Sv: Ni med stooora dressyrhästar! (175+mkh)
Jag har ingen sån själv. Just för att jag aktivt väljer bort så stora hästar.
Jag funderade dock starkt på att köpa en av mina tränares uppfödningar när jag blev erbjuden den. Men iom att han som 3-åring var över 175 och så bred att deras x-vida sadlar(Amerigo, Jaguar, Rösli etc) var för smala så kände jag att det där blir så omständigt.
Nu behöll mannen i familjen hästen och han har hunnit bli runt 8 år och startat MSV iaf på godkänt.
Han har också varit frisk och fräsch. Men han är dock inte halvblod(Lusitano/Knabstrupper, ingen fattar hur han blev så stor..
). Så det tror jag spelar in.
Han har dock aldrig varit tungriden. Och han är utbildad och sedan fortlöpande riden av proffs som fukuserar på hållbarhet före prestation på banan.
Har en elev med en jääättehäst. Den har varit halt större delen av sitt liv tills vi träffades och lade om hans träning till mer sjukgymnastiskt ridande. Nu har han *pepparpeppar* hållit i 2 år och ska starta msv nästa år. Han kutade främst sönder sig i hagen. Men nu som starkare, mjukare, mer balanserad och omgjort rörelsemönster iom nogrann träning så har han hållit även då han gjort sina rally-repor, drummeln..
Iom att han varit halt så mycket har man aldrig riktigt fått till honom i ridningen förr. Så han var inte skoj att rida i början. Stor och tung och ville INTE! Nu när han är smidigare och hurtigare fysiskt är han också det psykiskt.
Det jag upplever med stooora hästar är problem med sadel om de är breda.
Och framför allt: hållbarheten! Jag vet nog bara en riiiktigt stor som varit iaf hyfsat frisk. Inte sån där superkry sak. Men normal som kanske vrickat sig i hagen någon gång. I övrigt har de flesta skadat sig ofta eller så pass att det varit kört.
Jag upplever inte bara deras tungd som problemet. Utan också att de får balanspunkten så mkt högre och då blir balanskänsligare. Man får hjälpa dem mer genom att lägga balansen rätt. Och man måste också hjälpa dem hitta sina lemmar helt. De är inte lika välkoordinerade som mindre hästar kan vara redan innan träning.
Bestämmer man sig för att köpa så tycker jag man får vara försiktig just med balansen på dem. Så man rider dem med så minimalt slitage som möjligt. Iom större gång och tyngd så blir slitaget så mkt mer än på en ponny, om man ska hårddra det.