Sv: Ni med sensation sadel!
hur bra fördelar denna sadel vikten och hur pass vet man hur bomlösa sadlar påverkar hästarna under långa turer?
Gå gärna in på hemsidan och läs, de har testat sadeln med en Impression pad för ryttarvikt 60 - 90 kg och den har bestått med högsta betyg enligt hemsidan.
Med specialstigläderlösningen så är tryckfördelningen upp till 5 gånger bättre än med vanliga stigläder/webbers på samma sadel.
Min häst har väldigt känslig rygg och har haft inflamation i ryggmusklerna av bomsadlar som varit utprovade av proffs och som har legat som en smäck. Av Sensationsadeln har hon aldrig haft ont i ryggen.
Innan jag köpte min Hybrid dvs. med minst 15 olika sadlar blandat med bom och bomlösa så kunde vi aldrig utöka våra ridturer till mer än 70-80 minuter och då var min häst riktigt trött, en galopp kunde aldrig vara mer än några hundra meter för sedan var hon helt slut.
Blodprov togs för jag misstänkte att något var fel men alla värden var bra.
Efter en månad med Sensation sadeln kunde vi galoppera 2 km i sträck i uppförsbackar och rida i tre timmar utan att hästen ens var påverkad mer än att hon var glad och nöjd. När hon fick den totala frihet som hon behövde så var det inga problem utan hon orkar hur mycket som helst.
Min häst är väldigt rörlig i ryggen och alla andra sadlar, även andra bomlösa låste hennes rygg så att hon fick kämpa emot sadeln. Sensation sadeln är så mjuk så att hon kan röra sig som hon vill och ändå har jag allt stöd jag behöver.
Jag fick en annan häst med helt andra gångarter
jag fick en sadel där jag med alla mina problem och handikapp klarar av att rida i, med precis rätt stöd och en sits som är så mjuk att det är den enda plats (av alla fåtöljer, soffor och en hel arsenal med andra sittställen inklusive sängar) jag klarar av att sitta på i 1,5 timmar utan att få ont.
Behöver jag säga att jag älskar min sadel och att den var värd varenda krona