Ni med svårmockade hästar!

linilin

Trådstartare
Har en häst som "vispar" runt mycket i boxen. Är ett helt företag att mocka då skiten är både här och där och mycket av det ligger gömt i spånet! Blir en del smådelar också som bara åker genom grepen! Är inte speciellt renlig av sig men kissar alltid på ett och samma ställe! Är torv ett bättre alternativ än kutterspån? Det blir väl mer kompakt eller är jag ute och cyklar?:confused:

Sv: Ni med svårmockade hästar!

Jag har halm till min "gödselspridare". A och O är att strö mycket till henne, då blandar hon mindre.
Jag mockar med en tjua och sorterar med den och plockar sen upp allt skitigt med en grep. Sen strör jag ut den använda,men rena, halmen igen och på med nytt ovanpå. Jag lämnar alltid ca 30 cm längst bak i boxen ostrött i hopp om att skiten ska hamna där, men det händer aldrig :smirk:

Min renliga häst däremot, skiter alltid på de sista 30 cm :D

till min unghäst som springer runt som sjutton i boxen så funkar torv mycket bättre.
har bädd och då blir det ju mer kompakt och det blir inte att dom river runt lika mycket.
men sen varierar det nog en del mellan olika hästar vad dom funkar bäst på.

Halm vet jag inte om jag kan ha då jag står inackorderad och har begränsat med utrymme! Det lät ju positivt det du skrev om torven!
Jag köper just nu spån på bal och min fundering är hur det skiljer i pris på spån och torv? Det lär ju gå mycket mindre också?

Jag lämnar alltid ca 30 cm längst bak i boxen ostrött i hopp om att skiten ska hamna där, men det händer aldrig :smirk:

Så brukar jag också göra men samma sak där! Kanske dom vill att det ska landa mjukt:D

När du stör boxen gör då en vall runt hela boxen ca 50-70 hög.
När du sedan mockar släng upp mot vallen ock vips så ligger alla "bollarna " där och det är bara att skyffla upp. ur enkelt.
dessutom minskar vallen att hästen lägger sig fast.

QQ

ang. pris så skiljer det sig nog en hel del i olika delar av landet.
här ger vi 70kr balen om vi åker och hämtar pallvis hos leverantören
tror att granngården tar ca 80kr styck för dom här.
till mina hästar går det åt ca
5 balar först för att fylla upp boxen och sen går det åt ca 2-3 balar i månaden per häst.
så för mig blir det iallafall mycket billigare med torv än med spån.

beror på... i stallet där jag jobbar stog det en kuse förut som var för j*vlig å mocka hos. ägaren bytte från spån till torv och det blev jätte mycket värre...

beror på... i stallet där jag jobbar stog det en kuse förut som var för j*vlig å mocka hos. ägaren bytte från spån till torv och det blev jätte mycket värre...

Det låter ju inge vidare:crazy: Är det fler som bytt till torv? Blev det bättre, sämre?

Min häst är en mardröm att mocka till :cool: särskilt i kutterspån finns inget värre!

Har även haft vanlig fin spån som funkar rätt okej och dt är frächast! :Dmen torv går fortast att mocka i men då måste man ha bädd för då kan hästen inte riva runt i den, har torv just nu men dt känns lite ofrächt o är mööörkt. :p

min förra häst var en katastrof med torv, såg ut som geggamoja i hela boxen :cray:
halm fungerade suveränt!

Jag har också en gödselspridare till häst och strör aldrig de sista 40cm längst mot kanten runt hela boxen. Så när han sprider runt allt hamnar iallafall det mesta i utkanten och och det är inte så mycket spån han spridit över skitten. Dessutom gör jag alltid så att jag mockar genom att slänga upp spånet i en hög i mitten. Då trillar bollarna ner från högen och är lätta att ta. Tänk bara på att ta ut kisset först och hos min får man plocka bort ett lager ren spån för att komma åt kisset så man måste veta var det finns. :smirk:

Min häst var väldigt renlig av sig tills för några månader sen, då har hon börjat vispa runt. Eller, hon har börjat skita i mitten istället för i skit-hörnet, där hon alltid skitit förut. Jag brukar låta en halv hög vara kvar i skit-hörnet, och då brukar hon faktiskt skita där. Skäms litegrann över att jag gör så, men jag tror inte att hon lider. Boxen är lättmockad, det går mindre spån och jag blir nöjd. Hästen bryr sig nog inte nämnvärt, hoppas jag :o

Jag har också en sån pålle! Man skulle kunna tro att han gräver ner skiten, för det syns aldrig något på ovansidan, men börjar man väl mocka så *vips*, där ligger det massa! Hade bara spån förut, och gillade det inte alls grötig å äckligt blev det efter bara en natt, kan inte ha halm eftersom att jag inte tål det så det fick bli torv, funkar jättebra! (och så suger det ju upp amoniaken (?) mkt bättre), billigare är det också. Och en stor fördel är att han kan inte gräva ner det nu, utan får skita i hörnet i stället :devil: Det jobbiga är bara att han blir ju brun, jag köpte en skimmel! :angel: (fast han är ju även grön ibland)

Tycker att du kan prova med torv, funkar super för mig! :)

Jag brukar låta en halv hög vara kvar i skit-hörnet, och då brukar hon faktiskt skita där. Skäms litegrann över att jag gör så, men jag tror inte att hon lider. Boxen är lättmockad, det går mindre spån och jag blir nöjd. Hästen bryr sig nog inte nämnvärt, hoppas jag :o

Funkar även med att lägga in en hög från en häst som är högre i rang.
Har tränat båda mina hästar till att skita i ett hörn på det sättet

Kanske torvmix kan vara en lösning? Torv+spån dvs.
Jag skulle nog välja torvmix eller torvbädd, alt. halmbädd.

jag ahr en lortgris på 700 kg som springer runt i boxen (ser det ut som) har stor box, typ 14 m2 men allt är alltid jätte lortigt, han står på halvbädd typ som byts rätt så ofta... eftrsom han är så tng behöver han stå på lite också...

Jag har bara provat med hennes egen och det har funkat bra. Kanske ska prova med en annans häst också då, bara för att. Men jag måste alltid ha skit i hörnet, annars börjar hon i mitten igen. Så det funkar inte att sätta typ en vecka och sedan sluta, då börjar hon direkt i mitten..

Min häst var väldigt renlig av sig tills för några månader sen, då har hon börjat vispa runt. Eller, hon har börjat skita i mitten istället för i skit-hörnet, där hon alltid skitit förut. Jag brukar låta en halv hög vara kvar i skit-hörnet, och då brukar hon faktiskt skita där. Skäms litegrann över att jag gör så, men jag tror inte att hon lider. Boxen är lättmockad, det går mindre spån och jag blir nöjd. Hästen bryr sig nog inte nämnvärt, hoppas jag :o

Har även provat detta ,tagit av en annan häst, det blir lite bättre skiten hamnar lite längre bak och inte precis i hela boxen men hon bajsar inte över det!

När min häst stod på spån var det ett helvete att mocka. Gick åt minst 9 spånbalar/månad och det såg ändå förjävligt ut då han rörde runt det.
Bytte till torv och det är mkt bättre. Lättmockat och blir mkt billigare. Går åt ca 5 balar/månad. Torvleverantören jag har köpt av tidigare tar bara ca 58 kr balen om man beställer 3 pallar eller mer.

Liknande trådar

Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 461
Senast: Emma-pemma
·
Ekonomi & Juridik Bytte i höstas från spånpellets till torv för att pelletsen var så fruktansvärt dammig, fast jag nästan "vattnade sönder" den...
2
Svar
27
· Visningar
3 344
Senast: Bliss
·
Foder & Strö Nu vet jag inte vad jag ska göra...behöver ideer! :confused: Har en 3 årig arab valack ca 150 i mankhöjd växer ännu. Han får nu 6 kg...
2
Svar
30
· Visningar
3 912
Senast: Buck
·
Hästvård Ponnyn ska byta stall om ett par veckor. I dagsläget står han på halm vilket funkar kanonbra. Stallägaren till nya stallet vill dock...
2
Svar
38
· Visningar
3 832
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30