Ni med stooora dressyrhästar! (175+mkh)

Sv: Ni med stooora dressyrhästar! (175+mkh)

Min häst är nog drygt 175 nu. Jag har inte mätt honom på ett tag, men han var 174 sist jag mätte och ser ut att ha växt en hel del sedan dess. Jag är ungefär lika lång som du och känner mig rätt lagom när jag sitter på honom. Däremot när jag står brevid känner jag mig ganska liten, men det beror nog mest på att han är högrest och gillar att se sig omkring med huvudet uppe bland molnen...

DSC_0094.jpg

Han är bara 4 år nu så vi tävlar ju inga klasser att tala om, men jag hoppas han kommer kunna gå svår klass en dag. Om jag fick önska skulle han gärna få vara några cm lägre, men det är mest för att det är så långt ned till backen ibland...

24.jpg

Sen skulle jag inte stoppa in honom i vilken transport som helst just för att han är stor så har du inte redan en stor transport så är det något du kan få tänka på. Täcken och övrig utrustning har inte varit något problem, han har 155 i täcken vilket är alldeles lagom. Jag har något 165 täcke men det drunknar han i. I allt annat är full alldeles lagom. Dock är han väldigt långbent och inte så grov. Rör sig stort, men känns inte alls stor att rida.

17.jpg

7.jpg

Ska du tävla i frack och hatt måste du ju sikta mot minst msv a:1 så då får du revidera dina mål lite... ;)

Jag tycker det ser ut som en hyfsat trevlig hobbyhäst. Som Centaur sa så måste man ge de stora längre tid på sig. De har ofta lite fumligare koordination och framför allt sämre balans ett tag upp i livet. Och iom det så ser de inte så elastiska ut. Det är ingen riktig stuns i gången på dem.

En häst som inte redan som 4-åring visar några som helst prov på svårklassgång kommer inte få det bara så där. Men det kommer absolut gå att rida fram mer ur honom om man utbildar honom korrekt och ger honom tid.
Superelektrisk och supersnabb blir ingen som inte varit iaf hyfsat snabb innan. Men snabbaRE och mer gung i gången kan du få.

Har du som mål att rida msv tycker jag du ska kolla om hästen ser balanserad ut och verkar vara bussig. För så mycket mer än det krävs inte om man inte siktar in sig på att sopa banan eller ta sig högre upp. Rida på godkänt bör gå på de flesta friska ridhästraser förutsatt att man rider och utbildar dem väl.

Så stor gång tyckte jag inte hästen hade. Mer lagom för en normal ryttare. :)

Du kan nog spara 165 täcket;). De växer länge. Som 2/ 3-åring kunde min lätt ha 155täcken.

Fin häst.
Jag köpte ny trailer när min häst skulle åka längre- till Kvalitén för att den skulle kunna bajsa utan att skita ner hela baken.

När vi blev räddade en gång fick den inte plats i ersättningssläpet- jo utan bakbom o då bara i 5 km. Intryckt häst:angel:

Spiltlängden är viktig att ta reda på.

På längden brukar de ju inte växa så värst mkt, mest på bredden och så lite på höjden. Min har haft samma täckesstl hela tiden, 145-155 beroende på märke och vad det är för täcke. Men på tjockaste vintertäcket har han 165, så det finns plats för mer under.

Så jag säger också spara, man vet aldrig vad man kan behöva haha. (jag sparar på allt....) ;)

Spiltlängden som du säger, men även mellanväggens höjd så de kan få stöd, och bredden samt stabiliteten. Behövs ett stort och rejält boggisläp för att det inte skall bli vingligt när man kör en så stor och tung häst. Och just det, kolla om din bil/körkort får dra!

Nej nej nej. Han ska inte växa en mm till. Jag har sagt åt honom att sluta växa nu. Frågan är om han lyssnar på mig... :S Men han är inte så lång i kroppen, mycket kortare än min gamla häst på 168. Dessutom väger han nästan 100 kg mindre än den gamla hästen. Han får lätt plats på längden i de flesta vanliga trailers också, men däremot slår han i öronen i taket om han inte åker i mitt släp. Så han är mest hög. Inte så stor i övrigt.

Att fråga ägaren om vilken transport han åker var faktiskt bland det första jag gjorde :D Hon sa att han har åkt både extra brett, extra långt och extra högt ume-släp men också att han har åkt mycket i ett normalt Thule. Den enda som hände var att han kunde bli lite blöt på ena örat om det regnade mycket när han åkte i det vanliga thule-släpet :)

Jag gillade gången på den hästen, ser ut som härligt gung och jag tror man kan få ut en hel del mer där :)

Men jag tyckte lite mindre om typen, fick känslan av att han är lite åt det tyngre hållet, dessutom lite lång. Förstår inte heller att han kom i ett 145 täcke, säker på att det inte var felmärkt :p

Men jag tyckte lite mindre om typen, fick känslan av att han är lite åt det tyngre hållet, dessutom lite lång. Förstår inte heller att han kom i ett 145 täcke, säker på att det inte var felmärkt :p

Haha :) Jag får testa flera olika täcken på honom och ta kort på storlekslappen då;) Kollade du även på ridhusfilmen? Där tycker jag att han kommer mer till sin rätt än på filmen där jag rider honom i snön.

Jo han ser nog lite lättare ut på ridhusfilmen. Jag undrar om det inte är sadlingen som gör att ser ut som mycket häst bakom dig när du rider? Sitter inte sadeln lite långt fram?

Jo han ser nog lite lättare ut på ridhusfilmen. Jag undrar om det inte är sadlingen som gör att ser ut som mycket häst bakom dig när du rider? Sitter inte sadeln lite långt fram?

Det kan hända att det har med sadlingen att göra. Jag sadlar nog automatiskt hoppsadlar lite för långt fram för det är så jag lärt mig i hoppstall :)

Måste ju visa lite nya bilder på min bamse efter en liten fotografering. Att busa runt på åkern kan ju va riktigt lajbans :banana::love:

IMG_6386_zpsdcf3a3eb.jpg

IMG_6347_zps7e2ad528.jpg

IMG_6334_zps0a6b9ac9.jpg

IMG_6304_zps334c573d.jpg

IMG_6290_zpsfb60eeec.jpg

IMG_6289_zps4baf132e.jpg

*kl*

Jag har en STOR häst, dock inte så jättehög utan kring 175 cm ungefär?
Däremot med stort huvud, lång hals, lång rygg, rejäl rumpa, stora fötter och lång svans! ;)
Skämt åsido, hon är inte hög och kort utan helt enkelt en STOR häst.
(har t ex täckeestorlek 155-165 cm, är för lång och hög för många transporter, 4:or på skor och X-Full på träns och grimmor)

Jag är dock lång själv, 178 cm och med långa ben, så för mig passar hennes storlek alldeles utmärkt!
Hon är också, som många stora hästar faktiskt är, känslig, lätt och mjuk att rida.... Man tolererar inte att en så stor häst blir ignorant på hjälperna helt enkelt! ;)

Förutom att det är hopplöst att köpa utrustning (ingenting passar och är det tillräckligt stort är det gjort för en grovlek a´la ardenner istället...) så är en av svårigheterna att en stor häst kräver tid och träning för att bli stark...
Min är snart ÅTTA år och först nu börjar hon vara stark genom hela kroppen på ett sätt som många små snabbväxta hästar var redan som 5-6-åringar.

Dessutom kan en stor häst, men behöver inte, ha stora gångarter.
Dvs stora steg.
Min har det! ;)
Det är inte världens lättaste vid t ex programridning när kortsidan försvinner i tre galoppsprång men å andra sidan är hon verkligen effektfull i de moment som vi får till bra! ;)
Min har tagit god tid på sig att bli stark i galoppen och kan bli lite långsam i sin aktion i alla gångarter så vi får hela tiden jobba med att hon ska vara kvick och tränas i små steg (medan hon på tävling såklart rids fram och får visa upp sig mer).

Hållbarheten kan nog vara problematisk, jag har haft min sedan hon var åring och varit väldigt noggrann med grundutbildning och att ha en långsiktig plan och peppar-peppar-ta-i-trä så har vi inte haft annan skada än en hovböld och hon är väldigt stark och "skröppelfri" och går idag full träning på ganska intensiv nivå. Jätteskönt!

Jag kan tänka mig att en hopphäst (eller ännu värre en fälttävlans häst men där lär ju inte de här jättarna vara så bra?) i sådan här gigant-storlek ligger sämre till hållbarhetsmässigt?

Så här ser min tjej ut:

10368_10200252596540247_526857090_n.jpg

Känslig och jättefin att rida!
416834_10200252590900106_1157328710_n.jpg

Ökningar är hennes favorit såklart, matte däremot studsar nästan av! ;)
64060_10200252589540072_483590343_n.jpg

Nu är min egentligen i grunden hopp/fälttävlanshäst och runt 175 cm är ingen storlek som ordas om så länge hästen är lätt i kroppen och har reglerbara och balanserade gångarter. Det är snarare typen än storleken som avgör och det är inte många hästar som är av tyngre modell i de högre klasserna, oavsett mankhöjd. Jag känner även ryttare som har hästar uppåt 180 och en bit över, det är dock inte vanligt men beror nog främst på att det mer sällan är en storlek på häst där de behåller en lätt och ädel typ (främst halvblod av lättare modell och med fullblodsinslag har varit en tradition inom sporten och de blir mer sällan så stora).

Och med tanke på vilken varierande och stärkande träning fälttävlanshästar får så skulle jag nog säga att en häst av passande exteriör som tränas i enlighet med in kropp inte utsätts för större risk inom fälttävlan än någon annan gren hållbarhetsmässigt, även om den är några centimeter till över havet än medelhästen.

Jag är inte så säker på att stora hästar är mindre hållbara, så sant deras leder, hovar och skelett är dimensionerade för vikten så är det eg ingen logik i att de skall hålla sämre, så sant man tränar vettigt.

kl
Gällande hållbarhet på stora hästar så tror jag att det ev kan vara så att man missar att fodra dem tillräckligt under tillväxten.

Tror att många stooora hästar får för lite mat helt enkelt och kanske iom det får sämre hållbarhet?

Vår första uppfödning lyckades bli en jättefölunge med enorma ledgångar och långa ben. Han åt massor som liten och flera tyckte att han fick för mkt mat. Men vi såg till att kvoten stämde samt att vi hade fokus på mkt protein och inte driva för hårt med energi. På foderstaten räknade vi på en vuxenvikt på 700 kg dvs 1.70 + mankhöjd med en del massa. Han var och är ingen spendelbening.

Som treåring nu så har han iallfall blivit friröntgad för lösa benbitar runt om och nu gäller det bara att grunden läggs väl på honom. Dock mkt stark och välbalanserad för sin storlek.
Som treåring mäter han 1.70 och troligen blir det ngr cm till.

Liknande trådar

Islandshäst Regler för forumet "Tävla Islandshäst" Detta forum är avsett för diskussioner kring Tävling och Träning av Islandshästar utrustning...
2
Svar
39
· Visningar
10 167
Senast: Rea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar