Ni med svårmockade hästar!

Sv: Ni med svårmockade hästar!

Min häst springer inte runt vad jag vet. När jag ser henne i boxen står hon mest och hänger. Däremot bajsar hon där hon står, inte i nåt speciellt hörn eller så. Men kan inte förstå hur det blir så skitigt, det är en stor box. All skit är pulveriserad eller begraven och i mitten är det alltid blött och äckligt. Förut hade jag torvbädd men den blev för äcklig, hon blötte ner allt på något sätt så det funkade inte alls. Nu har hon nån slags semibädd med torv under och spån över. Det känns fräschare och torrare men ibland måste jag ta ut mer än 2 kärror. Fyller nog på 1-2 balar spån i veckan. När jag hade torv blev det en bal. Vet inte om jag misslyckas med min bäddning, mockningen, lägger dit för mycket eller för lite eller vad jag gör. Kanske är så att hon helt enkelt är en riktig lortfia. Jag funderar på om inte växelströbädd med spån (så man hittar skiten lätt) skulle passa henne bäst. Skulle gärna testa i kombo med gummimatta. Torven tycker jag blir blötare och plaskigare på något sätt, i alla fall i hennes box. Jag sneglar avundsjukt på boxgrannen med en tjock och fluffig bädd med bajs i ett hörn. Halm har jag inte testat.

Kanske torvmix kan vara en lösning? Torv+spån dvs.
Jag skulle nog välja torvmix eller torvbädd, alt. halmbädd.

hur fungerar det? lägger man spån underst och så torv över eller blandar man allt? och man tar bara bort bajset och lägger på torrt nytt när det behövs eller?
nu tänker jag på spån och torv alltså.

hur fungerar det? lägger man spån underst och så torv över eller blandar man allt? och man tar bara bort bajset och lägger på torrt nytt när det behövs eller?
nu tänker jag på spån och torv alltså.

En kompis har så i sitt stall, de blandar rakt av. Blir ljusare än torv och mörkare än spån, är drygt och de är nöjda.

ni som har torv låter ni kisset vara kvar o bara tar bort bajset o sen häller på med nytt om de blir för blött eller tar ni bort kisset och vänder runt o har er???

tycker inte ni de luktar mkt av pisset på torv än på spån?

vad tyder ni angående damm då? vilket dammar minst o e bäst för hosthästar?

Tips som nån annan redan har skrivit om här:
Låt några bollar ligga kvar i det hörn där du vill att hon ska bajsa. Ta bort allt strö och sopa kliniskt rent i det hörn där hon äter, gör en tydlig markering så att säga: "Här äter vi, och här skiter vi!"
Hästar är i grunden renliga djur. Detta funkar på alla våra hästar, men man får vara uthållig innan de lär sig!

Tycker spån är det bästa till "grisar". Jag mockar alltid spånboxar på det klassiska viser genom att vända på allt och lägga allt i en hög på mitten. Det som är blött är lätt att hitta och alla gömda bollar rullar ner från högen och det är bara att ta upp ifrån kanterna på den. Allt spån blir luftigt och träcken är lätt att hitta och ta upp.:)
Torv är mera kompakt så det är svårare att separera bollarna från torven. Den är inte så lämplig att lägga på hög heller då det dammar mycket.

Nu har hon nån slags semibädd med torv under och spån över. Det känns fräschare och torrare men ibland måste jag ta ut mer än 2 kärror. Fyller nog på 1-2 balar spån i veckan.
Hur kan du behöva fylla på så mycket när du har bädd?? Det förstår jag inte. Så mycket har inte gått åt åt de grisigaste hästarna här när de stod på växlelströbädd.
Min häst står på permanentbädd och det går åt 3 spånbalar/månaden.

Hur kan du behöva fylla på så mycket när du har bädd?? Det förstår jag inte. Så mycket har inte gått åt åt de grisigaste hästarna här när de stod på växlelströbädd.

Grisig häst. Som rör runt smutsigt och rent och drar upp bäddbottnen.

Mina står i ca 16 kvm stora boxar. På bädd (spån)

I december so far jag fyllt på 5½ bal åt fbl och 4½ bal åt ponnyn.. :crazy: Och jag slösar inte på spånet, dvs de vandrar inte runt i kritvitt fluff.

Den värsta jag haft gick det en bal/dag åt med växelströbädd, helt ohållbart. Hon elvispade verkligen (det gör ingen av nuvarande)

Broddar är nog inte så bra på gummimatta, inte den jag har i allafall.

Jag har också en gris med elvisp :p Står på torv för närvarande och det funkar bra tycker jag, bara det att det går långsamt att mocka och att det ibland åker ut torv som är pluttformad ;)

Testade att lägga in några pluttar från boxgrannen idag när jag mockat klart, ska bli spännasnde att se om det gör någon skillnad :cool:

Jag håller med om att torv är mkt mkt bättre! Jag hade oxå en häst som var jobbig att mocka åt.. tog en hel timme ibland :( men så bytte jag från spån till torv och då blev han genast lugnare. men du måste ha en bädd för att det skall funka. lägg in några torvbalar (om du har ca 9 m2 brukar 4 bli bra), och kalka (foderkalk) mellan varje bal du lägger in så ska du se att det blir bättre :D ta inte ut allt kiss utan bara det som ligger på ytan :) jag tycker oxå att det blir en bättre stallmiljö och inte lika dammigt. lycka till!

Det förstår inte jag heller! :confused:
Jag måste ta ut mycket i mitten för där blir det skitigt av hackat bajs. Är omöjligt att skilja pluttar från spån. Tar hellre ut för mycket än för lite. Dessutom har hon varit lite lös i magen (ej diarré) emellanåt och då blir det mycket som blir fuktigt och ofräscht.
Bädden blir inte heller riktigt bra. Den blir jättehög längst bak i boxen där hon alltid kissar så där måste man karva av den ganska ofta. I mitten lägger sig aldrig bädden riktigt så hon kanske drar ut skitigt från bakre delen och vispar runt.

En annan förklaring kan vara att våra spånbalar var pinsamt lätta. Inte alls packade! Har slutat köpa dem nu... De var billiga men jag misstänker att kilopriset var dyrt.

En annan förklaring kan vara att våra spånbalar var pinsamt lätta. Inte alls packade! Har slutat köpa dem nu... De var billiga men jag misstänker att kilopriset var dyrt.
[/QUOTE]

Aha, där har du nog förklaringen.

Aha, där har du nog förklaringen.[/QUOTE]

Fast när jag tänker efter så la jag in en ny tung och packad bal i tisdags och behöver förmodligen lägga in en till imorgon. Så om det fortsätter i samma takt blir det ca 6 balar i månaden. :eek:

Är det bättre att lägga in allt på en gång eller att lägga i ett hörn och potionera ut när det behövs?

Aha, där har du nog förklaringen.

Fast när jag tänker efter så la jag in en ny tung och packad bal i tisdags och behöver förmodligen lägga in en till imorgon. Så om det fortsätter i samma takt blir det ca 6 balar i månaden. :eek:

Är det bättre att lägga in allt på en gång eller att lägga i ett hörn och potionera ut när det behövs?[/QUOTE]

Beror helt på häst. På vissa fungerar mycket strö bättre, på andra mindre.

SOm sagt, jag är uppe i (vanliga, hårdpackade balar) 5½ resp 4½ bal i december, och tveksamt om jag står mig året ut på den siffran =/

Usch för lortgrisar!

Idag mockade jag ut 3 kärror. Dock är de inte den största modellen men ändå!

Vill du veta det värsta? Jag mockar ut ½ - 1 ganska stor skottkärra/dag för BÅDA herrarna tillsammans. Mer de dagar jag får skala ner lite bädd.

ÄNDÅ lyckas de ha det horribla spånförbruket..

Ja, man kan börja undra, jag har funderat på de ett flertal ggr. Men hitills har jag inte kommit på ponnyn med äta spån, och fbl kan jag garantera inte skule stoppa något dylikt i sin lilla förnämna mun ;)

Ska se om det är för mörkt eller om jag kan ta en bild nu före och efter jag mockat, så får du en liten 'bild' av hur de är. Och sen kan du gärna lösa gåtan med 'var tar det lilla, lilla spånet vägen' ;) Jag begriper det inte. Jag började ju mäta 1 dec just för jag tyckte det gick så sjukligt mycket spån, typ en pall (12 balar) per månad, och 'det kunde ju inte stämma'. Men på något läskigt vis stämmer det..

Undrar hur stort bo stalltomtarna har egentligen??

Liknande trådar

Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 461
Senast: Emma-pemma
·
Ekonomi & Juridik Bytte i höstas från spånpellets till torv för att pelletsen var så fruktansvärt dammig, fast jag nästan "vattnade sönder" den...
2
Svar
27
· Visningar
3 344
Senast: Bliss
·
Foder & Strö Nu vet jag inte vad jag ska göra...behöver ideer! :confused: Har en 3 årig arab valack ca 150 i mankhöjd växer ännu. Han får nu 6 kg...
2
Svar
30
· Visningar
3 912
Senast: Buck
·
Hästvård Ponnyn ska byta stall om ett par veckor. I dagsläget står han på halm vilket funkar kanonbra. Stallägaren till nya stallet vill dock...
2
Svar
38
· Visningar
3 832
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30