30