Ni med stooora dressyrhästar! (175+mkh)

Sv: Ni med stooora dressyrhästar! (175+mkh)

Jag hade en bamse en gång :D Han växte till 177-178 cm någonstans...Han var kvardratisk med kort rygg och född i uppförsbacke men av något grövre modell. Hans huvud och min överkropp var ungefär lika stora ;) jag är 166 cm...

Jag red i huvudsak hoppning (upp till 145) men även några debutant fälttävlan. Han var extremt rörlig och "sprattlade" massor och galoppen var ENORM! Han gick på studs i 130-kombinationer :crazy: Det som var svårt för mig var att sitta på honom då det rörde sig så mycket. Men vi fick alltid fina poäng (över 70%) men nu var detta lätta klasser. Bortsett från just att sitta ner (och sitta still) var det inte några problem med en större häst. Visst utrustning fick ju alltid köpas i största möjliga storlek och det fanns inte alltid storlek men det gick att leva med.
Och en mer hållbar, frisk och tålig häst har jag aldrig träffat!

Jag är inte så säker på att stora hästar är mindre hållbara, så sant deras leder, hovar och skelett är dimensionerade för vikten så är det eg ingen logik i att de skall hålla sämre, så sant man tränar vettigt.
Min har lite för gracila ben o en utåttåad framhov på 184 cm:crazy:
Den hade lösa benbitar i båda bakkotorna med lokal grav ledinflammation. Hon hade dessa konstanta gallor sen köp vid 2½. Köpte henne av en Vet som inte ansåg att det vara ngn fara, men som senare sa att det fanns mkt av det i släktet. Jag hade ingen erfarenhet av OCD. En lillasyster röntgades efter fynden på min häst. Spekulanten var en elitryttare som backade ur när det visade sig att den hade det i både kotor o has..
Alla 3 helsyskon har vunnit sina Kval. bed. regionalt o en har vunnit breeders, men sen "försvunnit".

Hunter. Jag hade en kvadratisk holsteinare på 178 som inte fick plats med sina långa ben. De ändrade ju på aveln då på 80-talet.

*knapplån*

Tyvärr har jag ingen nyare film, men här är vår Atom CML e. Figaro R-Master f.08, 4 år gammal och mätt till 178 cm, filmad i april 2012.

Vi har givit honom en hel del extra tid och först nu börjar han bli stark ordentligt och vi hoppas att han kommer ut på banorna under det kommande året.
Under hösten fick han lite extra vila och vi passade då också på att gå igenom honom fullständigt veterinärt och han passerade då också röntgen ua.

http://www.youtube.com/watch?v=n7UFPBrAYv0&feature=share&list=UUYKaZpooeF-mCUyNlwYjXqA

Killen på gården är ca 175.
Har hittils bara tävlat han 2 gånger då på LB.
Jag är 166 och är väl aningen liten för honom kan jag tycka och har väl inga långa dressyrben som man kan önska :D Det beror på hur hästen är tror jag ang själva ridbarheten. Denna killen kräver ju ganska mkt ben. Vilket jag inte riktigt lever upp till så för mig blir det lite tungt. Men skam den som ger sig. Jag tror det handlar om en tränings sak. För ju mer jag ridit honom ju bättre har det gått med att få upp front partiet och under med bak partiet. Med andra ord du kan nog absolut skaffa dig en mega totto :)

Lite svårt kanske att se "våra" storlekar på bild men :P

21170_10151155249103753_394364782_n.jpg

318796_10151155249423753_954768964_n.jpg

Vad roligt det är med alla nya svar som kommer hela tiden! Jättetack till alla er! Och jag älskar alla era bilder, tycker inte att jag har sett någon häst här i tråden som ser "stor och klumpig" ut :)
Idag har jag varit och ridit och besiktigat stora valpen och på måndag kommer han hem till mig :love: Känns helrätt!!

Och japp, han har 145 i täcke, nuvarande ägare har testat flera olika märken på honom så det är sant haha...tycker denna bilden visar ganska bra på hur kort han är ;)
121228.jpg

Senast ändrad:

Jag hade en stor häst i 7 år. Köpte honom som treåring. Då var han mindre och kvadratisk. Ca 170 cm. Drog 145-155 i täcken och jag trodde verkligen inte han skulle bli över 180 cm.

När jag tog bort honom i höstas var han 184 cm, vägde 765 kg, hade 165 i alla sina täcken, femmor i skor, xtra stor transport (som han ändå hade problem att gå in i), x-full på allt läder.

Han var den snällaste hästen jag någonsin haft att göra med, men 17 vad jag fick slita. Jag är 170 cm och var alldeles alldeles för liten för honom. Han kändes inte jättestor att rida. Men han krävde sin ryttare. Jag tror inte att jag hade lärt mig så mkt, speciellt tekniskt, utan honom.

Men - Nästa häst ska inte vara en cm över 170 cm.

IMG_2494.jpg

IMG_2483.jpg

IMG_1384.jpg

Och en bonusbild för att demonstrera hur snäll han var:

931efd88.jpg

Ja det blir mer häst att rida även om de är lättridna och välridna tycker jag, iaf om man jmf med en precis lika välriden häst i storlek medium!

Vilken bjässe, vad tråkigt att du fick ta bort honom. :(

Min blir ju liten i samanhanget med sina 660-670 kg på vågen (och med måttband bara 580, för att poängtera hur dåligt de fungerar på stora hästar).

Lycka till med nya hästen Primula! :)

Kul att han "bara" har 145. Min d-ponny har 135. Han är 143 hög. ;)
Dock är ju han extremt grov och täckena något långa i rumpen..

Här är bild på "lillkillen" jag fundera på att köpa men backade iom storlek som 3-åring. Nu är han flera år äldre och blev faktiskt inte större. Han är väl runt 176 nu tror jag. Pappa och mamma var båda på runt 155-158, Lusitano och Knapstrupper. Ej heller han särskilt lång i kroppen. Enda skadan han har haft var någon där han slog sönder hoven som föl i hagen i någon olycka.
Länkar till tidningsartikel iom att jag inte har egna bilder. Dock en storing som hållit sig frisk. Det kanske kan vara kul att höra om när man just skaffat stor och mest möts av skräckhistorier.;)
Dessutom aldrig varit tungriden på något vis.
http://equipage.se/index.php?option=com_k2&view=item&id=1873:piaff-–-en-magisk-balett&Itemid=142

Lycka till med din bjässe!
Jag rekommenderar lite försiktighet vid träning av dessa. Nogrannhet och fokus på balans!;)

Tack så jättemycket Centaur och Tuaphua!!!

Härlig häst skimmeln du tänkte köpa:) Lite grövre än min och ändå hållbar, kul att höra :)

Självklart önskar jag dig oxå lycka till. Min höll sig frisk och hel i sex år. När jag fick barn klarade jag inte av att hålla kontinuiteten i träningen och blandade (såhär i efterhand) in för många kockar och tyvärr blev kvalitén på ridningen sämre, för att inte tala om variation i arbetet. Lägg då oxå till sunkigt underlag på samtliga ridbanor... Jag tror att det var det som gjorde att han inte höll.

Självklart önskar jag dig oxå lycka till. Min höll sig frisk och hel i sex år. När jag fick barn klarade jag inte av att hålla kontinuiteten i träningen och blandade (såhär i efterhand) in för många kockar och tyvärr blev kvalitén på ridningen sämre, för att inte tala om variation i arbetet. Lägg då oxå till sunkigt underlag på samtliga ridbanor... Jag tror att det var det som gjorde att han inte höll.

Tack så jättemycket:) Nej jag vet hur det är med att hitta bra medryttare, nästan helt omöjligt. Tråkigt att du var tvungen att ta bort din häst:( Han såg väldigt fin och sådär genuint snäll och vänlig ut!!

Hehe, jag har aldrig velat ha en häst över 160 ens...men men, när hjärtat säger till så vad ska man göra:grin:

Liknande trådar

Islandshäst Regler för forumet "Tävla Islandshäst" Detta forum är avsett för diskussioner kring Tävling och Träning av Islandshästar utrustning...
2
Svar
39
· Visningar
10 167
Senast: Rea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar