Ni med stooora dressyrhästar! (175+mkh)

Sv: Ni med stooora dressyrhästar! (175+mkh)

Jag har haft en på 175. Den kändes inte så stor att rida, men det va nog pga korsningen kanske (75% travare, 25% arab) Hade ju inga jättegångarter eller så. Jag är ca 158 cm kan tilläggas. Hästen kändes lite för stor pga det men som sagt inte direkt svårriden.

En häst i stallet är ca 178. Lika snäll som den är stor.

Senast ändrad:

Kl
vid exteriörbedömning så får en häst över 175 lägre poäng på typ per automatik liksom hästar under 160. Ej rastypiskt.

Jag har ingen sån själv. Just för att jag aktivt väljer bort så stora hästar.

Jag funderade dock starkt på att köpa en av mina tränares uppfödningar när jag blev erbjuden den. Men iom att han som 3-åring var över 175 och så bred att deras x-vida sadlar(Amerigo, Jaguar, Rösli etc) var för smala så kände jag att det där blir så omständigt.
Nu behöll mannen i familjen hästen och han har hunnit bli runt 8 år och startat MSV iaf på godkänt.
Han har också varit frisk och fräsch. Men han är dock inte halvblod(Lusitano/Knabstrupper, ingen fattar hur han blev så stor.. ;)). Så det tror jag spelar in.
Han har dock aldrig varit tungriden. Och han är utbildad och sedan fortlöpande riden av proffs som fukuserar på hållbarhet före prestation på banan.

Har en elev med en jääättehäst. Den har varit halt större delen av sitt liv tills vi träffades och lade om hans träning till mer sjukgymnastiskt ridande. Nu har han *pepparpeppar* hållit i 2 år och ska starta msv nästa år. Han kutade främst sönder sig i hagen. Men nu som starkare, mjukare, mer balanserad och omgjort rörelsemönster iom nogrann träning så har han hållit även då han gjort sina rally-repor, drummeln..
Iom att han varit halt så mycket har man aldrig riktigt fått till honom i ridningen förr. Så han var inte skoj att rida i början. Stor och tung och ville INTE! Nu när han är smidigare och hurtigare fysiskt är han också det psykiskt.

Det jag upplever med stooora hästar är problem med sadel om de är breda.
Och framför allt: hållbarheten! Jag vet nog bara en riiiktigt stor som varit iaf hyfsat frisk. Inte sån där superkry sak. Men normal som kanske vrickat sig i hagen någon gång. I övrigt har de flesta skadat sig ofta eller så pass att det varit kört.
Jag upplever inte bara deras tungd som problemet. Utan också att de får balanspunkten så mkt högre och då blir balanskänsligare. Man får hjälpa dem mer genom att lägga balansen rätt. Och man måste också hjälpa dem hitta sina lemmar helt. De är inte lika välkoordinerade som mindre hästar kan vara redan innan träning.

Bestämmer man sig för att köpa så tycker jag man får vara försiktig just med balansen på dem. Så man rider dem med så minimalt slitage som möjligt. Iom större gång och tyngd så blir slitaget så mkt mer än på en ponny, om man ska hårddra det.

Håller med de andra i att det är så himla individuellt hur stora hästarna känns -man måste nästan prova.
Nu har jag ingen jätte, min största är 170+ (ej mätt sen i somras, en 08:a) och han är rätt lätt att rida, men jag känner skillnad i balansen på honom och min andra häst som är av mindre modell.
Min tränare däremot har två stooora hästar, den "lilla" är 180cm och den stora är 185cm ungefär. Jag har ridit den "lilla" litegrann (är själv 170cm) och den var förvånansvärt lättriden tyckte jag trots sin storlek -inte bara hög utan stor över lag, men den är väldigt välriden. Den stora har tagits lugnt och inte stressats fram, och han SER väldigt lättriden ut, otroligt maffig för han är byggd i uppförsbacke med grymt långa ben -hans framben slutar mellan min höft och midja :eek: ingen lång häst utan kvadratisk med långa ben.

har skummat igenom tråden och håller med om mkt som skrivs angående stora ridhästar.

Min dam är ingen 180 häst men jag stoppar henne ändå i facket som "stor" med sina 170 cm.
Jag är 165 lång och föredrar något mindre hästar igentligen men tycker inte att storleken är något större bekymmer om hästen har en god typ och en bra ridbarhet.

