Ni med svårmockade hästar!

Sv: Ni med svårmockade hästar!

Min åring är en riktig "dyngsprätt"...men tycker att torven gör det enkelt. Haft spån tidigare men kör nu torv. Bättre att hantera dynghögen sen när den ska ut på åkrarna;), behöver inte ligga lika länge som när man använder spån.

Lägger in 3 balar första "inlägget" sen fyller jag på med en halv bal varannan(ibland varje) vecka. Är lite förvånad hur lite det går åt här...jag betalar 69:-/bal.

Jag har två "katter" de gräver omsorgsfullt ner skiten:angel:
Fördelen är att det ser mockat ut:rofl:
Jag har provat både torvbädd, torv utan bädd, spånbädd och spån utan bädd, men det enda som fungerar är halm med lite spån under som suger upp och vanlig mockning.

Mina hästar förstör bädden genom att de river upp den så därför fungerar inte det, utan bädd så är skiten nedgrävd ändå.

Men med halm så kan de gräva ner skiten och ändå ser det inte äckligt ut på morgonen.

Jag har ju bara haft super renlig häst förut, som alltid la allt på ett ställe så det blev lite extra jobb med de här som skiter överallt, men kissar gör de till 90% på samma ställe;) man får vara glad för det lilla:idea:

När min häst stod på spån var det ett helvete att mocka. Gick åt minst 9 spånbalar/månad och det såg ändå förjävligt ut då han rörde runt det.
Bytte till torv och det är mkt bättre. Lättmockat och blir mkt billigare. Går åt ca 5 balar/månad. Torvleverantören jag har köpt av tidigare tar bara ca 58 kr balen om man beställer 3 pallar eller mer.

hur mycket är det i en bal:confused: alltså kg torv

Ska man ha torv så föredrar jag riven torv, inte det där malda plastförpackade skräpet. Den rivna är mycket drygare och dammar inte lika mycket. Den plastförpackade använder jag bara om jag ska ha halm över.

Min häst är också gödselspridare hehe.... Jag blandar just nu sågspån och kutterspån. har allt "löst" asså mockar igenom HELA boxen varje dag och då får jag ut allt bajs som han gömmer under spånen på vissa ställen... Lite jobbigt ibland men jag har vant mig nu.... Han kissar mycket på nätterna också så jag tar ut allt kiss varje dag...:)

Jag har bara provat med hennes egen och det har funkat bra. Kanske ska prova med en annans häst också då, bara för att
He, he... Jag var så desperat :eek: över vår ena "gris" (efter att ha provat det mesta) att jag till och med hämtade högar från ett annat stall, från okänd häst! DET gjorde susen!:idea:

min 4 åring vevar runt och lyfter knappt på benen, han står på en torvbädd modell tjock och med spån överst. funkar bra!

Min hingst lämnar boxen som ett slagfält men är i alla fall tacksam som inte trampar sönder allt.
Provade med spånbädd ett tag men då var jag tvungen att ta ut två kärror/dag eftersom han samtidigt kissar väldigt mycket.
Nu kör jag spån som jag vänder varje dag och det blir knappt en kärra men tar minst 30 min att mocka.
Skulle vilja prova torv men har inte den möjligheten.

Har även jag provat att lägga in skit från annan häst men med noll effekt. Jag som trodde han skulle "skärpa till sig" direkt, hingst som han är, men icke. :D

vi hämtar spån på sågverkstad, fungera jätte bra. Har även bädd på den värsta hästen i stallet. är nästan bara att plutta då och gar hyfsat snabbt....

He, he... Jag var så desperat :eek: över vår ena "gris" (efter att ha provat det mesta) att jag till och med hämtade högar från ett annat stall, från okänd häst! DET gjorde susen!:idea:

Funderar på att göra något liknande vad gäller min korsning mellan grävmaskinist och elvisp. Har ett antal stallar i närheten jag kan åka till och hämta.

:idea:

Absolut värt att testa! Bajset från det ranghöga stoet hjälpte inte... :crazy:

Min extrema skitgris har det fräschat i boxen när hon har mycket löst strö. Står nu på torv och kommer att flytta till ett stall där det används spån. Hon skiter över hela boxen och ligger mycket på natten vilket gör att det mesta blir söndersmulat om man inte har mycket löst torv.

Min kille var en riktigt jävel i boxen när vi hade spån. Spelade ingen roll hur mycket spån som var inne i boxen, han lyckades ändå se till att allt i mitten behövs bytas. Jag fick fylla på med spån var tredje dag innan jag tröttnade och bytte till torvbädd.

Bädden fungerar väldigt mycket bättre! Det är inte 100, men det räcker med en bal var sjätte dag.

Läste om att man kan lägga in en annans hästs skit, de ska jag prova! :D

Min hingst lämnar boxen som ett slagfält men är i alla fall tacksam som inte trampar sönder allt.
Provade med spånbädd ett tag men då var jag tvungen att ta ut två kärror/dag eftersom han samtidigt kissar väldigt mycket.
Nu kör jag spån som jag vänder varje dag och det blir knappt en kärra men tar minst 30 min att mocka.
Skulle vilja prova torv men har inte den möjligheten.

Har även jag provat att lägga in skit från annan häst men med noll effekt. Jag som trodde han skulle "skärpa till sig" direkt, hingst som han är, men icke. :D

Varför har du inte möjligheten att prova torv. Det är väll bara att köpa torv i stället för spån?????????

Jag vet inte om det går att få tag på i Sverige men gummimattor är det allra bästa i min mening. Det går åt minimalt med strö o det är lättmockat. Jag lägger ströt på ca 1/4 av golvytan i boxen (har stora boxar) o det är där de lägger sig. Speciellt om hästen rör till i boxen är det smidigt för man kan då lägga ströt i det hörnet av boxen där hästen inte rör sig så mycket (om det finns ett sånt, beror ju på hur stor boxen är). Nackdelen kan tänkas vara att det blir lite mörkt - mina mattor är svarta, men torv, som många använder är ju oxå mörkt. Jag kan absolut rekommendera gummimattor. Även om det är en stor investering i början så tjänar man in det snart i minskade ströutlägg.

Torven liksom hårdnar och skitarna trycks fast i den, och blir omöjliga att få löst nästan. Så det blir jobbigare med torv. I kutterspån mosas skiten sönder och det blir en enda mölja. Råspån, är det enda som fungerat för oss, lätt att urskilja bollarna från spånet med mockgaffeln. Och så tyckte jag även att halm var bra, när vi hade bädd, men lillhästen tål inte halm, så vi har varit tvugna att byta.

Jag har en häst (165cm, halvblod) här hemma som springer runt så mkt i boxen att spånen bara ligger mot väggarna! :devil:
Men så skulle pappa bli återförsäljare på HALMPELLETS!! så jag slängde in det i hans box, nu ligger pelletsen stilla i boxen. det blir lite dyrare än spån när man slänger in det i boxen men det gå inte åt mer än 1 bal/påse (16kg) varannan vecka!

Jag tror typ varje bale/påse kostar 52 kronor elr nått och man behöver 1 bale/påse per kvadratmeter! Efter några dagar så trampas pelletsen sönder och det blir som en vanlig bädd.

Innan tog det typ 20-30min att mocka hans box men nu tar det bara 5min! :laugh:

/Linda :)

Inte märkt skillnad med torv vs spån, förutom det blir svårare hitta den pulvriserade skiten med torv.

Däremot så är ponnyn som natt och dag på HALM eller annat strö. Han är inte renlig på halm, men på halmbädd mockar jag åt honom på 10 minuter, och det är bajshögar, även om han gömmer dem. På spån tar det 20 minuter att mocka, och är få högar och mycket 'trasigt'.

Kostnaden är milsvid med, mkt mkt dyrare med spån, går mkt mer strö också.

Han står på spån i år, pga att det knappt går att få tag på halm. Jag svär varje dag när jag mockar...

Fbl har jag bara haft på spån, så där vet jag inte, största problemet med honom är att han skrapar innan han lägger sig, dvs han gräver en grop mitt i, och skottar upps trö mot väggarna, över högarna. Han har inte sönder direkt många högar, men vänder upp och ner på delar av bädden, och det blir tidsödande att återställa, och att gräva fram de begravda högarna.

Hur fungerar det med brodd på gummimatta? Trampar de sönder den totalt? Funderat på det som komplement till spån för min "elsvisp" som är expert på att springa i sömnen eller nå´t. Har otroligt lätt att få skav på ena hasen oavett hur mkt spån jag lagt in...

Jag var ganska radikal med min svårmockade elvisp. Jag sålde den och har numera en praktisk och lättmockad häst :D

Skitiga hästen fungerade bäst på bädd med torvbotten och massa halm ovanpå. Sämst var spån, fy bubblan. Aldrig en visp igen säger jag, köper numera häst efter hur de är att mocka till!

Liknande trådar

Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 461
Senast: Emma-pemma
·
Ekonomi & Juridik Bytte i höstas från spånpellets till torv för att pelletsen var så fruktansvärt dammig, fast jag nästan "vattnade sönder" den...
2
Svar
27
· Visningar
3 344
Senast: Bliss
·
Foder & Strö Nu vet jag inte vad jag ska göra...behöver ideer! :confused: Har en 3 årig arab valack ca 150 i mankhöjd växer ännu. Han får nu 6 kg...
2
Svar
30
· Visningar
3 912
Senast: Buck
·
Hästvård Ponnyn ska byta stall om ett par veckor. I dagsläget står han på halm vilket funkar kanonbra. Stallägaren till nya stallet vill dock...
2
Svar
38
· Visningar
3 832
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30