Ni med staffar!

Fibusen

Trådstartare
Har en liten staffe kille här hemma som blir ett år i mitten av Oktober, men han är så liten och klen! :o

Jag vill ju ha det där giganstiska klump huvudet som är större än kroppen,som man bara kan mysa ner sig helt och hållet med! :D :love:

Antar att det kommer,men när började era staffar se ut som staffar?

Sv: Ni med staffar!

Vissa staff-linjer blir inte så, hur ska jag uttrycka mig - belgien blue-aktiga.

Min tik är smäcker och högbent om man jämför med många mer belgienblue-tikar. Hon började bredda sig och bygga fina muskler när hon var runt 2 år, innan var hon rätt späd.

23518_369787516640_593031640_4078322_7029642_n.jpg

Precis som Cala säger beror det nog mycket på linjer hur de ser ut.
Vår kille började se mer ut som en staff nu när han passerat året, men har fortfarande en bit kvar.
Hans pappa har ett sånt där "fotbollshuvud", som är riktigt rejält, medan hans mamma är mer smäcker.
Så vår kille är mer ett mellanting.
Vår lillfröken vet vi inte hur hon kommer bli än, i och med att hon är såpass liten, men där är föräldrarna mer biffigt byggda.

Såhär ser vår hane ut nu, 16 månader gammal.
189379644c5d2e6567767bd.jpg

Ja,såklart så beror det mycket på linjerna,men era ser ju ut som hundar iallafall! :D Nu är visserligen inte våran lika gammal än,så jag hoppas att han växer till sig lite när han passerat året.

Han kommer aldrig bli något jätte belgien blue (tack och lov) då mamman var väldigt liten och smäcker,men man vill ju iallafall kunna se att det är en staffe,alla vi möter nu tror det är en sån där "skokrämshund" (bostonterrier)! :o

Har du ingen bild så kan jag jämföra lite med hur Zaga såg ut innan hon musklade på sig.

Du vet, Zaga var länge länge en labradorvalp i andras ögon. ;) :D

Här är en alldeles färsk bild :D:
012.jpg

Tyvär så går det inte att få liv i han efter kl 22,så det var väll tur att det vart lite bilder tidigare i dag:

008-4.jpg
(gammelfarbrorn är inte alls särskillt stor han heller,ca 50 cm hög och 52 rygglängd)

002-5.jpg

Åh så underbar! :love:

Inte för att jag inte älskar bostons (har själv haft 2:love:) men det där är ju inget likt alls mer än till färgen, din är ju tydligt en staffvalp! :love:

Precis som dom andra skrev beror det nog mycket på linjerna :) Tycker att din vovve ser jättefin ut på bilderna iaf, ingen tvekan om att det är en staffe!

Min "valp", eller hon har hunnit bli hela 7 månader nu, har ärvt sin mammas kroppsbyggnad och musklade på sig tidigt. Hennes kullbrorsa däremot har ärvt mer från pappas sida och är mer lågbent o gänglig men kommer antagligen bli jättesnygg när han har växt klart.
Uppfödarna valde en hanne med lite längre ben till den kullen då deras egna linjer är väldigt "stabbiga" och de ville försöka få fram lite mer långbenta hundar.

Sedan kan man ju jämföra mina två, den ena är visserligen en blandras, då mamma är staffe och pappa amstaff. Men mamman är en ganska smäcker och långbent staffe, vilket syns på kroppsbyggnaden hos min hund.

Ganska nytagna bilder på mina, staffen till vänster 7 månader och blandrasen 2 år
5737.jpg

Staffen Iris ca 6 månader
5243.jpg

12 veckor gammal
2394.jpg

Jag vill ju ha det där giganstiska klump huvudet som är större än kroppen,som man bara kan mysa ner sig helt och hållet med! :D :love:

Jag trodde att man frångått den avelstanke där man får fram djur som i princip inte kan hålla huvudet upprätt, bara för att vi tycker det ser snyggt ut.

Han var väl inte så emlig heller ?

Om han inte ens är 1 år än så kan du nog vänta dig mer muskler när han vuxit klart :)

Ja,fast nu menar jag ju inte att jag vill ha "belgien blue typen" (som jag skrev innan; tack och lov kommer han aldrig bli så stor) utan jag vill bara ha lite större och bredare skalle. Gigantiskt var väll kanske fel ordval,men ja,klart man vill ha lite bredd på skallen. Han är ju en hane dessutom,så han blir ju bredare än tikarna.

Huvud:
Huvudet skall vara kort och genomgående djupt.
Skallen skall vara bred.
Stopet skall vara distinkt markerat.
Nostryffeln skall vara svart.
Nospartiet skall vara kort.
Läpparna skall vara torra och strama.
Käkarna skall vara kraftiga och tänderna stora med perfekt, regelbundet
och komplett saxbett.
Käkmuskulaturen skall vara mycket uttalad.
Ögonen skall vara runda, medelstora och riktade framåt. De skall
helst vara mörka, men får i viss utsträckning harmoniera med
pälsfärgen. Ögonkanterna skall vara mörka.
Öronen skall vara burna som rosenöron eller till häften uppstående.

Som sagt,jag vill INTE ha en hund som blir att se helt sjuk ut,som om den har gått på anabola under hela uppväxten,men jag vill ju iallafall att den ska se ut som en staffe! Och om man nu jämför bostonterrier (hmmm) och staffe,så är ju staffens huvud ganska gigantiskt!

Senast ändrad:

Vi väntar fortfarande på att vår hane ska bredda sig. Han är 1,5 år.:) Bägge hans föräldrar är av ganska nätt typ men jag hade gärna sett att han blev lika bred som sin pappa.

Din hund är superfin och jag tycker han ser ganska bastant ut ändå. Charlie var tanigare i den åldern.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 653
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
360
Senast: MML
·
Hundhälsa Jag funderar på det här med hanhundar och löptikar, och vad det är som gör att hanar kan reagera så väldigt olika. Vi har fyra hanar i...
2
Svar
32
· Visningar
1 160
Senast: hastflicka
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
620
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka