Sv: Ni med stooora dressyrhästar! (175+mkh)
*kl*
Jag har en STOR häst, dock inte så jättehög utan kring 175 cm ungefär?
Däremot med stort huvud, lång hals, lång rygg, rejäl rumpa, stora fötter och lång svans!
Skämt åsido, hon är inte hög och kort utan helt enkelt en STOR häst.
(har t ex täckeestorlek 155-165 cm, är för lång och hög för många transporter, 4
r på skor och X-Full på träns och grimmor)
Jag är dock lång själv, 178 cm och med långa ben, så för mig passar hennes storlek alldeles utmärkt!
Hon är också, som många stora hästar faktiskt är, känslig, lätt och mjuk att rida.... Man tolererar inte att en så stor häst blir ignorant på hjälperna helt enkelt!
Förutom att det är hopplöst att köpa utrustning (ingenting passar och är det tillräckligt stort är det gjort för en grovlek a´la ardenner istället...) så är en av svårigheterna att en stor häst kräver tid och träning för att bli stark...
Min är snart ÅTTA år och först nu börjar hon vara stark genom hela kroppen på ett sätt som många små snabbväxta hästar var redan som 5-6-åringar.
Dessutom kan en stor häst, men behöver inte, ha stora gångarter.
Dvs stora steg.
Min har det!
Det är inte världens lättaste vid t ex programridning när kortsidan försvinner i tre galoppsprång men å andra sidan är hon verkligen effektfull i de moment som vi får till bra!
Min har tagit god tid på sig att bli stark i galoppen och kan bli lite långsam i sin aktion i alla gångarter så vi får hela tiden jobba med att hon ska vara kvick och tränas i små steg (medan hon på tävling såklart rids fram och får visa upp sig mer).
Hållbarheten kan nog vara problematisk, jag har haft min sedan hon var åring och varit väldigt noggrann med grundutbildning och att ha en långsiktig plan och peppar-peppar-ta-i-trä så har vi inte haft annan skada än en hovböld och hon är väldigt stark och "skröppelfri" och går idag full träning på ganska intensiv nivå. Jätteskönt!
Jag kan tänka mig att en hopphäst (eller ännu värre en fälttävlans häst men där lär ju inte de här jättarna vara så bra?) i sådan här gigant-storlek ligger sämre till hållbarhetsmässigt?
Så här ser min tjej ut:
Känslig och jättefin att rida!
Ökningar är hennes favorit såklart, matte däremot studsar nästan av!