Min Solette har en egen bjudning och rör sig stort i skritt samt trav, men upplever henne som betydligt lättare att sitta ned på än det lilla 160 + stoet efter DS som rör sig nätt och ibland spänt.
Galoppen är mina storas sämsta gångart och något markbunden men väldigt ridbar och bekväm.

Jag tycker man får en pampigare känsla av att rida stora hästar med gång :)

En liten kass bild på oss, eftersom hon har ganska kort rygg och relativt långa ben i sin typ, upplevs aldrig ryttaren som liten på henne.

18236_10151182173656344_192787188_n.jpg

Min herre är 180 i mankhöj men känns på många sätt enklare att rida än min förra häst på 165. Jag är bara 168 så jag är inte alls lång men känner min aldrig speciellt liten. Tror som många andra i den här tråden att väldigt mycket handlar om hur hästen är att rida. Har hästen egen motor och inte är tungriden så blir det inte så mycket häst ändå. Största problemet tycker jag är att hitta utrustning. Det finns väldigt lite att välja på när man ska ha x-full och täcken i 165, och hitta transport som fungerar.

IMG_0615.jpg

IMG_0623.jpg

IMG_0593.jpg

Javisst ja. jag fick ju även köpa ny trailer när hästen inte fick plats på längden.

Dyr häst.

Snygg häst du har:love:

Vilken snygging du har!! Lite lik i typen den jag pratar om:)

Jag var och provred i onsdags och magkänslan jag fick var väldigt bra, och är fortfarande! Ska dit igen i mellandagarna och lasta, köra och rida i ridhus. Ska bli intressant!! Slänger ut mig till buke-vargarna nu och lägger upp en liten filmsnutt från provridningen.
Ska tilläggas att denna faktiskt vara har 145 i täcken och ägaren hade inte haft några problem att hitta sadlar som passade. Huvud och fötter var dock x-full ;)
Jag igår då:
http://youtu.be/U-ypmAuwnbg
Kommentera gärna hästens typ och sådant som är storleksrelsterat, allt det andra kan vi ju ta i filmtråden :)

+Axel

Tack så mycket :banana:

Drar den där bara 145 i täcke??? känns ju helt otroligt haha. Den ser ju liksom inte så kort ut?

Jag tycker den ser stor och grov ut, även om den har ganska mkt luft i rörelserna så är de sega och långsamma och det ger ett lite tungt intryck.
Tänker du tävla/satsa eller är det en hobbyhäst? Det är inte en typ av gång som brukar premieras nu för tiden tyvärr. det går att kvicka upp gången med styrke och massa träning, men det är ju mkt svårare än med en häst som har det från naturen.

Nu har kanske hästen massa vinterpäls och underlaget är inte idealisk så han kanske inte riktigt kommer til sin rätt, men du frågade ju vad vi tyckte utifrån filmen.

Men om du inte är ute efter att vinna massa tävlingar; det enda som eg spelar någon roll är om DU tycker om hästen, att han är trevlig att hantera och rida osv. :)

Jag har en häst i samma stl, dock inte riktigt så grov (har full i träns osv och kan ibland ha cobgrimmor, måste ha XL i bakbenskydden men det är enbart pga längden) och när han var i din hästs ålder (den är 2007 eller hur?) så var han spinkig och hade bara jättelånga ben. Men han växte på bredden och höjden och med mer muskler blev han mkt maffigare.

Räkna med att den blir betydligt grövre än den är nu när den är färdigväxt, så stora hästar breddar sig ofta tills de är 8-9 år. De kan också växa på höjden. Tror det var Jan Brink som sa på någon clinic att de skulle vara som små spinkiga rådjur som unghästar, då blir de lagom grova när de är färdigväxta och musklade. Så ha det i tankarna. :)

Rent praktisk så behöver de extra stor transport och extra stor box.

Drar den där bara 145 i täcke??? känns ju helt otroligt haha. Den ser ju liksom inte så kort ut?

Haha ja det är faktiskt sant, såg det med egna ögon :D Syns kanske mer på stillbilder?

1.jpg

2.jpg

Centaur: Tack för ett jättebra svar!! Tyckte du att din häst kom mer till sin rätt när han växte och maffade till sig? Är din färdigväxt nu? Jag känner att trots att denna hästen är lite åt det grövre hållet så är han en riktig långskånk som behöver musklas mer, och ffa få bättre egen balans för att komma helt till sin rätt.

Hästen har vintervila nu så man kan väl säga att han inte visar sig från sin allra bästa sida på filmen där jag rider, men jag lägger upp en film från 2011 också för att visa hur han såg ut då, i ridhus:
http://www.youtube.com/watch?v=l0ABCGLejgk

Ang hans rörelsemekanik så gillar jag faktiskt den, jag tycker det är vackert med lite sega flytande rörelser hihi:love: (Är väl lite trött på all symaskinstrav man ser kanske ;) )

Ang hans rörelsemekanik så gillar jag faktiskt den, jag tycker det är vackert med lite sega flytande rörelser hihi:love: (Är väl lite trött på all symaskinstrav man ser kanske ;) )

Jag håller med dig; hellre en lite stor & seg trav än PRE-trav... ;)

Det beror ju på om det finns någon kvalitet i den stora sega traven?

För annars finns risken att det blir enormt tungridet och segt.

Det beror ju på om det finns någon kvalitet i den stora sega traven?

För annars finns risken att det blir enormt tungridet och segt.

Jovisst, men nu skrev jag att jag hellre har en sån trav än en symaskins-PRE-trav. Inte att det var den ultimata traven som jag VILL ha.

Och jag påpekar bara nackdelen med sådan mekanik eftersom TS verkar vilja ha synpunkter.

TS:
Jag håller med Centaur här, vill du tävla högt eller hobbyrida? Hästar med en sådan typ av gång kan vara rätt svåra att "rubba" i sitt mönster, alltså om man vill kvicka upp lite och ha mer samling. De kan även upplevas som sega och oengagerade.

Och jag påpekar bara nackdelen med sådan mekanik eftersom TS verkar vilja ha synpunkter.

TS:
Jag håller med Centaur här, vill du tävla högt eller hobbyrida? Hästar med en sådan typ av gång kan vara rätt svåra att "rubba" i sitt mönster, alltså om man vill kvicka upp lite och ha mer samling. De kan även upplevas som sega och oengagerade.

Jag skulle nog placera mig i facket "hobbyryttare med ambitioner" haha... Nej men såklart vill jag att jag och hästen blir ett bra team som kan tävla och hävda oss i msv-klasser. Jag kommer aldrig ha tiden att ha tävlandet som allra högsta prio då jag har ett vanligt jobb och andra intressen vid sidan av. Men som sagt, msv absolut. (Jag vill tävla i frack och hatt :D ) MEN det är minst lika viktigt att ha en häst som är min bästa kompis och som mina syskon, syskonbarn och framtida egna barn kan hantera och ha roligt med.

På vilken nivå är man enligt er om man är hobbyryttare? Var går gränsen för mer än hobby?

Hobbyryttare för mig: en person som inte har högre ambitioner än MSV :) Som kanske inte är 100 insöad på en gren, utan även rider ut och kanske gymnastikhoppar ibland - det är inte så blodigt allvar.

Typ som jag själv.

Hobbyryttaren tävlar för att hon tycker det är skoj och bryr sig mindre om resultatet, tävlingsryttaren vill vinna och köper en häst som har bästa förutsättningar att vinna.

Elektrisitet, kvickhet och lätthet brukar premieras framför pampig gång i dag.

Men om du bara vill tävla för skojs skuld och utvecklas så mycket ni kan så spelar det ju ingen roll. Jag får intryck av att det viktigaste för dig kanske inte är att vinna men att utvecklas? :)

Senast ändrad:

Tyckte han såg bättre ut på ridhusfilmen! :)

Eg skall jag inte säga nåt, jag har köpt alla mina hästar med hjärtat, bestämt mig innan jag ens kommit upp på hästen, och tänkt att allt det andra kan jag ju jobba på sen. ;)

Som du säger, det absolut viktigaste för mig att utvecklas. Jag skulle känna lika stor tillfredsställelse om jag tar en häst med inte dom bästa förutsättningarna till en högre nivå än vad man tror vid första anblicken. Det är för mig mer värt att än att vinna på en häst med supertalang om jag ska vara ärlig. Självklart tycker jag att det är kul att tävla, men det är inte mitt liv. Så länge jag kan hävda mig i msv-klasser (=inte komma sist ;) ) så är jag nöjd.

Jag är inte fullständigt insnöad på dressyr heller utan jobbar mer än gärna hästarna barbacka och hoppar lite smått.

Måste också säga att jag uppskattar alla era synpunkter och tips, ni är guld värda!!

Liknande trådar

Islandshäst Regler för forumet "Tävla Islandshäst" Detta forum är avsett för diskussioner kring Tävling och Träning av Islandshästar utrustning...
2
Svar
39
· Visningar
10 167
Senast: Rea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar