Ni med SVÅRFÖDDA hästar vad ligger ni på för kvot?

MalinM

Trådstartare
Ja ni som har samma problematik som jag dvs att få kraken att hålla sig fin i hull. Vad ligger era foderstater för kvot, hur många mj resp smrp är foderstaten grundad på? Och vad är era hästars behov? Dela gärna med er av era grovfoder analyser och hur ni har tänkt när ni har räknat till just er häst!

Själv har jag ett 4 årikt fullblod, 163 cm 470 kg som nu stått 6 veckor på box och ser därför mindre trevlig ut både i hull och muskler trotts fri tillgång på hösilage och 4 kg Hi**o Al*fa G**w ich 1 kg betfor.. Inte lätt det här med foder..

Kan ju tillägga att vårt grovfoder är sådär, igen katastrof men jag är bortskät med betydligt bättre värden tidigare.. TS 77 mj 7,7 smrp 28 ca 2,6 p 1,8
magnesium 1,1 KVOT 3,6

Tell me hur fodrar ni era svårisar:p
 
Sv: Ni med SVÅRFÖDDA hästar vad ligger ni på för kvot?

Nu har jag inte koll på vad uträkningen var på detta men i mängd åt vårt svårfödda äldre sto förra vintern:

Hö med värden typ MJ 7,5 Smrp 35 (fritt - petar kanske i sig 8 kg)

Hippo Grow Alfa 1,5 kg
Kvarnby Lucern 2 kg
Betfor 1 l
Vetekli 1 l
Soja 5 dl
Sedan fick hon ju en del tillskott i form av mineraler, vitaminer och morötter

Det funkade bra iaf :)
 
Sv: Ni med SVÅRFÖDDA hästar vad ligger ni på för kvot?

När jag köpte min nya häst i november förra året var han både tunn och omusklad.
Jag hade då ett bra hö, men minns inte exakta värden.
Låg på ca 8 Mj och dryga 50 i smrp om jag minns rätt. Han fick fri tillgång på detta - åt ca 14 kg - och utöver detta Grow Alfa 1,5 kg samt 1,5 dl linfröolja och 100 g betfor.

Gick till en början enbart på höet eftersom ridmöjliheterna var dåliga med all snö, men gick upp i vikt först när jag lade till kraften.

Har hållit sig fin ända tills nu, när han uppenbarligen inte fixar att hålla hull med bete och 4 kg hö på natten, så nu blir det Grow alfa igen.:)
 
Sv: Ni med SVÅRFÖDDA hästar vad ligger ni på för kvot?

Själv har jag ett 4 årikt fullblod, 163 cm 470 kg som nu stått 6 veckor på box och ser därför mindre trevlig ut både i hull och muskler trotts fri tillgång på hösilage och 4 kg Hi**o Al*fa G**w ich 1 kg betfor.. Inte lätt det här med foder..

Kan ju tillägga att vårt grovfoder är sådär, igen katastrof men jag är bortskät med betydligt bättre värden tidigare.. TS 77 mj 7,7 smrp 28 ca 2,6 p 1,8
magnesium 1,1 KVOT 3,6

Men hur har du räknat nu?

Ditt sto har ett behov på ungefär 60 MJ/dag ifall hon rids i lättare arbete. Vill du ha en kvot på 6 så behöver hon 360 gr smb rp/dag.

Säg att ditt sto äter 15 kg hösilage på ett dygn. Det innebär att hon får i sig 113 MJ och 420 smb rp ur grovfodret samt 150 MJ och 54 smb rp ur Hippon. Äter hon så mycket tror du? Oavsett så har du då en kvot på ca 2,7. Man vill ju gärna ligga på en kvot på ca 6.

Äter hon 10 kg får hon i sig 77 MJ/dag och 280 smb rp/dag ur grovfodret, plus 150 MJ och 54 smb rp ur Hippon.

Oavsett hur du räknar får hon i sig lite väl mycket energi till protein, vilket kan ställa till det i din balans.

Jag hade gett henne mindre energi och mer protein. Och så hade jag lagt till fett, tex olja.

Min erfarenhet av svårfödda hästar är att de behöver betydligt mer protein än vad foderstatsprogrammen tycker att de ska ha.

För att du ska få en balanserad foderstat behöver du stoppa i det dubbla av proteinet. Och eftersom du vill att hon ska gå upp i vikt behöver hon ju ha ett överskott av både energi och protein.
 
Sv: Ni med SVÅRFÖDDA hästar vad ligger ni på för kvot?

Vet inte hur du räknar men 4 kg Hippo Grow Alfa är 40 MJ och 540 gr smb rp enligt mina uträkningar!
 
Sv: Ni med SVÅRFÖDDA hästar vad ligger ni på för kvot?

Vet inte hur du räknar men 4 kg Hippo Grow Alfa är 40 MJ och 540 gr smb rp enligt mina uträkningar!
Ja, fråga mig inte hur jag räknade! :eek: Jag skyller på att jag jobbat en massa nätter under veckan.
 
Sv: Ni med SVÅRFÖDDA hästar vad ligger ni på för kvot?

anglon jag hade på foder åt 150 mj o 1050 smrp i bara underhåll. Hon fick så mkt hösilage hon orkade äta, hackad lusern, lusernpellets, alfa o betfor, o sen såklart mineraler o vitaminer.
 
Sv: Ni med SVÅRFÖDDA hästar vad ligger ni på för kvot?

Varför ska hon ta bort energi och lägga till olja? Olja är ju energi, så det blir ju samma sak då :) Och att bara lägga till en massa protein hjälper inte heller om det är för lite energi, för det blev min pålle utsatt för hos fodervärden i vintras. Fick ett ensilage med en kvot på 14, krafft 90 och lusern...Och trots att han blev riden varje dag så var han alldeles tunn och omusklad :(

Malin,
Jag hade inte tagit bort nåt alls, speciellt inte energin, som i överskott lägger sig på hullet!

Kan tillägga att min stod också på boxvila för några år sen och han såg också ut som fan sen :( Trots att jag proppa i han så mycket foder det gick...suck!
Började inte ta sig förren han slapp ut ur "fängelset" och fick gå i hage igen!
 
Sv: Ni med SVÅRFÖDDA hästar vad ligger ni på för kvot?

En av mina, ett fullblodssto 19 år, har enligt tabeller ett behov av ca 63 mj och 375 g smrp.
I verkligheten behöver hon ca 100 mj och 5-600 g smrp för att se schysst ut.
Kvoten bryr jag mig inte om sålänge underhållsbehovet av protein är tillgodosatt. Finns ingen anledning att utfodra med mer protein än nödvändigt.
För några år sedan var jag "kvotslavisk" vilket kunde innebära att hon låg på uppemot 1000 g/smrp och jag såg inga positiva effekter av detta snarare tvärtom.

Gå efter hästens behov, se till att grundbehoven är tillgodosatta och använd sen ögonen är mitt tips!
 
Sv: Ni med SVÅRFÖDDA hästar vad ligger ni på för kvot?

Kom på att vår häst även fick mellan 1-2 dl olja också.
 
Sv: Ni med SVÅRFÖDDA hästar vad ligger ni på för kvot?

24 årig arabvalack:

Teoretiskt behov - drygt 60 MJ och 360 g smb.rp

Verligt behov när han var yngre - 70 MJ och minst 400 -500 g smb.rp
Verkligt behov senaste åren - minst 90 MJ och 500 g smb.rp (troligtvis högre behov i dagsläget).
 
Senast ändrad:
Sv: Ni med SVÅRFÖDDA hästar vad ligger ni på för kvot?

Varför ska hon ta bort energi och lägga till olja? Olja är ju energi, så det blir ju samma sak då :)
Nej, olja innehåller massor med fett. Visst är det energi, eftersom det inte räknas som proteiner i foderstaten, men olja är bra för viktuppgång. Dessutom är det bra för tarmfloran, vilket bidrar till att det blir enklare att fodra.

Jag hade inte tagit bort nåt alls, speciellt inte energin, som i överskott lägger sig på hullet!
Eller orsakar att hästarna självmotionerar då de börjar vandra i hagen. Det är inte alls säkert att hästarna bara går upp i vikt av för mycket mängd mat, maten måste vara ihopsatt rätt också.
 
Sv: Ni med SVÅRFÖDDA hästar vad ligger ni på för kvot?

På vilket sätt är olja bra för tarmfloran? *nyfiken* :) Ger min egen olja för att kunna minska ner på spannmål och därmed stärkelse plus att det blir lite volym av det.

Hur menar du med att maten ska va ihopsatt rätt? Utveckla gärna!
Det enda ts ger är fri tillgång på hö, hippo alfa och betfor. Det jag skulle gjort om det var min är att ta bort betforn och tillsätta så mycket olja det går. Annars så tycker jag att foderstaten ser bra ut.
Den stora frågan är ju egentligen hur mycket hö pållen eg får i sig?
 
Sv: Ni med SVÅRFÖDDA hästar vad ligger ni på för kvot?

På vilket sätt är olja bra för tarmfloran? *nyfiken* :) Ger min egen olja för att kunna minska ner på spannmål och därmed stärkelse plus att det blir lite volym av det.

Hur menar du med att maten ska va ihopsatt rätt? Utveckla gärna!
Det enda ts ger är fri tillgång på hö, hippo alfa och betfor. Det jag skulle gjort om det var min är att ta bort betforn och tillsätta så mycket olja det går. Annars så tycker jag att foderstaten ser bra ut.
Den stora frågan är ju egentligen hur mycket hö pållen eg får i sig?

Olja har jag haft i åtanke men han blir VÄLDIGT dålig i magen av det trots att jag är mega petig med att introducera det låååångsamt.. Däremot har jag gjort lite ändringar i hans foderstat just för att få i honom mer fett så nu får han

2 kg Hi**o G**w A*lfa
1kg Do*s*n & H*r*ll Build up
6 dl Risklipellets

Han har fortfarande fri tillgång på hösilaget och nu petar han faktskt i sig en hel del så 12-13 kg får han nog i sig ialla fall :D
 
Sv: Ni med SVÅRFÖDDA hästar vad ligger ni på för kvot?

Nä då är olja inget alternativ förstår jag :)
Tycker det låter som en bra foderstat som du ändrat till! Jag har själv varit nyfiken på riskli länge så du måste berätta sen om det ger så bra resultat som vissa påstår :D Då kanske jag också vågar testa det :p
 
Sv: Ni med SVÅRFÖDDA hästar vad ligger ni på för kvot?

Har oxå blivit rekomenderad riskli, men enligt personalen i foderbutiken skulle jag ge 1,5 kg (!) per dag och det är inte ekonomiskt försvarbart... en säck på 20kg kostar 600:- där jag köper foder...
 
Sv: Ni med SVÅRFÖDDA hästar vad ligger ni på för kvot?

Hmmm...jag har ju aldrig räknat mina flickor som svårfödda eftersom de alltid är fina i hullet, men det kanske jag ska börja göra ;)

Förrförra höst/vinter/vår hade de en foderstat som gav dem 91,7 MJ och 548,4 smrp (Hippocampus protesterade och påstod att de fick mer än som var rimligt :p )
Kvot : 5,9

Förra året hittar jag inte just nu, men kommer ihåg att foderstatsprogrammet i vanlig ordning hade synpunkter på "orimlig" mängd MJ :angel:

I år är det beräknat till ca 110,9 MJ och 674,0 smrp.
Kvot: 6,08

(siffrorna är per kg TS enl Hippocampus)

Jag fick så bra värden på mitt hösilage i år och behöver bara tillsätta ett ½ kg havre och ½ kilo korn till ca 15kg hösilage.

Tillägg: Anledningen till den något högre mängden i år är att Lilla p har kommit igång med träning på allvar och Märta får också röra på sig ganska mycket. Justeringar kan krävas till Märta senare iom att hon är dräktig :)
Jag lägger till rapsolja när det är riktigt kallt.

Tillägg 2: enl Hippocampus så får de i år 37,4% mer MJ och 39,3 % mer smrp än vad de behöver, förrförra året var det 28,1 % mer MJ och 27,8% mer smrp än behovet :devil:
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 730
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 462
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 009
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Har ett sto på 5 år, är fullblod/halvblod. Hon är lite tunn enligt mig och kan behöva gå upp i kg. Hon får fri tillgång till hösilage...
Svar
8
· Visningar
2 613
Senast: Blubbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp